Verouderde browser

U gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:

Op deze pagina vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen over het Digitaal Loket Toezicht. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met Publieksvoorlichting via info@dnb.nl of 0800 020 1068 (gratis). Publieksvoorlichting is op werkdagen geopend tussen 9.00 tot 15.00 uur.

Inloggen in het DLT en eHerkenning

Hoe log ik in in het DLT?

Het DLT maakt gebruik van eHerkenning voor authenticatie en machtiging. eHerkenning kunt u zien als een soort DigiD voor bedrijven. Het is een eenvoudige, goed beveiligde methode waarmee u met één inlogmiddel bij een steeds groter aantal overheden en bedrijven terechtkunt. Aan eHerkenning zijn kosten verbonden.

Om in te loggen bij het DLT is eHerkenning met betrouwbaar­heidsniveau 3 vereist.

Hoe vraag ik eHerkenning aan?

U kan een eHerkenning inlogmiddel aanvragen via de website van eHerkenning. 

Als ik voor meerdere organisaties aanvragen wil indienen, heb ik dan meerdere eHerkenningsmiddelen nodig?

Nee, dat is niet nodig. Een gebruiker met een eHerkenningsmiddel kan voor andere organisaties een aanvraag of melding indienen. Daarom wordt altijd gevraagd om een verklaring tekenbevoegde van de aanvragende organisatie te uploaden.

Formulieren inzien zonder eHerkenning

Hoe kan ik formulieren inzien zonder eHerkenning?

Met een Mijn DNB-account kunt u zich aanmelden bij het DLT en beschikbare formulieren inzien. Meld u aan. Doet u dit voor het eerst? Kies dan voor ‘sign up now’ en volg de stappen voor het creëren van uw account.

Ik ben mijn wachtwoord voor Mijn DNB-account vergeten. Wat moet ik doen? 

Ga naar de pagina voor het wijzigen van uw wachtwoord en voer het e-mailadres op waarmee het Mijn DNB-account is aangemaakt. Kies voor send verification code. U ontvangt direct een code per mail. Voer de ontvangen code in en kies voor verify code en daarna in het volgende scherm voor continue. Kies de wijze waarop u de tweede verificatiecode wilt ontvangen. Voer de deze code in en kies een nieuw wachtwoord. Bij een succesvolle wijziging komt u terecht op DNB.nl en kunt u opnieuw inloggen op het DLT met het nieuwe wachtwoord.

Werken in het DLT

Heb ik toegang tot alle zaken als ik ben ingelogd?

U heeft na inlog toegang tot alle aanvragen of meldingen die u zelf heeft ingediend. U kan andere DLT-gebruikers machtigen zodat zij de door u ingediende aanvragen of meldingen kunnen zien.

Wie kan mijn opgeslagen en ingediende aanvragen zien?

De aanvraag of melding is alleen zichtbaar voor de persoon die deze heeft aangemaakt/ingediend. Een aanvraag of melding is niet zichtbaar voor collega’s met een eHerkenningsmiddel bij dezelfde onderneming en rechten op de dienst 'Toezicht aanvragen'.

Ik wil een collega mijn zaken laten waarnemen tijdens mijn afwezigheid. Wat moet ik doen?

Als u een formulier in het DLT start of indient, bent u de enige die dit formulier kan bewerken, inzien en de berichten van DNB ontvangt die gerelateerd zijn aan het formulier. U kunt andere DLT-gebruikers binnen of buiten de organisatie machtigen voor gestarte en ingediende formulieren. Zo kunnen meerdere personen werken aan een formulier of deze inzien. Ook gerelateerde items van een formulier, zoals berichten en informatieverzoeken, zijn beschikbaar voor de gemachtigde. Per formulier dient er een afzonderlijke machtiging tot stand te worden gebracht.

Voor het machtigen moet eerst een connectie worden gemaakt tussen betrokken personen. Als de connectie is gemaakt kunnen beide personen elkaar voor formulieren machtigen. Meer informatie vindt u in de handleiding machtigingen onderaan deze pagina. 

Ik heb een nieuw e-mailadres. Wat moet ik doen?

U kunt uw e-mailadres wijzigen in het DLT bij ‘Mijn gegevens’, rechts bovenin uw scherm.

Ik heb een aanvraag ingediend maar deze is niet zichtbaar onder mijn ingediende aanvragen. Wat moet ik doen?

Het kan soms even duren voordat de bijlagen bij een ingediende aanvraag zichtbaar zijn. Als de bijlagen na een dag nog niet zichtbaar zijn, neem dan contact op met Publieksvoorlichting via info@dnb.nl of 0800 020 1068 (gratis). Publieksvoorlichting is op werkdagen geopend tussen 9.00 tot 15.00 uur.

Wat kan ik doen met de knop ‘Machtigingen’ in het DLT?

Door gebruik te maken van machtigingen kunnen meerdere personen werken aan een formulier of deze inzien. Ook gerelateerde items van een formulier, zoals berichten en informatieverzoeken, zijn beschikbaar voor de gemachtigde. Meer informatie vindt u in de handleiding machtigingen onderaan deze pagina. 

