Verouderde browser

U gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:

Een beschadigd biljet van vijftig euro

Beschadigde eurobiljetten en euromunten

Bij De Nederlandsche Bank kunt u een vergoeding vragen voor beschadigde eurobankbiljetten en euromunten. U leest hier meer over de mogelijkheden en voorwaarden.

Heeft u een beschadigd eurobankbiljet? U kunt een vergoeding krijgen als meer dan de helft van het eurobankbiljet over is. Is er 50% of minder over van het eurobankbiljet? Dan kunt u alleen een vergoeding krijgen als u kan aantonen dat het ontbrekende deel vernietigd is.

U kunt geen vergoeding krijgen als:

  • eurobankbiljetten en/of euromunten met opzet beschadigd zijn.
  • euromunten afkomstig zijn uit schroothandel of recyclebusiness.

Vergoeding aanvragen

U moet altijd een aanvraag doen voor een vergoeding. Dat kan digitaal. U kunt ook gebruikmaken van een papieren aanvraagformulier. Uw geld kunt u op twee manieren bij DNB inleveren. Per post of u komt langs bij DNB in Amsterdam. Voor verschillende bedragen zijn er verschillende mogelijkheden.

Let op:

Lees hieronder meer over een digitale aanvraag. Kijk hier voor een aanvraag met een papieren formulier.

Digitaal vergoeding vragen

Als u digitaal een vergoeding vraagt dan krijgt u sneller een reactie dan met een papieren aanvraag. U krijgt dan al binnen vier weken een antwoord. Is uw aanvraag positief beoordeeld? Dan krijgt u per mail een formulier met uw gegevens. Print dit formulier. U kunt dit formulier samen met uw geld per post opsturen naar DNB. U kunt ook bij DNB uw geld inleveren. DNB neemt contact met u op voor een afspraak.

Doe digitaal een aanvraag

Ontdek gerelateerde artikelen