Tweefactorauthenticatie aankopen met credit card
De invoering van tweefactorauthenticatie voor aankopen met credit cards bij thuiswinkelen is dit voorjaar afgerond.
Lees meerU gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:
DNB verwerkt sinds het uitbreken van de coronacrisis veel minder bankbiljetten dan gebruikelijk. De inname van bankbiljetten is zelfs zo sterk gedaald dat DNB voor het eerst sinds 2002 meer bankbiljetten uitgeeft dan dat zij inneemt.
Mogelijke verklaringen zijn het stilgevallen toerisme, de sluiting van winkels en het oppotten van contant geld. Of het vertrouwde patroon van een jaarlijkse negatieve netto uitgifte weer terugkomt, is sterk afhankelijk van het herstel na de pandemie.
Figuur 1 – In 2020 gaf DNB meer biljetten uit dan werden ontvangen
Toeristisch en zakelijk verkeer naar Nederland zorgen doorgaans voor een netto instroom van eurobankbiljetten. Door corona is het aantal buitenlandse toeristen in 2020 met 65% afgenomen. Daarmee is ook de instroom van bankbiljetten grotendeels gestagneerd.
Consumenten namen in 2020 minder contant geld op en gebruikten ook minder van het opgenomen contante geld voor aankopen aan de kassa. Hoewel het gemiddelde opnamebedrag met 23 euro toenam, was het totaal opgenomen bedrag aan contant geld in 2020 27% lager dan in 2019. De ontvangsten van contant geld bij winkels en de retourstromen vanuit deze winkels naar banken zijn echter nog sterker afgenomen. De totale waarde van contant geld dat voornamelijk door winkels wordt afgestort, was in 2020 34% lager dan in 2019.
Het “oppotten” van eurobankbiljetten heeft zich tijdens corona in het hele eurogebied (en ook daarbuiten) voorgedaan en leidde tot een grote toename in netto uitgifte. In Nederland zijn het vooral aan Covid-19 gerelateerde redenen geweest om contant geld op te potten, zoals het tijdelijk niet willen of kunnen uitgeven van contant geld.
De invoering van tweefactorauthenticatie voor aankopen met credit cards bij thuiswinkelen is dit voorjaar afgerond.
Lees meerDNB behandelt sinds 2014 jaarlijks ruim 100 klachten over mogelijke IBAN-discriminatie en nog steeds komt IBAN-discriminatie voor. Daarvan is minder dan de helft werkelijk een geval van IBAN-discriminatie. DNB onderzoekt namelijk bij elke klacht of deze onder de SEPA-Verordening...
Lees meerDNB-onderzoek laat zien dat het betaalgedrag van Nederlandse consumenten tijdens de pandemie sterk is veranderd: het gebruik van de pinpas nam sterk toe ten koste van het gebruik van cash. Door COVID-19 en de maatregelen van de overheid, banken en winkeliers is het aantrekkelijker geworden om...
Lees meer
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.