Motor WA: verzekeraars in negatieve spiraal

Nieuwsbericht
Datum 24 februari 2016

DNB gaat met verzekeraars in gesprek over de huidige situatie op de motormarkt.

File

Naar aanleiding van oplopende verliezen bij de motor WA-portefeuille heeft DNB informatie (kwantitatief én kwalitatief) opgevraagd bij een groot deel van de sector.  

Toenemende schadelast, dalende premie
Voor verzekeraars is de schadelast gestegen om meerdere redenen. Het gaat daarbij niet om onvoorziene ontwikkelingen. Verzekeraars hadden hierop dus kunnen inspelen in de prijsstelling en/of het acceptatiebeleid. De markt is echter verzadigd en kent een zware prijsconcurrentie. Consumenten laten zich bij de keuze voor een verzekering met name leiden door de prijs, mede op basis van vergelijkingssites. In deze situatie vragen verzekeraars vaak niet-kostendekkende premies om marktaandeel te veroveren.  

Verliezen
In het verleden konden verzekeraars de verliezen op motor WA compenseren met winsten op motor casco, maar in 2014 is dat de meeste verzekeraars niet gelukt (zie grafiek). Motor WA en motor casco zijn dekkingen van een autoverzekering die vaak samen verkocht worden. Over de jaren 2009 – 2013 waren de resultaten in het volmachtkanaal aanzienlijk minder dan in het niet-volmachtkanaal. Inmiddels heeft het niet-volmachtkanaal zich aangesloten bij de slechte resultaten op volmacht. De boodschap is namelijk dat het volmachtkanaal in het verleden heel slecht heeft gepresteerd, dit is niet verbeterd, maar de resultaten in het niet-volmachtkanaal zijn nu ook verslechterd tot op hetzelfde niveau.

Technisch resultaat

Oproep tot actie
DNB vindt de huidige situatie op de ‘motormarkt’ ongewenst. DNB is daarom onder andere met het Verbond van Verzekeraars hierover in gesprek. Naar aanleiding van haar onderzoek zal DNB ook met de individuele verzekeraars in gesprek gaan. Daarbij is het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de verzekeraar om een gezond bedrijfsmodel neer te zetten met voldoende aandacht voor de polishouder, concurrentie, resultaat en kapitaal. 

> Terug naar de Nieuwsbrief