Wat er nodig is voor een elektronische betaling
Een elektronische betaling wordt verzonden via een digitaal medium, zoals internet. Zowel de betaler als ontvanger moeten dan beschikken over een betaalrekening, waarop geld bij- of afgeschreven kan worden. Daarnaast moeten beide partijen een manier hebben om de betaling te doen. Bij een pinbetaling heeft de consument een betaalpas of smartphone met betaalapps erop nodig om te betaling te starten. Daarnaast moet de winkelier apparatuur hebben om de betaling te accepteren. Denk aan een betaalterminal. Bij een aankoop in een webwinkel kun je denken aan een online kassa die een of meerdere online betaalvormen accepteert, zoals iDEAL en creditcard.
Als iemand betaalt, komt vervolgens een proces van een aantal stappen op gang, zoals:
- Authenticatie: is degene die wil betalen de eigenaar van de rekening?
- Autorisatie: is het gebruikte betaalmiddel geldig en staat er genoeg geld op de rekening?
- Afwikkeling: bij- en afschrijven van het bedrag en de betaling afsluiten.
Dagelijks vinden honderdduizenden betalingen tussen de banken plaats. Deze worden samengevoegd. Uiteindelijk vindt alleen een netto transactie plaats tussen banken, dit noemen we netteren. Het afwikkelproces verandert door de invoering van instant payments.
Instant payments
Door technologische ontwikkelingen wordt elektronisch betalen steeds sneller en gemakkelijker. Als burgers en bedrijven in Nederland bijvoorbeeld via internet of mobiel bankieren geld overmaken, dan staat dat sinds 2019 binnen vijf seconden op de andere rekening. Dat geldt voor elke dag in de week, op welk tijdstip dan ook. Dat noemen we ‘instant payments’. Nederland loopt binnen de eurozone voorop met de massale invoering van instant payments. Het proces van afwikkeling verandert door de invoering van instant payments. Doordat alle individuele betalingen gelijk worden uitgevoerd, vindt nettering van meerdere betalingen niet meer plaats.