Landelijk Meldpunt Internet Oplichting bij cliëntenonderzoek

Nieuwsbericht
Datum 20 mei 2020

Door de coronacrisis stijgt het aantal meldingen over malafide webwinkels significant. Op basis van Landelijk Meldpunt Internet Oplichting-meldingen en de check-functie kunnen betaal- en elektronischgeldinstellingen de klantenportfolio doorzoeken en hierdoor op adequate wijze klantreview uitvoeren.

Jaarlijks wordt in Nederland voor meer dan EUR 25 miljard aan producten en diensten verhandeld op internet. Het gebruik van verschillende e-commerce diensten door de consument gaat gepaard met een veelvoud aan fraude- en cyberrisico’s waar eindgebruikers, maar ook financiële instellingen rekening mee dienen te houden. Wat verder opvalt, is dat tijdens de coronacrisis het aantal meldingen over malafide webwinkels significant groeit. Voor een effectieve aanpak van fraude en oplichting door internethandelaren heeft de politie het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) opgericht. Het LMIO heeft onder andere een samenwerkingsverband opgezet met verschillende private partijen en publieke partijen met als doel de bestrijding en aanpak van oplichting via internet te coördineren en deze daarmee effectief en efficiënt te maken.

Burgers en bedrijven kunnen via het meldpunt op ‘Mijn Politie’ online aangifte doen van oplichting door frauduleuze merchants in het online handelsverkeer. In 2019 deden ongeveer 58.000 mensen aangifte bij het LMIO. De meldingen die binnenkomen worden nader geanalyseerd door het meldpunt en met elkaar in verband gebracht zodat oplichters en met name veelplegers kunnen worden geïdentificeerd. De bij het samenwerkingsverband aangesloten betaal- en elektronischgeldinstellingen ontvangen deze meldingen indien het LMIO constateert dat de merchant mogelijk een klant is van de instelling. 

Naast de samenwerking met private en publieke partijen heeft het LMIO een zogenaamde check-functie beschikbaar gemaakt op www.politie.nl. Op deze website kan – aan de hand van de beschikbare informatie over een potentiële merchant (zoals emailadres, bankrekeningnummer, telefoonnummer of webadres) – gecheckt worden of er meldingen van fraude over de beoogde wederpartij bekend zijn. Op basis van LMIO meldingen en de check-functie kunnen betaal- en elektronischgeldinstellingen de klantenportfolio doorzoeken en hierdoor op adequate wijze klantreview uitvoeren. Daarnaast zullen ook de ongebruikelijk transacties die verband houden met frauduleuze handelaren gemeld moeten worden aan de Financial Intelligence Unit (FIU). Burgers en financiële instellingen kunnen zo zelf een afweging maken of zij met een dergelijke partij willen handelen/ een klantrelatie willen aangaan.


> Terug naar de Nieuwsbrief