Betaalinitiatiediensten

U kunt een betaalinitiatiedienstverlener toestaan een overschrijving te starten vanaf uw betaalrekening. Dan geeft de betaalinitiatiedienstverlener namens u opdracht aan uw bank de betaling te starten. Daarna handelt de bank de betaling verder af. Deze dienstverlening is een nieuwe methode om (via internet) te betalen. Het is een alternatief voor iDEAL-, creditcard- of Paypalbetalingen. Bij de betaalinitiatiedienstverlening gaat er geld van uw rekening af.

Meest gestelde vragen:

Wat houdt de betaalinitiatiedienstverlening in?

De betaalinitiatiedienstverlening houdt in dat u online een betaling vanaf uw betaalrekening start (bijvoorbeeld bij een aankoop bij een webwinkel). U geeft dan via de betaalinitiatiedienstverlener uw bank een opdracht om een bedrag over te schrijven van uw rekening naar de rekening van de begunstigde.

Wat gebeurt er als ik via de nieuwe methode betaal?

Als u via de nieuwe methode betaalt, geeft u via de betaalinitiatiedienstverlener uw bank een opdracht om een bedrag over te schrijven van uw rekening. De bank handelt de betalingsopdracht af, in samenwerking met de bank van de begunstigde. De betaalinitiatiedienstverlener informeert zijn klanten. Dat zijn u als betaler en de begunstigde (zoals de webwinkel waar u iets heeft gekocht).

Als u via de nieuwe methode wilt betalen, heeft de betaalinitiatiedienstverlener uw toestemming nodig. U geeft uw toestemming op dezelfde manier als bij een betaalopdracht aan uw bank. De betaalinitiatiedienstverlener mag dezelfde controleprocedure volgen. De procedure bestaat altijd uit twee stappen:

1 Eerst controleert uw bank of uw betaalinitiatiedienstverlener dat u de rekeninghouder bent. Zij vragen u een combinatie van tenminste twee van de volgende elementen:

  • iets wat u bezit (een bankpas, een beveiligingscalculator, mobiele telefoon),
  • iets wat alleen u weet (inlog- of toegangscode, wachtwoord), en/of
  • een lichamelijk kenmerk van u (vingerafdruk, irisscan).

2 Als uw identiteit is vastgesteld, wordt een eenmalige code aangemaakt die gekoppeld is aan de transactie (bedrag, begunstigde) die u wilt verrichten. Deze code kan alleen gebruikt worden voor dat specifieke bedrag of die begunstigde. Als het bedrag of de begunstigde verandert, verandert ook de code.

Met het intoetsen van de code geeft u toestemming voor de betaling. Deze kunt u niet meer terugdraaien.

Waarom zou ik betalen via de nieuwe methode?

Betalen via een betaalinitiatiedienstverlener kan nodig zijn als de begunstigde (zoals de webwinkel waar u iets wilt kopen) u vraagt op deze wijze te betalen. Het kan ook zijn dat u betalen op deze manier gemakkelijk vindt.

Betalen via een betaalinitiatiedienstverlener is een alternatief voor iDEAL-, creditcard- of Paypalbetalingen. iDEAL wordt echter niet overal in Europa aangeboden. Wellicht biedt een zakelijke partij (zoals de webwinkel) u wel de mogelijkheid om te betalen via een betaalinitiatiedienstverlener, maar geen andere betaalvormen.

Daarnaast is PSD2 bedoeld om innovaties te stimuleren. Het is denkbaar dat aanbieders van online diensten deze betaalvorm integreren in hun app. Dan kan deze manier van betalen voor u gemakkelijk zijn.
Ik moet de beveiligingsgegevens intoetsen die ik van mijn bank heb gekregen. Is dat wel veilig?

PSD2 staat toe dat een betaalinitiatiedienstverlener dezelfde methode gebruikt als de bank doet, om uw identiteit vast te stellen. Op de website van uw bank toetst u de beveiligingsgegevens in, zoals een of meer inlogcodes, die u van uw bank heeft gekregen. De betaalinitiatiedienstverlener mag u vragen dezelfde gegevens in te toetsen op haar website of in haar app. Dit is één van de belangrijkste veranderingen van PSD2 voor u als rekeninghouder.

