‘Dat moet van de DNB’
Erger jij je aan de informatie die een bank wil hebben als je een bankrekening opent? En wat heeft dat met de beveiliging op Schiphol te maken? Lees het nieuwe blog van Maarten Gelderman.
Lees meerU gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:
De Nederlandsche Bank (DNB) is verantwoordelijk voor het zorgvuldig en gecontroleerd afwikkelen van een verzekeraar die omvalt of dreigt om te vallen. Dit noemen we ‘resolutie’.
Het uitgangspunt van DNB is dat alle verzekeraars failliet kunnen gaan, net zoals normale bedrijven. Tenzij de gevolgen voor de economie, maatschappij of polishouders te groot zijn. Misschien heeft het omvallen van een verzekeraar een negatief effect op de totale verzekeringsbranche of moet de overheid wel bijspringen met belastinggeld. Als een van deze risico’s dreigt, komt DNB als resolutieautoriteit in actie. Wij nemen de verzekeraar in resolutie. Dan zorgen we voor een doorstart of een verkoop van de verzekeringen aan een andere, gezonde partij. Zodat de verzekeringen blijven bestaan en klanten verzekerd blijven.
Resolutie is een uiterste oplossing. Elke verzekeraar valt onder regulier toezicht van DNB. Als een verzekeraar toch de problemen raakt, dan zet DNB in op herstel. Daarbij proberen we er bijvoorbeeld voor te zorgen dat de verzekeraar het eigen vermogen weer op het vereiste peil terugbrengt. Als het de verzekeraar niet zelfstandig lukt te herstellen, dan wordt de verzekeraar afgewikkeld; of door de curator in faillissement, of door DNB in resolutie.
DNB past resolutie alleen toe wanneer het faillissement van een specifieke verzekeraar te grote maatschappelijke en financiële gevolgen heeft. Om te bepalen of dit zo is, kijken we onder andere naar de volgende zaken:
In de praktijk betekent dit dat de meeste verzekeraars niet in resolutie zullen worden genomen. Dit vanwege hun beperkte omvang of omdat zij producten aanbieden die consumenten eenvoudig kunnen vervangen bij een andere partij. In deze gevallen vragen we faillissement aan. In het algemeen speelt resolutie vooral bij grotere verzekeraars met langlopende verzekeringsverplichtingen.
Resolutie vraagt om een zorgvuldige voorbereiding. Daarom stelt DNB een resolutieplan op. Hierin staat wat we doen als een verzekeraar in de problemen komt. Om een verzekeraar af te wikkelen, hebben we vier resolutie-instrumenten: bail-in, verkoop, de overbruggingsinstelling en een vehikel voor activa- en passivabeheer.
Bij resolutie komen de tekorten van een verzekeraar (grotendeels) voor rekening van de aandeelhouders en schuldeisers. Bij grote tekorten kunnen ook polishouders een deel van de waarde van hun verzekeringspolis verliezen. DNB probeert dit uiteraard te voorkomen of te beperken. In tegenstelling tot bij banken is er geen garantiestelsel voor klanten van falende verzekeraars. Maar een polishouder is in resolutie nooit slechter af dan bij een faillissement.
De uitvoeringskosten van resolutie kan DNB achteraf doorbelasten aan de verzekeringssector. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor de inhuur van onafhankelijke specialisten. Ook de kosten voor resolutieplanning worden doorbelast aan de verzekeringssector.
De taken en bevoegdheden van DNB op het gebied van resolutie zijn vastgelegd in de Wet herstel en afwikkeling van verzekeraars. Deze trad 1 januari 2019 in werking. Resolutie van banken is echter gebaseerd op Europese wetgeving en dus in alle EU-landen ingevoerd. Dit geldt niet voor resolutie van verzekeraars. DNB is voorstander van Europese minimumharmonisatie op dit gebied. Dan schrijft de EU-maatregel een basisnorm voor en mag de bescherming op nationaal niveau niet minder zijn dan die Europese basisnorm.
Binnen DNB staat de resolutietaak onafhankelijk van het toezicht, omdat DNB met resolutie een ander doel nastreeft dan met toezicht. Er is een aparte divisie Resolutie met een eigen begroting. Binnen de directie van DNB is één directielid, Nicole Stolk, verantwoordelijk voor resolutie. Zij heeft geen directe verantwoordelijkheid voor het toezicht op verzekeraars. Lees meer over onze taken.
DNB heeft op 27 maart de Beleidsregel Afwikkelbaarheid Verzekeraars vastgesteld. Deze is op 5 april jl. gepubliceerd in de Staatscourant. Met deze beleidsregel beoogt DNB de aspecten te verduidelijken die DNB bij de afwikkelbaarheidsbeoordeling van verzekeraars en groepen in aanmerking neemt. De bedoeling daarvan is verzekeraars en groepen te ondersteunen bij het voldoen aan de afwikkelbaarheidsverplichting die voortvloeit uit artikel 3A:82 Wft.
DNB heeft de concepttekst van de beleidsregel van 27 oktober tot en met 15 december 2022 openbaar geconsulteerd. DNB heeft reacties ontvangen van het Verbond van Verzekeraars en de Reinsurance Advisory Board. De in de beleidsregel bijgevoegde feedbacktabel geeft het ontvangen commentaar weer en de eventuele wijzigingen die daaruit volgden.
Voor meer informatie en toelichting over Resolutie en Verzekeraars, zie de Factsheet Resolutie verzekeraars onderaan deze pagina.
Erger jij je aan de informatie die een bank wil hebben als je een bankrekening opent? En wat heeft dat met de beveiliging op Schiphol te maken? Lees het nieuwe blog van Maarten Gelderman.
Lees meerRecent zijn meerdere banken in de VS en Zwitserland ten onder gegaan. Dat kan tot zorgen leiden. DNB constateert dat Nederlandse banken er goed voor staan. En onderzoekt of strengere regels nodig zijn.
Lees meerDe afgelopen maanden is het onrustiger in de financiële sector. In de Verenigde Staten ging een aantal regionale banken onderuit, het Zwitserse Credit Suisse moest worden overgenomen door UBS. Hoe staan de Nederlandse banken ervoor en welke lessen kunnen we hieruit trekken?
Lees meerHet vertrouwen van Nederlandse huishoudens in financiële instellingen is het afgelopen jaar stabiel gebleven, ondanks de recente problemen bij banken in de Verenigde Staten en Zwitserland. Huishoudens dachten het afgelopen jaar wel iets vaker aan de mogelijkheid dat banken in Nederland...
Lees meerOm de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.