Verouderde browser

U gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:

30 juli 2020 Algemeen
Contactloos Drive In

In de eerste weken van de ‘lockdown’ zijn vanwege de coronapandemie het aantal betalingen en de waarde van die betalingen fors gedaald. Inmiddels nemen betalingen van particulieren weer toe, zowel in volume als in waarde, waarbij het contactloze betalen mede door maatregelen van banken verder terrein heeft gewonnen ten opzichte van betaalvormen die meer contact vereisen, zoals pinnen en het gebruik van contanten. Dat blijkt uit onderzoek op basis van de onder particulieren verzamelde zogenoemde betaaldagboekdata van De Nederlandsche Bank en Betaalvereniging Nederland. Ook blijkt dat het vertrouwen in het betalingsverkeer in deze turbulente tijd overeind is gebleven.

Dip in betalingen door coronacrisis

Figuur 1 laat de waarde van betalingen aan de kassa en online zien op basis van betaaldagboekdata van 1 januari tot 1 juli. Aan het begin van de lockdown was er sprake van een flinke afname van het aantal en de waarde van betalingen aan de kassa en online. Betalingen aan de kassa daalden het sterkst. In april begon het herstel van de betalingen: de bedrijvigheid nam weer toe en de consument vond de weg naar de winkel en naar online-webwinkels weer terug. Dit herstel was dusdanig sterk dat in mei de totale waarde van de betalingen van consumenten aan de kassa en in webwinkels weer op hetzelfde niveau lag als in dezelfde maand in 2019, en in juni zelfs 15% hoger was dan in juni 2019. Vanaf april was het herstel vooral zichtbaar bij online- en pinbetalingen, en vanaf juni ook bij contante betalingen. 

Figuur 1 - Waarde betalingen aan de kassa en online, per maand

Fig 1 betalingen

Bron: Betaaldagboekdata van DNB en Betaalvereniging Nederland (BVN).

Van contactrijk naar elektronisch betalen

Gedurende de lockdown zijn consumenten vaker (contactloos) gaan betalen met de pinpas of mobiel, en minder vaak met contant geld (figuur 2). Maatregelen van banken om contactloos betalen te vereenvoudigen om besmetting via handcontact te beperken, hebben hier aan bijgedragen. Zo hebben banken de limieten voor contactloos betalen verhoogd, waardoor consumenten bijvoorbeeld minder vaak een pincode hoeven in te toetsen. Aan het begin van het jaar lag het aandeel cashbetalingen op 30% van het totale aantal contante en pinbetalingen aan de kassa. Het gebruik van cash bereikte zijn laagste punt van 13% op 12 april en is teruggeveerd – naar 23% aan het einde van juni – maar ligt hiermee nog wel lager dan voor de pandemie.De afname in cashgebruik geldt voor alle leeftijdsgroepen, maar is sterker voor de 12 – 34 jarigen en de 65-plussers dan voor de 35 – 64 jarigen. 

Figuur 2 - Keuze betaalmiddel aan de kassa

Fig 2 betaalmiddelen

Bron: Betaaldagboekdata van DNB en BVN.

Vertrouwen in betalingsverkeer onverminderd hoog

Het vertrouwen in het betalingsverkeer is in deze turbulente tijd overeind gebleven (figuur 3). De gemiddelde consument had en heeft er overwegend tot volledig vertrouwen in dat Nederlandse banken betalingen goed laten verlopen. Eind juni bedroeg deze gemiddeld een 4,3 (maximale score 5) net als bij het begin van de lockdown. De gemiddelde consument was en is dus tevreden over het betalingsverkeer en de lichte vertrouwensdip net voor de lockdown was van tijdelijke aard. Dit beeld past bij de maatregelen die banken hebben genomen om contactloos betalen te vereenvoudigen. 

Figuur 3 - Vertrouwen in het betalingsverkeer

Fig 3 vertrouwen

Bron: Betaaldagboekdata van DNB en BVN.