PSD2 voorziet in een aantal waarborgen voor de veiligheid van uw betaling. Zo eist PSD2 van de betaalinitiatiedienstverlener dat hij deze gegevens beschermt en ze niet opslaat. PSD2 verwacht ook van u dat u zorgvuldig omgaat met deze beveiligingsgegevens. Dit geldt ook voor de pincode van uw betaalpas, maar deze geeft u niet af aan de betaalinitiatiedienstverlener .

Als u twijfelt of de betaalinitiatiedienstverlener betrouwbaar is, vraag dan om meer informatie. Bijvoorbeeld of de dienstverlener onder toezicht staat en wie de toezichthouder is. Voor dienstverleners die in Nederland gevestigd zijn, kunt u dit eenvoudig controleren aan de hand van het register van DNB.  Als u blijft twijfelen of vermoedt dat de dienstverlener niet is wie hij zegt te zijn, voer uw gegevens dan niet in. Betaal zo mogelijk op een andere manier

Mag een derde partij mij vragen om mijn pincode?

Nee. Een derde partij, of wie dan ook, mag u niet vragen om de pincode van uw betaalpas. Zij heeft die niet nodig. Houd uw pincode geheim.

De derde partij mag u wel vragen om andere gegevens te gebruiken die u van uw bank heeft gekregen, zoals de inlogcodes voor het internetbankieren. Om deze codes te berekenen gebruikt u bij sommige banken uw bankpas en uw pincode in een door de bank verstrekte beveiligingscalculator. In deze situatie deelt u alléén de inlogcode die de calculator heeft berekend met de derde partij, niet uw pincode van uw betaalpas.

Kan ik de toestemming voor de betaalinitiatiedienst weer intrekken?

Dat hangt ervan af. Als u toestemming aan een betaalinitiatiedienstverlener geeft, geeft u een online betaalopdracht aan uw bank. Vervolgens handelt uw bank de opdracht af. Dit kunt u niet meer terugdraaien. Maar dat kunt u ook niet als u bijvoorbeeld een iDEAL- of pinbetaling heeft gedaan. Voor een volgende betaling moet u weer toestemming geven.

Het kan ook zijn dat u toestemming heeft gegeven voor terugkerende betalingen van hetzelfde bedrag aan dezelfde begunstigde. Als u uw toestemming daarvoor wilt intrekken, raadpleeg dan de betaalinitiatiedienstverlener.

Ik vertrouw de nieuwe methode niet. Ik wil er eigenlijk niets mee te maken hebben. Wat moet ik doen?

In dit geval hoeft u de nieuwe betaalmethode niet te gebruiken. U bent niets verplicht. Geef dan geen toestemming. Betaal op een andere manier.

De nieuwe dienstverlener heeft mijn betaling niet juist uitgevoerd. Wat moet ik doen?

Neem altijd eerst contact op met uw bank als u geen toestemming heeft gegeven aan de nieuwe dienstverlener, als de opdracht niet goed is uitgevoerd of te laat is uitgevoerd. Als u geen toestemming heeft gegeven, dient uw bank de betaling terug te draaien en het geld weer op uw rekening te storten. Wel kan er een eigen risico van maximaal 50 euro gelden.

Als u klachten heeft over een betaaldienstverlener (uw bank, een betaalinitiatie- of een rekeninginformatiedienstverlener), neem dan contact op met deze dienstverlener. Meld uw klacht schriftelijk. Vaak kan dat via de website van de onderneming. Stuur anders een email of brief en vraag om een schriftelijke reactie. Een inhoudelijke reactie mag u binnen 15 werkdagen verwachten. Krijgt u niet binnen deze tijd een reactie, of bent u niet tevreden met deze reactie? Dan kan het Klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid) u misschien helpen. Het Kifid bemiddelt bij klachten. Check in het register van het Kifid of de dienstverlener daarbij is aangesloten.

U kunt ook uw klacht melden bij de Autoriteit Financiële Markten. Zij ziet erop toe hoe betaalinstellingen en banken omgaan met hun klanten. Zie Meldpunt Financiële Markten of via het Contactformulier . De Autoriteit Financiële Markten kan u echter niet persoonlijk helpen. Uw klacht kan wel laten zien waar consumenten problemen ervaren en aanleiding zijn voor verder onderzoek.