DNB Magazine augustus 2012: Eerder ziek, zwak of misselijk tijdens grote sportevenementen

Nieuwsbericht
Datum 16 augustus 2012

Amerikaans onderzoek laat zien dat mensen tijdens voetbalkampioenschappen minder uren werken. Een ander opvallend patroon is dat we ons tijdens grote sportevenementen eerder ziek, zwak of misselijk voelen. Zo toont een Zweeds onderzoek dat werknemers, vooral mannen overigens, zich tijdens Olympische Spelen opvallend vaker ziek melden. Dit staat te lezen in DNB Magazine van augustus.

Niets boven Groningen

DNB Magazine 2 - aug 2012

Citymarketing is inmiddels gemeengoed, ook in kleinere gemeenten. Hoewel de effectiviteit soms in twijfel getrokken kan worden, is de campagne Er gaat niets boven Groningen aantoonbaar succesvol. Door de onafhankelijkheid van de politiek, de nauwe relatie met musea, het bedrijfsleven en evenementenorganisaties, en door een heldere positionering en boodschap.  

Vooruitblikkend toezicht

Een belangrijke les uit de financiële crisis luidt dat er behoefte is aan meer vooruitblikkend toezicht. Met het traditionele toezicht, gebaseerd op analyses van vooral kapitaal en liquiditeit van financiële instellingen, lopen toezichthouders het risico achter de feiten aan te lopen. De harde cijfers van vandaag vertellen ons namelijk het verhaal over de bedrijfsvoering van gisteren. Maar de toezichthouder is op zoek naar het verhaal van de toekomst. Daarom kijkt DNB nu veel scherper naar het bedrijfsmodel, de strategische keuzes en het gedrag en de cultuur van een onderneming.

Deense hypotheekmodel

Onder het Deense hypotheekmodel profiteren consumenten van een overzichtelijk productaanbod en ruime aflossingsmogelijkheden. Deze voordelen van het Deense model kunnen in Nederland worden gerealiseerd zonder het model één-op-één over te nemen.

Verder in dit nummer van DNB Magazine onder meer een essay over citymarketing in kleinere Franse gemeenten.