© Shutterstock
Witwassen en crimineel geld bestrijden
Je wilt een nieuwe bankrekening openen of een verzekering afsluiten. Dan vraagt de bank of verzekeraar jou om veel informatie. Dat is om witwassen en criminele geldstromen tegen te gaan. De Nederlandsche Bank controleert of financiële instellingen genoeg doen om witwassen te voorkomen.
Witwassen en crimineel geld
De bezitters van crimineel geld willen dat maar al te graag omzetten naar vermogen dat legaal lijkt. Dat noemen we witwassen. Crimineel geld is bijvoorbeeld geld dat is verkregen uit diefstal of een misdrijf. Of geld dat je eigenlijk had moeten afdragen aan de Belastingdienst. Naar schatting wordt jaarlijks voor circa EUR 13 miljard crimineel geld witgewassen in Nederland. Financiële instellingen doen hun best dit te voorkomen.
Witwassen en de wet
Witwassen is strafbaar. Dat staat in de wet. Banken zijn wettelijk verplicht om witwassen te voorkomen. Dat geldt ook voor verzekeraars en andere financiële instellingen. Zij moeten zich houden aan de regels in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. DNB ziet er op toe dat financiële instellingen zich aan deze regels houden en witwassen tegengaan.
Toezicht op tegengaan financiële criminaliteit
Elk groot witwasschandaal tast het vertrouwen aan in de financiële sector. En de maatschappelijke kosten zijn hoog. Met het witwassen worden immers criminele activiteiten gefinancierd. Dat maakt onze samenleving onveiliger en ondermijnt onze rechtstaat. Daarom is het tegengaan van financiële criminaliteit, waaronder witwassen, voor DNB een speerpunt. Daarbij geldt: voorkomen is beter dan genezen. DNB controleert of instellingen hun beleid en procedures zo hebben ingericht dat zij witwassen waar mogelijk kunnen voorkomen.
Acties tegen witwassen
Banken, verzekeraars en andere financiële instellingen doen er veel aan om criminele geldstromen tegen te gaan. Dat doen ze op verschillende manieren:
- onderzoek naar klanten: het ken-uw-klant-principe
- geldtransacties monitoren
- ongebruikelijke transacties zo snel mogelijk signaleren en melden.
Ken uw klant: vragen om informatie
Als je een rekening wilt openen, dan stelt een bank u allerlei vragen. En verzekeraars doen dat ook als u een nieuwe verzekering wilt afsluiten. Ze moeten namelijk onderzoek doen om klanten met eerlijke bedoelingen te kunnen scheiden van de klanten met slechte bedoelingen. Maar dat betekent niet dat ze alles zomaar mogen vragen. Ze hebben bepaalde informatie van jou nodig om jouw risico’s goed in te schatten. Je mag dan ook verwachten dat de bank uitlegt waarom die gegevens nodig zijn. Een bank of verzekeraar kan na het onderzoek besluiten niet in zee te gaan met een klant omdat die teveel risico’s meebrengt.
Ongebruikelijke transacties
Wil je veel meer geld overboeken dan je normaal doet? Dan kan het zijn dat de bank jou benadert voor meer informatie. Banken moeten alle transacties in de gaten houden. En alle ongebruikelijke transacties zo snel mogelijk signaleren en melden bij de FIU. Dat verkleint het risico dat criminelen misbruik maken van een bank om crimineel geld wit te wassen.
Witwasschandalen en boetes
Ondanks alle inspanningen van banken gaat het soms toch mis. Een dubieuze transactie wordt over het hoofd gezien. Of een bank heeft geen zicht op de malafide bedoelingen van een klant. Dat kan betekenen dat een bank het mogelijk heeft gemaakt om crimineel geld wit te wassen. Is dat omdat de bank de procedures niet op orde heeft? Dan kan DNB maatregelen nemen, bijvoorbeeld een boete opleggen. Soms wordt een zaak ook voorgelegd aan het Openbaar Ministerie (OM) en kan het OM een strafrechtelijk onderzoek starten. Als uit het onderzoek blijkt dat het inderdaad helemaal mis is, dan kan het OM een boete opleggen of een schikking treffen. Het kan om veel geld gaan. Al die grote witwasschandalen halen doorgaans de media. En dat is slecht voor het vertrouwen in de financiële sector.
Inspanningen en kosten
Financiële instellingen doen steeds meer om witwassen te voorkomen. Daar gaat veel tijd, energie en geld in zitten. Zij berekenen de kosten van die inspanningen deels door aan hun klanten. Zo betalen we allemaal mee aan het tegengaan van witwassen. Ook DNB spant zich in om witwassen tegen te gaan. En daarmee het vertrouwen in de financiële sector bevorderen.
Veelgestelde vragen
Categorieën
Algemeen
Volgens de wet moeten banken en andere financiële instellingen weten wie hun klanten zijn en begrijpen wat voor soort betalingen hun klanten uitvoeren. Dit geldt voor particuliere klanten, maar ook voor bedrijven en andere organisaties. Dit wordt het ‘ken-uw-klant-principe’ genoemd (in het Engels: know your customer, KYC). Zo kunnen financiële instellingen voorkomen dat zij misbruikt worden voor criminele doeleinden of andere handelingen die het vertrouwen in de financiële instelling ernstig kunnen schaden.
DNB controleert of banken en andere financiële instellingen, zoals betaaldienstverleners, zich houden aan hun verplichtingen in verband met het ken-uw-klant-principe. Dit doet DNB in het kader van het toezicht op de naleving van de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).
Consumenten
Het is aan de bank om uit te leggen waarom zij in uw geval vraagt om deze gegevens. Mogelijk heeft de bank deze gegevens nodig vanwege haar verplichtingen in verband met het ken-uw-klant-principe onder de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de Wet op het financieel toezicht (Wft). Het is ook mogelijk dat de bank bepaalde gegevens, zoals een burgerservicenummer (BSN), van u vraagt om aan fiscale wetgeving te kunnen voldoen. Geeft u deze gegevens niet en kan de bank daardoor niet aan haar wettelijke verplichtingen voldoen? Dan kan de bank besluiten de relatie met u te beëindigen.
Hiervoor moet u gegevens over uw identiteit verstrekken aan uw bank. De bank moet de juistheid van deze gegevens verifiëren. Meer informatie over de identiteitsbewijzen die u hiervoor kunt gebruiken, vindt u bij de Rijksoverheid. Om te bewijzen dat aan het ken-uw-klant principe wordt voldaan, mag de bank een kopie van uw identiteitsbewijs maken of aan u vragen.
Dit kunt u navragen bij de bank zelf. DNB heeft hier geen inzage in. Mogelijk vraagt uw bank dit omdat zij uw gegevens actueel moet houden om aan verplichtingen in verband met het ken-uw-klant-principe te voldoen.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt toezicht op de naleving van de privacywetgeving in Nederland door bedrijven zoals banken. Op de website van de AP staat informatie over persoonsgegevens die banken mogen opvragen en over de omgang van banken met identiteitsbewijzen. Als u verdere vragen heeft over de privacywetgeving, dan kunt u contact opnemen met de AP.
U kunt verschillende banken benaderen voor een rekening. In ons register banken ziet u welke banken actief zijn in Nederland. Ook bestaat er een mogelijkheid tot het openen van een basisbankrekening. Bedenk dat alle banken zich aan het ken-uw-klant-principe moeten houden en u daarom om gegevens kunnen vragen.
Van herstel naar balans
DNB maakt gebruik van cookies
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.