
In deze bijeenkomsten is steeds het centrale thema: het gedrag en de cultuur van de bank van de toekomst. Vraagstukken daarbij zijn bijvoorbeeld: Hoe ziet de economie van 2025 er uit? Wat betekent dit voor de bankensector? Welk gedrag hoort hierbij? Dit alles leidt vaak tot zeer levendige en verhelderende discussies.
Ideale bank
Uit deze discussies komt een beeld van de contouren van de ideale bank anno 2025 naar voren. Dat is volgens de deelnemers een bank die bijdraagt aan de reële economie én een bank die overzichtelijk en transparant werkt. Bij dat toekomstideaal hoort een bepaald gedrag. Het vereist dat banken alleen producten en diensten leveren die voor de klanten duidelijk en begrijpelijk zijn. Bovendien betekent het dat een bank zelfkritisch moet zijn en bereid om te leren van eigen fouten.
Uitnodiging
In 2012 heeft DNB meerdere onderzoeken bij banken gedaan om meer zicht te krijgen op gedrag en cultuur. De conclusies zal DNB presenteren tijdens een seminar voor bestuurders van banken en verzekeraars op vrijdag 1 februari. Daarbij geeft de toezichthouder ook enkele voorbeelden van ‘best practices’. Die kunnen u inspiratie bieden om aan de slag te gaan met gedrag en cultuur van uw bank.
Meer informatie?
U kunt mailen naar het DNB toezicht expertisecentrum Cultuur, Organisatie & Integriteit: COI@DNB.nl.