Dietmar Lutz – The Mosque (2004)

Veel kunstwerken van Lutz verwijzen naar films, veel van zijn werken roepen associaties op met een mooi beeld op het bioscoopdoek. Dat komt ook door de omvang van zijn werken, want Lutz schildert op doeken van groot formaat. Zijn schilderijen doen denken aan spannende filmshots, shots die hij heeft uitvergroot door ze te schilderen met sterk verdunde acrylverf. Zo sterk verdund, dat het net waterverf lijkt.

Dietmar Lutz – The Mosque (2004)

Dietmar Lutz, geboren te Ellwangen in Duitsland (1968), studeerde aan de Kunstacademie van Düsseldorf, de plaats waar hij tot op de dag van vandaag woont. Na zijn afstuderen in 1995 heeft Lutz zijn werken getoond op meerdere internationale tentoonstellingen.

Ook heeft hij als lid van de Duitse kunstbeweging hobbypopMUSEUM meegedaan aan internationale groepstentoonstellingen. Bijvoorbeeld op de eerste Biënnale van Athene (2007) en in de Tate Britain (2003). Lutz’ schilderijen komen, net zoals filmbeelden, heel realistisch over. Je kijkt naar het doek, en je ziet de situatie voor je.

Zo ook bij The Mosque, dat onlangs door de Kunstcommissie is aangeschaft bij Sotheby’s uit de Stuyvesant-collectie. Je ziet een jonge donkere man die over een groot plein loopt naar de moskee. Zijn loop is quasi-nonchalant, een tikje onverschillig, maar heeft ergens ook iets vastberadens. Het plein ademt een verzengende hitte, maar de man lijkt er geen last van te hebben. Hij is op weg, hij loopt door, en wij volgen hem. Als in een film.