Lees verder
SEPA en IBAN-discriminatie
SEPA staat voor Single Euro Payments Area: één Europese betaalmarkt. Het doel van SEPA is dat iedereen in heel Europa kan betalen. Over de grens dus net zo snel, gemakkelijk en veilig als in eigen land. Wordt uw buitenlandse betaalrekeningnummer niet geaccepteerd door bedrijven of andere organisaties? Dan kan er sprake zijn van rekening- of IBAN-discriminatie.
SEPA
Dankzij SEPA kan iedereen in heel Europa eurobetalingen doen. SEPA biedt één efficiënte infrastructuur voor het girale betalingsverkeer in euro’s waarbinnen uniforme standaarden voor betaalrekeningen (IBAN), Europese overschrijvingen en Europese incasso’s worden gebruikt. Zo betaalt u binnen SEPA net zo snel, gemakkelijk en veilig als in uw eigen land. Het doel is om geen onderscheid meer te maken tussen binnenlandse girale betalingen en girale betalingen over de grens. Om dit te bereiken is sinds de oprichting van SEPA in 2008 een groot deel van de technische, juridische en commerciële barrières tussen de betaalmarkten van de aan SEPA deelnemende landen weggenomen. De Europese Centrale Bank (ECB), De Nederlandsche Bank (DNB) en andere nationale centrale banken in Europa blijven werken om de integratie en de concurrentie van de Europese betaalmarkt verder te bevorderen. SEPA is voor landen van de Europese Economische Ruimte (EER) juridisch verankerd in de Europese SEPA-verordening.
SEPA-landen
SEPA is niet alleen van toepassing in de landen die de euro hebben ingevoerd. Er zijn 36 Europese landen die aan SEPA deelnemen, waaronder enkele landen die geen deel uitmaken van de eurozone, de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte (EER), zoals het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen.

IBAN-discriminatie
Wordt uw betaalrekeningnummer afkomstig uit een land van de Europese Economische Ruimte (EER) geweigerd door Nederlandse bedrijven of andere organisaties? Dan kan er sprake zijn van IBAN-discriminatie.
Wat is IBAN-discriminatie?
Binnen de Europese Economische Ruimte (EER) mag geen onderscheid worden gemaakt naar het land van de betaalrekening. Als dat wel gebeurt, dan is er sprake van IBAN-discriminatie.
IBAN-discriminatie mag niet volgens Europese regelgeving. Dit staat vermeld in de SEPA-verordening (EU 260/2012). Als betaler of begunstigde een Nederlandse IBAN accepteert voor overboekingen of automatische incasso’s dan moet de betaler of begunstigde ook IBAN’s uit alle andere landen van de EER accepteren.
Meld IBAN-discriminatie
Graag ontvangt DNB uw melding, nadat u er met de instelling niet bent uitgekomen. Uw klacht kan van belang zijn voor de uitvoering van onze taak als toezichthouder. Vul het formulier in om IBAN-discriminatie te melden. Stuur bewijs mee dat uw IBAN is geweigerd en een kopie van uw klacht aan de instelling met een reactie van de instelling op uw klacht.
Het DNB Meldpunt IBAN-discriminatie doet nader onderzoek of uw melding in behandeling wordt genomen.
Terugkoppeling
DNB informeert u of uw melding al dan niet in behandeling wordt genomen. Er hoeft niet altijd sprake te zijn van IBAN-discriminatie. U kunt voorbeelden hierover terugvinden in de veelgestelde vragen. Na afloop van het onderzoek krijgt u daarover bericht. Het DNB Meldpunt IBAN-discriminatie kan echter door haar wettelijke geheimhoudingsplicht geen inhoudelijke terugkoppeling aan u geven over de aanpak en de status van de melding, omdat het toezichtvertrouwelijke informatie betreft. DNB heeft een wettelijke geheimhoudingsplicht als het gaat om vertrouwelijke toezichtinformatie. Vertrouwelijke informatie die DNB uit hoofde van haar toezichthoudende taak op de naleving van de SEPA-verordening vergaart, valt onder de geheimhoudingsplicht van artikel 1:89 van de Wet op het financieel toezicht (Wft).
Gevolgen van IBAN-discriminatie
Sinds 20 januari 2020 gelden er in Nederland sanctiemaatregelen bij IBAN-discriminatie. In geval van IBAN-discriminatie kan door DNB last onder dwangsom of een boete opgelegd worden. Bij de klachtbehandeling worden de privacyregels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in acht genomen.
Wat bedrijven en overheidsinstellingen kunnen doen
Bedrijven en overheidsinstellingen moeten hun administratieve IT-systemen zo inrichten dat die ook IBAN-nummers uit andere EER-landen kunnen verwerken. Denk hierbij aan webformulieren, boekhoudsystemen en klantsystemen. Zijn de systemen hier nog niet op ingericht? Dan kan het een oplossing zijn om buitenlandse IBAN-nummers (tijdelijk) handmatig te verwerken, bijvoorbeeld via de klantenservice. Dan is het wel belangrijk dat de klantenservice of helpdesk van instellingen op de hoogte is van het feit dat buitenlandse IBAN’s worden geaccepteerd en dat zij de klanten daarover adequaat informeren. Ook kan het helpen wanneer een organisatie haar klanten verschillende betaalmethodes aanbiedt.
Veelgestelde vragen
Categorieën
IBAN-discriminatie
U dient eerst een klacht bij dit bedrijf of instelling. Als het goed is, komen zij tot een oplossing. Is er geen oplossing gevonden? Meld uw klacht dan bij het Meldpunt IBAN-discriminatie van DNB.
Nee. Alleen overboekingen of automatische incasso vanuit de betaalrekening vallen onder het verbod op IBAN-discriminatie. Uit de SEPA-verordening blijkt dat IBAN-discriminatie is verboden bij het overboeken van geld tussen betaalrekeningen. Als het gaat om het overmaken van geld van een spaarrekening naar een betaalrekening of van een betaalrekening naar een spaarrekening (de richting is niet van belang), is de SEPA-verordening niet van toepassing.
Het Hof van Justitie heeft in september 2019 hierover uitspraak gedaan: een bedrijf of instelling moet een buitenlandse IBAN accepteren oor het doen van overboekingen en automatische incasso’s, ook als die klant niet in hetzelfde land woont als de ondernemer.
Betaalverzoeken zijn optionele services waarmee verzoeken tot betalingen worden gedaan. Optionele services voor het doen van betalingen vallen niet onder de SEPA-verordening: deze zijn niet noodzakelijk of verplicht om te gebruiken voor het opgeven van een IBAN voor het doen van overboekingen en automatische incasso’s.
Nee, de eis van een werkgever dat een salaris alleen op een Nederlands betaalrekening wordt uitbetaald is een vorm van IBAN-discriminatie. De SEPA-verordening schrijft voor dat de betaler niet de lidstaat mag lokaliseren waar de betaalrekening zich moet bevinden. Op de website van de Europese Unie is hier meer informatie te lezen.
Lees verder
Cookie-instellingen
DNB maakt gebruik van cookies
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.