Waarschuwing: oplichters doen alsof ze u benaderen namens DNB
Met allerlei trucs proberen oplichters uw geld te stelen. Ze doen alsof ze van DNB zijn om uw vertrouwen te winnen. Wees alert en trap er niet in.
Lees meerU gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:
© Shutterstock
Partijen die regelmatig met het pensioen – en verzekeringstoezicht van DNB te maken hebben dichten DNB een stevige reputatie toe en hebben de laatste twee jaar meer verbeteringen in de onderlinge dialoog en communicatie ervaren dan verslechteringen. Toch blijkt er de nodige behoefte aan een nog intensiever en opener contact.
Dit blijkt uit het tweejaarlijkse stakeholderonderzoek dat DNB dit voorjaar heeft gehouden. Aan het onderzoek hebben 388 stakeholders deelgenomen. Het zijn de stakeholders die met ons pensioen- en verzekeringstoezicht te maken hebben, die voor signifcante uitkomsten hebben gezorgd. Met deze bevindingen gaat DNB aan de slag om haar werkzaamheden nog effectiever en efficiënter uit te voeren.
De respons van andere stakeholders – bijvoorbeeld die betrokken zijn bij het bankentoezicht en de centrale bank-taken – was geringer, waardoor hier helaas uitsluitend van indicatieve uitkomsten gesproken kan worden. Deze blijven daarom buiten beschouwing.
De pensioen- en verzekeringsstakeholders dichten DNB een stevige reputatie toe. Beide tekenen voor reputatiescore van meer dan 60. Een score van 60 of meer duidt op een ‘zeer goede’ reputatie. Opvallend is de sprong waarvoor de stakeholders tekenen die met het pensioentoezicht te maken hebben: van 56 in 2020 naar 64 dit jaar. De stakeholders verbonden aan het verzekeringstoezicht zijn goed voor een score van 72, gelijk aan die van twee jaar geleden.
Als het gaat om vragen hoe DNB communiceert en haar pensioen- en verzekeringsstakeholders tegemoet treedt, overtreft het aandeel respondenten dat de laatste twee jaar een verbetering heeft geconstateerd over een breed front het aantal dat een verslechtering heeft ervaren. Alleen op de stelling ‘DNB is proactief in haar toezicht’ was het aandeel pensioen-stakeholders dat gedurende de laatste twee jaar een verslechtering heeft waargenomen iets groter dan het aandeel dat van oordeel is dat er sprake is van een verbetering. Voor de verzekerings-stakeholders is dat het geval bij de stelling ‘DNB spreekt met één mond en opereert niet in silo’s. Ook daar overtrof het aandeel dat een verslechtering opmerkte het aandeel dat juist een verbetering waarnam. Bij de overige 14 stellingen over de wijze waarop DNB haar stakeholders tegemoet treedt, was er volgens de pensioen- en verzekeringsstakeholders per saldo sprake van een verbetering ten opzichte van twee jaar geleden.
In het onderzoek uit 2020 werden voor een groot deel dezelfde stellingen voorgelegd, eveneens met de vraag of er gedurende de twee voorafgaande jaren gesproken kan worden van een verbetering dan wel verslechtering. Dan vallen de volgende zaken op.
In de antwoorden op de slotvraag ‘wat DNB zou kunnen verbeteren’ wordt vaak gerefereerd wordt aan de behoefte om nog meer gehoord te worden. In bijna 30% van de antwoorden wordt gerept over de wens tot meer dialoog, inlevingsvermogen, betere communicatie en/of vaker contact.
Met allerlei trucs proberen oplichters uw geld te stelen. Ze doen alsof ze van DNB zijn om uw vertrouwen te winnen. Wees alert en trap er niet in.
Lees meerInflatiebestrijding, de krapte op de woningmarkt en de arbeidsmarkt en het belang van gezonde overheidsfinanciën, dat waren onderwerpen die Klaas Knot op 17 maart besprak bij WNL Op Zondag.
Lees meerIn het programma ‘De top van NL’ van BNR ging Klaas Knot in op het jaarverslag van DNB. ‘Er gaat macro-economisch gezien best veel goed met Nederland, maar als je mensen spreekt, zijn ze veel somberder. Er zit een kloof tussen dat macro en micro beeld.’
Lees meerVerzekeraars bleven ook in 2023 directe beleggingen in obligaties verkopen, blijkt uit nieuwe cijfers van DNB. Het was al het vierde jaar op rij waarin verzekeraars meer obligaties verkochten dan aankochten.
Lees meerOm de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.