Karin Heynsdijk, bestuurder van vakbond FNV Flex

(c) DNB

Veel flexwerkers verloren aan het begin van de coronacrisis hun baan. Inmiddels lijken we de crisis achter ons te laten en is er een personeelstekort. Maar daarmee zijn de problemen van uitzend- en oproepkrachten niet voorbij, zegt Karin Heynsdijk, bestuurder van vakbond FNV Flex.

We laten de coronacrisis langzaam achter ons. Hoe zijn flexwerkers de crisis doorgekomen?

“Heel lastig. Flexwerkers vangen altijd de eerste klappen op, in welke crisis dan ook. Als werkgever kom je makkelijk van ze af, zonder dat je allerlei procedures moet doorlopen of kosten moet betalen. Aan het begin van de coronacrisis verloren veel uitzendkrachten hun werk, oproepkrachten konden minder uren draaien. Dit zagen we in alle getroffen sectoren: de horeca, cultuursector, KLM en Schiphol, noem maar op. Het aantal oproep- en uitzendkrachten daalde in 2020 met zo’n 200.000 personen. Dit terwijl de meeste vaste werknemers hun baan hielden door de steunmaatregelen van de overheid. Wat je ook nog eens zag, is dat flexwerkers weinig ww-rechten opbouwen doordat ze steeds tijdelijke banen hebben.”

Veel flexwerkers konden toch in andere sectoren aan de bak?

“Je zag inderdaad dat flexwerkers naar sectoren gingen die het drukker kregen. Denk aan distributiecentra van supermarkten of webwinkels en de GGD. Maar een deel vond geen nieuw werk. En degenen die dat wel lukte, gingen er niet altijd op vooruit. Ons beeld is dat ze in veel gevallen minder verdienden. Om een voorbeeld te geven: mensen die de testplanning deden bij de GGD, werden vaak ingezet via callcenters. Ze vielen onder de callcenter-cao en verdienden vaak minder dan waar ze vandaan kwamen.”

Personeel gezocht

Is die flexibele schil niet juist goed voor onze economie?

“Niet in deze mate. Er zijn situaties waarin je flexwerk nodig hebt. Bijvoorbeeld bij tijdelijk werk. Of bij een nieuwe functie waarvan je niet weet of die blijvend is. Maar nu gebruiken werkgevers de flexibele schil om de prijs van arbeid te drukken en risico’s die horen bij een normale bedrijfsvoering – zoals ziekte – af te schuiven op werknemers. Daar is hij niet voor bedoeld. En ook niet om de gevolgen van zo’n onverwachte crisis op te vangen.”

De werkgelegenheid is flink aangetrokken. Er is nu een personeelstekort. Goed nieuws voor flexwerkers?

“Het aantal flexbanen stijgt weer. Sommige flexwerkers keren weer terug bij hun oude werkgever. Maar we zien dat ze vaak een slechter contract krijgen dan vroeger. Ze moeten weer onderaan de salarisschaal beginnen, terwijl ze wel ervaring hebben. Wij vinden dat niet normaal en hebben al voor werknemers in de bres moeten springen.”

“Er moet nog heel wat gebeuren om de flexcrisis tot een goed einde te brengen”

Karin Heynsdijk, bestuurder van vakbond FNV Flex
Karin Heynsdijk Bestuurder, FNV Flex

Dus de problemen voor flexwerkers zijn nog niet voorbij?

“Nee, de coronacrisis is voorbij maar de flexcrisis niet. Een op de drie werknemers in Nederland is flexkracht, veel meer dan in andere Europese landen. In de coronacrisis hebben we gezien tot welke ellende dit kan leiden: heel veel mensen verloren hun inkomen. Bovendien verdienen uitzend- en oproepkrachten zo’n 40% minder dan werknemers met een vast contract. Verder zien wij dat vooral uitzendkrachten minder waardering krijgen, veel meer een nummer zijn. Het aantal flexbanen steeg vorig jaar harder dan het aantal vaste banen. Er moet dus nog heel wat gebeuren om de flexcrisis tot een goed einde te brengen.”

Wat dan?

“Belangrijk is het advies van de Sociaal Economische Raad (SER), dat we ook als FNV hebben onderschreven. Daarin staan maatregelen om de positie van flexwerkers te verbeteren. Van het beëindigen van schijnzelfstandigheid tot gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden. Het kabinet moet dit overnemen.”

Standpunt DNB

Ook bij De Nederlandsche Bank vinden we dat de flexibilisering van de arbeidsmarkt te ver is doorgeschoten. Wij vinden dat deze moet worden teruggedrongen langs twee wegen: meer regulering van flexibel werk en vergroting van de wendbaarheid van vast werk. Lees meer