Valse e-mail namens DNB (phishing)

Internetcriminelen versturen regelmatig e-mails uit naam van De Nederlandsche Bank (DNB) met als doel uw persoonsgegevens, bankrekeningnummer of inlogcodes te bemachtigen. Ook worden de naam en het logo van DNB misbruikt in valse e-mails uit naam van andere organisaties.

Deze vorm van fraude wordt ook wel phishing genoemd. Op deze pagina leest u hoe u valse e-mails herkent en wat u kunt doen als u er een ontvangt.

Open geen links of bijlages

Heeft u een e-mail ontvangen die u niet vertrouwt? Klik dan niet op links in de mail en open de bijlage niet. Ga niet in op acties of uitnodigingen. DNB vraagt u nooit per e-mail, SMS of telefonisch om persoonlijke gegevens door te geven.

Valse e-mail herkennen

Hoewel valse e-mails erg lijken op officiële mailberichten, bevatten zij vaak fouten en andere aanwijzingen waaruit blijkt dat het om phishing gaat. Om valse e-mail te herkennen, doorloopt u de volgende stappen:

  1. Controleer de afzender. Een officieel e-mailadres van DNB eindigt op @dnb.nl.
  2. Controleer de aanhef: is deze aan u persoonlijk gericht? Zo niet, dan gaat het waarschijnlijk om phishing.
  3. Controleer de tekst op taal- en spelfouten. Valse e-mails bevatten vaak fouten.
  4. Controleer de link in de e-mail. Beweeg de muis over de link zonder erop te klikken. De volledige link achter de tekst verschijnt nu in beeld. Sommige mailprogramma’s tonen de link onder in beeld. Als de link niet naar dnb.nl of de website van bijvoorbeeld uw bank verwijst, dan gaat het waarschijnlijk om phishing.

Melden van valse e-mails en websites

Wanneer u vermoedt dat u een valse e-mail heeft ontvangen, dan kunt u de mail doorsturen naar het e-mailadres valse-email@dnb.nl. Bij voorkeur ontvangen wij de valse e-mail als bijlage in een nieuwe e-mail. Hierdoor blijft belangrijke technische informatie over de werkwijze van de afzender behouden. Wanneer uw mailprogramma het versturen als bijlage niet ondersteunt, kunt u de mail direct naar ons doorsturen. Zo krijgen wij een goed beeld van de ernst en omvang van de fraude en kunnen wij tijdig maatregelen nemen. Na het doorsturen kunt u de e-mail verwijderen.

Onderaan deze pagina vindt u een overzicht met al bekende valse e-mails namens DNB. Op Fraudehelpdesk.nl vindt u meer voorbeelden van valse e-mails.

Wat u kunt doen als u bent opgelicht

Heeft u op een link geklikt of een bestand geopend? Dan bestaat de kans dat uw computer is geïnfecteerd met een virus of malware. Heeft u persoonlijke gegevens of een wachtwoord ingevuld? Wijzig dan direct het wachtwoord en neem als het om financiële gegevens gaat contact op met uw bank. Ook kunt u aangifte doen bij de politie.

Het is overigens verstandig om voor iedere dienst een ander wachtwoord te gebruiken.