Een nieuwe podcast: 'De Snelheid van Geld'
De DNB-podcast De Snelheid van Geld gaat over alles wat je met geld kunt doen. En wat geld met ons doet. Maar ook over maatschappelijke problemen waarin geld een grote rol speelt.
Lees meerU gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:
We betalen niet alleen met contant geld, maar we doen dit tegenwoordig vooral elektronisch. In winkels betalen we bijvoorbeeld met een pinpas, creditcard of smartphone. Aankopen in webwinkels betalen we via mobiel of internetbankieren (denk aan iDEAL), of andere elektronische betaaloplossingen zoals de creditcard of betaalverzoek (‘Tikkie’). En ook facturen betalen we vaak elektronisch: met een online overschrijving via mobiel-of internetbankieren of via een schriftelijke overschrijving of acceptgiro.
Betaalgedrag verandert met de tijd. Twintig jaar geleden betaalden we aan de kassa nog vooral met contant geld, maar tegenwoordig rekenen we steeds vaker elektronisch af. Nederland loopt hierin voorop in Europa, samen met de Scandinavische landen. Ook de manier waarop we betalen verandert. Jongeren betalen bijvoorbeeld vaker met hun smartphone. Anderen gebruiken meestal liever hun pinpas of betalen contant. Daarnaast is er ook Europese wet- en regelgeving die innovaties in het betalingsverkeer bevordert. PSD2 is daar een voorbeeld van. Door deze wetgeving kunt u derde partijen met een vergunning bij DNB (of andere autoriteit in Europa) in staat stellen om namens u betalingen te doen of informatie over uw betalingen in te zien. U moet daar natuurlijk wel toestemming voor geven.
Een elektronische betaling wordt verzonden via een digitaal medium, zoals internet. Zowel de betaler als ontvanger moeten dan beschikken over een betaalrekening, waarop geld bij- of afgeschreven kan worden. Daarnaast moeten beide partijen een manier hebben om de betaling te doen. Bij een pinbetaling heeft de consument een betaalpas of smartphone met betaalapps erop nodig om te betaling te starten. Daarnaast moet de winkelier apparatuur hebben om de betaling te accepteren. Denk aan een betaalterminal. Bij een aankoop in een webwinkel kun je denken aan een online kassa die een of meerdere online betaalvormen accepteert, zoals iDEAL en creditcard.
Als iemand betaalt, komt vervolgens een proces van een aantal stappen op gang, zoals:
Dagelijks vinden honderdduizenden betalingen tussen de banken plaats. Deze worden samengevoegd. Uiteindelijk vindt alleen een netto transactie plaats tussen banken, dit noemen we netteren. Het afwikkelproces verandert door de invoering van instant payments.
Door technologische ontwikkelingen wordt elektronisch betalen steeds sneller en gemakkelijker. Als burgers en bedrijven in Nederland bijvoorbeeld via internet of mobiel bankieren geld overmaken, dan staat dat sinds 2019 binnen vijf seconden op de andere rekening. Dat geldt voor elke dag in de week, op welk tijdstip dan ook. Dat noemen we ‘instant payments’. Nederland loopt binnen de eurozone voorop met de massale invoering van instant payments. Het proces van afwikkeling verandert door de invoering van instant payments. Doordat alle individuele betalingen gelijk worden uitgevoerd, vindt nettering van meerdere betalingen niet meer plaats.
Binnen de eurozone is elektronisch betalen in het buitenland vergelijkbaar met elektronisch betalen in Nederland. Dat is zo geregeld in de SEPA-verordening. Binnen de Single European Payments Area (SEPA) worden alle rekeningnummers gelijk behandeld: het doel is u met één bankrekening in heel Europa kunt betalen. Wordt uw Europese bankrekeningnummer niet geaccepteerd door een bedrijf uit een EU-land? Dan is er mogelijke sprake van IBAN-discriminatie. Buiten de eurozone is betalen veelal ingewikkelder, ook omdat de ene valuta omgezet moet worden naar de andere.
De DNB-podcast De Snelheid van Geld gaat over alles wat je met geld kunt doen. En wat geld met ons doet. Maar ook over maatschappelijke problemen waarin geld een grote rol speelt.
Lees meerHet Cashcentrum van De Nederlandsche Bank in Zeist is vandaag officieel geopend door DNB-president Klaas Knot. De opening volgt op de verplaatsing (op 15 mei) van het goud en de bankbiljetten van DNB van de tijdelijke kluis in Haarlem naar het Cashcentrum in Zeist.
Lees meerOp 2 juni 2023 opende Klaas Knot officieel het nieuwe DNB Cashcentrum in Zeist. Dit zwaarbeveiligde pand is voor weinigen toegankelijk, maar het verbindt DNB met velen: het is een veilige plek voor een deel van het goud van Nederland.
Lees meerHet Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) bestaat 20 jaar. Wat heeft dit overleg van organisaties die bij het betalingsverkeer betrokken zijn opgeleverd in de afgelopen 20 jaar? We geven een overzicht.
Lees meerJa, online betalen met een creditcard is veilig. Deze manier van betalen voldoet namelijk aan dezelfde eisen als betalen via online bankieren en via andere online betaalmethodes. Online betalingen zijn in sommige gevallen vrijgesteld van authenticatie, bijvoorbeeld bij een bedrag onder EUR 30 of bij herhaalde betalingen aan dezelfde ontvanger. Voor betalingen zonder authenticatie is de betaler bij fraude niet aansprakelijk. Betalingen die niet onder deze vrijstelling vallen, moeten altijd met authenticatie worden uitgevoerd op basis van twee zaken: iets wat u heeft (een pasje of geregistreerde mobiele app van de kaartuitgever), iets wat u weet (een wachtwoord of pincode) en/of biometrie, zoals een vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.