DNB Magazine oktober 2012: Bevolkingskrimp & economie

Nieuwsbericht
Datum 8 oktober 2012

‘Pas nu besef ik het: niet het open Nederland van Huizinga heeft een Europeaan van mij gemaakt, maar het krimpende, bange Nederland.’ Zo schrijft Adriaan van Dis in zijn essay Meerlandigheid is mijn identiteit voor het DNB Magazine van oktober 2012.

Bevolkingskrimp & economie

DNB Magazine oktober 2012

Bevolkingskrimp en de economische gevolgen daarvan is het thema van dit DNB Magazine. Het is een onderwerp waar bestuurders liever niet over praten. Toch hoeft demografische krimp niet gelijk te staan aan economische neergang, zo blijkt uit interviews met experts. ‘Om de kwaliteit van de leefbaarheid te handhaven moet je veel meer naar de lange termijn kijken. Inwoners van een krimpdorp weten beter waar vraag naar is dan lokale politici. Bij krimp is de burger aan zet.’

Consumentenvertrouwen

Nieuwe onzekerheden knagen aan ons vertrouwen, zo blijkt uit recent DNB-onderzoek. Allereerst is dat ons pensioen. De sterk gedaalde dekkingsgraad doet ons twijfelen of fondsen nog wel aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Op korte termijn dreigen verdere premieverhogingen en kortingen. Ook de Europese schuldencrisis tart ons vertrouwen. Derde factor is het politieke klimaat, dat leidt tot onzekerheid over wat er gaat gebeuren met de hypotheekrenteaftrek en de pensioenleeftijd.

Betalen in Nederland

Betalen in Nederland is het terrein van de grote getallen: 200 miljoen schone en goed beveiligde biljetten worden jaarlijks door DNB in omloop gebracht, er wordt  jaarlijks 2,3 miljard keer gepind voor in totaal 83 miljard euro, en tussen banken verwisselt dagelijks niet minder dan 250 miljard euro van eigenaar. ‘Het zijn zaken die mensen niet direct zien, maar het is voor onze economie wel van groot belang dat dit soepel verloopt’, zo stelt DNB-directeur Frank Elderson in een interview.