We zien innovatie overal om ons heen. Zo doen we veel meer met onze smartphone dan alleen maar bellen en appen en rijden steeds meer auto’s elektrisch. Ook de wereld van betalen innoveert. Van betaalverzoeken en contactloos betalen tot crypto’s. Hoe ontstaan die innovaties? En hoe zorgen we ervoor dat ze veilig te gebruiken zijn?
Waarom vernieuwing in betalen belangrijk is
Het is belangrijk dat de wereld van betalen met zijn tijd meegaat, zodat betalen voor iedereen gemakkelijk is en blijft. Zo zijn betaalverzoeken, contactloos betalen en betalen met uw smartphone of smartwatch bijvoorbeeld ontstaan.
De Nederlandsche Bank (DNB) vindt deze innovaties belangrijk. Daarom juichen we het toe als bedrijven ontdekken, proberen en ontwikkelen. En we bieden samen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ondersteuning via de InnovationHub. Daarnaast kunnen bedrijven met ons samenwerken via het iForum. Of met ons en andere toezichthouders van gedachten wisselen tijdens het jaarlijkse seminar Fintech meets the Regulator.
Fintech en bigtech
Deze innovaties worden bedacht en in de markt gezet door bedrijven die werken met fintech: financiële technologie. Zowel nieuwe bedrijven (ook wel start-ups) als bestaande financiële instellingen zoals banken maken gebruik van fintech. Een bekend voorbeeld is de app Tikkie, de eerste app in ons land die het consumenten mogelijk maakte om op grote schaal snel betaalverzoeken te versturen. Daarnaast mengen steeds meer bigtech-bedrijven zich in de financiële wereld. Met bigtech doelen we op reuzen in de technologiesector. Denk aan Google, Facebook, Amazon, Tencent en Apple. Apple biedt bijvoorbeeld een wallet aan die ook in Nederland populair is. En Facebook werkt aan een stablecoin, de Libra.
Net als veel andere centrale banken denkt DNB na over de mogelijkheden van digitaal centralebankgeld, of Central Bank Digital Currency (CBDC). CBDC is digitaal geld, dat wordt uitgegeven door de centrale bank en algemeen toegankelijk is.
Als u gebruikmaakt van zo’n slimme innovatie, wilt u natuurlijk wel dat het veilig is. Daarom hebben fintech- en bigtech-bedrijven een vergunning bij DNB of een andere nationaal bevoegde autoriteit uit een andere EU-lidstaat nodig zodra zij in de Europese Unie betaaldiensten willen aanbieden. Daarnaast moeten ze zich houden aan de PSD2 en andere wet- en regelgeving, waaronder de Europese algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Deze wetgeving zorgt ervoor dat betalen veilig is en blijft.
Artificial intelligence (AI) staat voor kunstmatige intelligentie. Kortweg betekent het dat machines zoals robots en computers taken kunnen uitvoeren waar traditioneel mensen voor nodig zijn. In fintech wordt AI steeds vaker gebruikt. Zo kan een chatbot van een bank u helpen met allerlei zaken, bijvoorbeeld wat u moet doen als u uw pinpas bent kwijtgeraakt. Ook is een chatbot behulpzaam bij het afsluiten van een lening. Dat kan doordat er meer en betere data beschikbaar zijn om risico’s te beoordelen. Daarnaast kan een robot met AI in grote hoeveelheden informatie verbanden leggen en ingewikkelde patronen herkennen. Het is wel belangrijk dat AI niet discrimineert of dat het proces niet meer te controleren valt. Daarom werkt DNB met andere toezichthouders en de sector aan richtlijnen die dat tegengaan.
Deze content kan niet worden getoond vanwege uw cookie instellingen.
Deze content is afkomstig van derde partijen en kan pas getoond worden nadat u toestemming heeft gegeven op het gebruik van optionele cookies. Lees meer over het gebruik van cookies in onze cookie-policy.
Het totaal aantal winkeliers en dienstverleners waar je niet met cash kunt betalen is ongewijzigd gebleven ten op zichte van vorig jaar. Maar in sommige sectoren zien we verschuivingen. Bij 25% van de parkeergelegenheden kun je niet meer contant betalen, een jaar geleden was dat nog 16%.
In ons land betalen samenwonende vrouwen vooral de huishoudelijke kosten, zoals boodschappen, en mannen de grotere uitgaven, zoals hypotheekaflossing en belastingen. Maar dat is aan het veranderen: bij jongere generaties zijn die verschillen aanzienlijk kleiner, blijkt uit onderzoek van DNB.
Een groep jonge en vaak nog thuiswonende consumenten betaalt een kwart van hun bestedingen met contant geld. Dat blijkt uit onderzoek door De Nederlandsche Bank.
In 2023 zijn in Nederland 17.400 valse eurobiljetten uit circulatie gehaald. Een historisch laag aantal dat meer dan de helft (54%) onder het niveau van 2022 ligt.
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies. Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.