Verouderde browser

U gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:

Contactloos betalen, even een tikkie sturen, internetbankieren — we betalen steeds vaker digitaal. En die ontwikkeling is in een stroomversnelling gekomen door de coronacrisis. Bij De Nederlandsche Bank (DNB) juichen we deze digitalisering toe en doen we eraan mee. Maar contant betalen moet ook mogelijk blijven.

We kopen steeds meer online. En ook aan de kassa in de supermarkt of kledingwinkel betalen we steeds vaker digitaal. Deze trend is al jaren aan de gang, maar is versterkt door de coronacrisis. Rekenden we in 2019 nog 32% van alle betalingen aan de kassa contant af, in 2020 daalde dit tot ruim 20%. Meer dan 60% van de betalingen werd vorig jaar contactloos afgerekend. Onderzoek laat zien dat Nederlanders verwachten ook na de crisis vaker elektronisch te blijven betalen. En dat contactloos betalen de nieuwe norm is.

Digitalisering heeft veel voordelen

Bij DNB hebben we als taak ervoor te zorgen dat het betalingsverkeer goed werkt. Digitale innovatie juichen we toe. We denken namelijk dat betalen daardoor steeds makkelijker en veiliger wordt.

Digitale euro

Als centrale bank werken we zelf ook aan deze digitalisering. Zo kijken we samen met de Europese Centrale Bank (ECB) en de centrale banken van de andere eurolanden of we een digitale euro kunnen uitgeven. Nu zijn alleen uw bankbiljetten rechtstreeks afkomstig van de centrale bank, uw digitale geld staat bij een commerciële bank. Zo’n digitale euro zou het gemak van een digitaal betaalmiddel combineren met de veiligheid van centralebankgeld.

Vergeet contant geld niet

We juichen digitalisering dus toe, maar zijn niet blind voor de nadelen. Ten eerste kan niet iedereen overweg met digitale betaalmiddelen. Denk aan sommige ouderen. Anderen willen niet digitaal afrekenen vanwege hun privacy. Ook deze mensen moeten op een gemakkelijke manier kunnen blijven betalen. Daarom moet contant geld beschikbaar en breed geaccepteerd blijven. Dit betekent onder andere dat er genoeg pinautomaten moeten blijven. Wij laten momenteel onderzoeken hoe we hier in de toekomst voor kunnen zorgen. Contant geld heeft trouwens ook andere voordelen. Als er bijvoorbeeld een keer een pinstoring is, is het fijn als we nog met cash kunnen betalen.

Cybercrime

Een ander nadeel van digitalisering is dat we kwetsbaarder worden voor cybercrime. Stel, een cyberaanval legt een bank of een ander bedrijf dat betalingen afhandelt plat. Dat zou betekenen dat we in heel veel winkels niet meer kunnen betalen, en dat zou onze economie en samenleving kunnen ontwrichten. Daarom moeten we goed voorbereid zijn op cyberaanvallen. Hiervoor zorgt DNB onder meer met het TIBER-programma, waarbij we testaanvallen uitvoeren op financiële instellingen om te kijken of zij hun cyberbeveiliging op orde hebben.

Veilig, betrouwbaar en gemakkelijk

Hoe we in de toekomst ook gaan betalen, bij DNB blijven we de ontwikkelingen op de voet volgen. Ons doel daarbij: ervoor zorgen dat u ook in de toekomst gemakkelijk, veilig en betrouwbaar kunt betalen.

Meer weten? Bekijk ons volledige jaarverslag. Ook op onze website vindt u meer informatie over hoe het betalen in Nederland is geregeld.