Fernando Sánchez Castillo - Shot Oak Tree (2011) (brons)

Een omgeschoten boom in brons: met Shot Oak Tree, 2011 refereert de Spaanse kunstenaar Fernando Sánchez Castillo (Madrid, 1970) aan de burgeroorlog in Spanje en het bombardement op het plaatsje Guernica. Naar aanleiding van die gebeurtenissen schilderde Picasso zijn Guernica. Onze visie op historische processen wordt beïnvloed, gedefinieerd en ook geperverteerd door het creëren en gebruiken van het ‘esthetisch beeld’.

Shot oak tree - Sanchez Castillo

Nu, vijfenzeventig jaar na Guernica, speelt Sánchez Castillo met de symboliek die het schilderij aankleeft vanuit het idee dat beelden, in de loop der tijd iedere keer opnieuw opgeladen moeten worden met betekenis. De omgeschoten boom – de kunstenaar koos een eik omdat die boom in het wapen van het stadje Guernica voorkomt –verbeeldt die gedachte.

Sánchez Castillo analyseert in zijn werk de verhouding tussen kunst en (politieke) macht. Dat doet hij - vanuit een sterk engagement - op een even ernstige als speelse en geestige manier. De fascinatie van de kunstenaar voor de geschiedenis van zijn vaderland, de burgeroorlog, de naoorlogse periode en de dictatuur, maar ook voor de (internationale) wereld van nu, veronderstelt niet alleen aandacht voor het politieke en het revolutionaire, maar zeker ook voor de sociale en maatschappelijke aspecten van historische processen. In de beelden van Sánchez Castillo draait het altijd om de condition humaine, of hij nu tekent, fotografeert, of installaties maakt, of hij met een videocamera werkt of sculpturen maakt, altijd stelt hij scherp op de tekenen van het menselijke.

Shot Oak Tree verwijst ook naar het monument voor verzetsheld Walraven van Hall, eveneens een geknakte boom, die als ontmoetingsplaats dient op het nabijgelegen Frederiksplein. Hier wordt de natuur als een oerkracht gezien, als een bron van leven. Maar de natuur is gehavend, de boom geveld. In feite wordt met dit beeld uitgedrukt dat niet alleen een man - die zich in duistere tijden op elementaire wijze heeft geprofileerd als zorgzaam, medemenselijk en beschaafd - op gruwelijke wijze het zwijgen is opgelegd, maar dat daarmee een poging werd gedaan het denken zelf te fnuiken en de beschaving aan kettingen te leggen.
Met beide beelden maakt Sánchez Castillo duidelijk dat de natuur zich niet laat kisten, dat het denken zich niet laat knechten. De energie van de menselijkheid is een oerkracht die doet leven.

Fernando Sánchez Castillo heeft een speciale band met Nederland. Hij was resident aan de Rijksacademie (2005/2006), had een solo tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Schiedam (2006) en was vertegenwoordigd in diverse groepstentoonstellingen waaronder Grandeur in het kader van Sonsbeek 2008. Zijn beeld Barricade, uit 2009, is permanent te zien in Leidsche Rijn. In 2010 realiseerde hij het monument voor verzetsheld Walraven van Hall, op het Frederiksplein in Amsterdam.