Documenten uploaden bij een aanvraag of melding

Hoe groot mogen bijlagen zijn die ik upload in het DLT?

Elke bijlage bij een aanvraag of melding mag maximaal 300 MB groot zijn.

Wat voor soort bestanden kan ik uploaden?

U kunt alleen pdf-documenten en Excel-bestanden uploaden in het DLT.

Kan ik een bijlage intrekken of vervangen nadat ik de aanvraag of melding heb ingediend?

Dat is niet mogelijk. U kunt contact opnemen met uw toezichthouder om de bijlage uit de zaak te verwijderen en/of een nieuwe bijlage toe te voegen.

Toezichtkalender

Ik wil de kalender delen. Wat moet ik doen?  

Wilt u de kalender in uw organisatie delen? Dat kan eenvoudig via de knop ‘afdrukken’.

Ik heb een vraag over de inhoud van de Toezichtkalender. Bij wie moet ik zijn?

De Toezichtkalender is instellingsspecifiek, eventuele toelichtingen worden door de betrokken toezichthouders gegeven. Als u een toezichtactiviteit opent in de Toezichtkalender vindt u de contactgegevens van uw contactpersoon.

Kwalitatieve uitvragen

Waarom is de tegel voor Kwalitatieve uitvragen in het DLT grijs?  

Als de tegel voor kwalitatieve uitvragen grijs is, dan bent u nog niet geautoriseerd voor de dienst ‘Toezicht organisatiegevens’ via eHerkenning. Deze aanvraag verloopt via uw eHerkenningsprovider.  

Welke uitvragen staan in het DLT?

SBA-IB

  • SBA-IB voor verzekeringsmaatschappij (niet S-II Basic)
  • SBA-IB voor verzekeringsmaatschappij (S-II Basic)
  • SBA-IB voor pensioenfonds, ppi, APF met de administratie uitbesteed
  • SBA-IB voor zelfadministrerend pensioenfonds, APF of ppi
  • SBA-IB voor pensioenuitvoeringsorganisatie (PUO)

IRAP verzekeraars

  • IRAP verzekeraars (Zorgverzekeraar)
  • IRAP verzekeraars (Levensverzekeraar)
  • IRAP verzekeraars (Schadeverzekeraar)
  • IRAP verzekeraars (Uitvaartverzekeraar)
  • IRAP verzekeraars (Herverzekeraar)

Wat moet ik doen als ik de uitvraag niet zie staan in DLT? 

Nog niet alle uitvragen staan in het DLT. U bent per e-mail geïnformeerd over welke uitvragen er door uw instelling ingevuld moeten worden en op welke wijze dit verloopt dit jaar. Indien u de uitvraag in het DLT verwacht, maar niet ziet staan, neem dan contact met ons op via  info@dnb.nl of 0800 020 1068 (gratis). 

Waarom kan ik de uitvraag niet openen? 

Wanneer u de vragenlijst wel kan zien, maar niet kan openen kan het zijn dat iemand anders de vragenlijst heeft uitgecheckt. Dit is het geval wanneer u voor de “Verdergaan”-knop een check-out tekentje ziet staan en de “Verdergaan”-knop licht blauw van kleur is. Het check-out tekentje is een vierkantje met een pijltje er in die naar rechtsboven wijst.

Om de vragenlijst weer in te checken, moet de persoon die de vragenlijst heeft uitgecheckt deze sluiten door in de vragenlijst op de knop “Sluiten” te klikken. Alleen de browser sluiten is niet genoeg om de vragenlijst weer in te checken.

Kan ik de uitvraag ook in een andere taal instellen? 

Op dit moment zijn de uitvragen alleen in het Nederlands beschikbaar.  

Ik wil samenwerken in de vragenlijst. Wat moet ik doen?  

De vragenlijst kan door meerdere gebruikers geopend en ingevuld worden. Het is alleen niet mogelijk om op hetzelfde moment in de vragenlijst te werken. Samenwerken in de vragenlijsten kan alleen opeenvolgend.

De vragenlijst kan weer door een andere gebruiker ingevuld worden zodra de huidige gebruiker deze actief vrij geeft. Dit kan door de knop 'Sluiten' rechtsboven in de vragenlijst aan te klikken.

Ik wil de vragenlijst delen. Wat moet ik doen?  

Een vragenlijst kan gedeeld worden via de printknop. Hierbij kan je de keuze maken of u het wilt delen met of zonder antwoorden. Tijdens dit proces bestaat bij de meeste browsers de keuze om te ‘printen naar PDF’, daarmee is het ook zonder te printen lokaal op te slaan.  

Let op: Na het verzenden van een vragenlijst kan deze niet meer gedeeld worden.   

Beschikbaarheid DLT

Het DLT is 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar. 

Staat uw vraag er niet bij?

Neem dan contact op met Publieksvoorlichting via info@dnb.nl of 0800 020 1068 (gratis). Publieksvoorlichting is op werkdagen geopend tussen 9.00 tot 15.00 uur.

DLT Veel gestelde vragen

47KB PDF
Download

Handleiding machtigingen

862KB PDF
Download