‘Dat moet van de DNB’
Erger jij je aan de informatie die een bank wil hebben als je een bankrekening opent? En wat heeft dat met de beveiliging op Schiphol te maken? Lees het nieuwe blog van Maarten Gelderman.
Lees meerU gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:
Als een bank of verzekeraar omvalt, dan moet dat op een gecontroleerde manier gebeuren. Zodat klanten toegang houden tot hun betaal- en spaarrekening of verzekerd blijven. En de problemen niet overslaan op andere financiële instellingen of de rest van de economie. Het is een taak van De Nederlandsche Bank (DNB) om hiervoor te zorgen. Deze taak noemen we ‘resolutie’.
Banken en verzekeraars spelen een belangrijke rol in de economie én in uw dagelijks leven. Uw salaris ontvangen, sparen, betalen – het gaat allemaal via uw bank. En verzekeraars helpen u financiële risico’s op te vangen die u zelf niet kunt dragen. Daarom moet u op banken en verzekeraars kunnen vertrouwen.
DNB houdt toezicht op financiële instellingen. Wij controleren of ze financieel gezond zijn en zich aan alle regels houden. Zodat de kans dat ze in de problemen komen zo klein mogelijk is. En ze hun taken goed blijven uitvoeren. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat een bank of verzekeraar toch in de financiële problemen komt. Als een instelling bijvoorbeeld grote verliezen lijdt, kan die zelfs omvallen.
Als een bank of verzekeraar omvalt, dan gaat die normaal gesproken failliet. Net als andere bedrijven. Maar bij sommige banken of verzekeraars heeft een faillissement te grote gevolgen. Voor klanten, andere financiële instellingen of onze economie. Zo’n instelling moet op een gecontroleerde manier omvallen. DNB moet hiervoor zorgen. Dat doen we niet als toezichthouder, maar als Nationale Resolutieautoriteit.
Dit is een carrousel met één grote afbeelding met thumbnails eronder. Selecteer een van de knoppen om de afbeelding hierboven te wijzigen.
1/6
2/6
3/6
4/6
5/6
6/6
Deze taak hebben we gekregen als reactie op de financiële crisis, die begon in 2008. Toen kwamen verschillende banken en verzekeraars in grote financiële problemen. De overheid moest ze redden met belastinggeld. En door de problemen bij financiële instellingen kreeg onze economie een flinke klap. Dat willen we in de toekomst voorkomen. Daarom kwam er een centrale Europese aanpak voor falende banken. Hierdoor heeft DNB sinds 2015 wettelijke mogelijkheden om in te grijpen bij een bank die in de problemen komt. Sinds 2019 kan DNB dit ook bij verzekeraars doen.
DNB kan op verschillende manieren ingrijpen bij een bank of verzekeraar:
Om goed in te grijpen bij een bank of verzekeraar, is voorbereiding erg belangrijk. Daarom kijken we van tevoren hoe we een instelling het beste kunnen aanpakken als die in de problemen komt. Dit schrijven we op in een plan. Dit plan zorgt ervoor dat we zo snel en goed mogelijk in actie kunnen komen als dat nodig is.
Sinds 2022 is DNB ook de Nationale Resolutieautoriteit voor centrale tegenpartijen (CCP’s) in Nederland. CCP’s zorgen ervoor dat banken, verzekeraars en pensioenfondsen bepaalde financiële transacties, zoals effecten- en derivatentransacties, op een veilige wijze kunnen uitvoeren. Vanwege de belangrijke functie die CCP’s hiermee vervullen in het financiële systeem, is er op Europees niveau een resolutieraamwerk ontwikkeld voor deze partijen. Als depositohouder bij een bank of klant bij een verzekeraar of pensioenfonds krijgt u zelf niet direct met CCP’s te maken.
Erger jij je aan de informatie die een bank wil hebben als je een bankrekening opent? En wat heeft dat met de beveiliging op Schiphol te maken? Lees het nieuwe blog van Maarten Gelderman.
Maarten Gelderman
Divisiedirecteur , DNB
Recent zijn meerdere banken in de VS en Zwitserland ten onder gegaan. Dat kan tot zorgen leiden. DNB constateert dat Nederlandse banken er goed voor staan. En onderzoekt of strengere regels nodig zijn.
Lees meerDe afgelopen maanden is het onrustiger in de financiële sector. In de Verenigde Staten ging een aantal regionale banken onderuit, het Zwitserse Credit Suisse moest worden overgenomen door UBS. Hoe staan de Nederlandse banken ervoor en welke lessen kunnen we hieruit trekken?
Lees meer
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.