Verouderde browser

U gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:

Op deze pagina vindt u telefoonnummers, e-mailadressen en informatie over uw bezoek aan De Nederlandsche Bank (DNB).

Bellen en mailen

Heeft u een algemene vraag en heeft u geen contactpersoon binnen DNB? Neem dan op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur contact op met Publieksvoorlichting:
Heeft u een vraag aan uw contactpersoon binnen DNB? Bel dan op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur naar de receptie:
  • Telefoonnummer: 020 524 9111
Heeft u een technische vraag? Neem dan op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur contact op met de servicedesk van DNB:
Wilt u een perswoordvoerder spreken? Op de pagina over de woordvoerders vindt u hun kennisgebieden en contactgegevens.

Beveiligde e-mail naar DNB sturen

U kunt uw e-mail versleutelen met PGP of S/MIME:
  • PGP: de handtekening van deze publieke sleutel is ID EC7BC8B5, Fingerprint: 1D39 CEC6 7C8C CC25 8C8E C709 9380 DDFF EC7B C8B5.
    Zie download: PGP publieke sleutel (ZIP, 2,5 kB)
  • S/MIME: versienummer van dit certificaat: 0f 37 2e 6b 7e e3 17 fd 5f 6c 9c da 50 1e ab ee, Fingerprint: 89 ce 43 79 f6 5a a7 b2 70 9f dd 3a 26 a3 0b 45 ef 69 6c da.
    Zie download: S/MIME publieke sleutel (ZIP, 2,0 kB)
  • DNB Root & Intermediate certificaten
    Zie download: DNB Root & Intermediate certificaten (ZIP, 9,0 kB)
U kunt de authenticiteit van deze sleutels verifiëren. Bel hiervoor naar:
  • Telefoonnummer: 020 524 3767

Grote bestanden delen met DNB

DNB biedt Sharefile voor het veilig versturen en ontvangen van grote bestanden (meer dan 60MB). Zie de handleiding. Voor het incidenteel versturen van kleinere bestanden kunt u gebruikmaken van de beveiligde mail.

Op afspraak kas bezoeken

Heeft u guldenbankbiljetten? Beschadigde eurobankbiljetten of euromunten? Daarvoor kunt u een vergoeding aanvragen bij DNB. Ook kunt u bij ons verzamelaarsmunten of eurobiljetten omwisselen.
Gaat het om minder dan EUR 2.000 of 4.000 gulden? Dan kunt u langskomen bij DNB. Maak voordat u komt wel altijd eerst een afspraak. Bel hiervoor op werkdagen tussen 09.00 en 12.00 uur naar de kas:
  • Telefoonnummer: 020 524 2727
Gaat het om meer dan EUR 2.000 of meer dan 4.000 gulden? Stuur dan eerst een e-mail naar: omwisselverzoek@dnb.nl. DNB neemt daarna contact met u op en vertelt u wat de vervolgstappen zijn.

Bezoekerscontrole- en registratie

Komt u bij DNB op bezoek, dan controleren wij uw identiteit aan de hand van uw identiteitsbewijs. We registreren uw naam, de reden van uw bezoek, de contactpersoon binnen DNB, het e-mailadres en het nummer van uw identiteitsbewijs. U krijgt vervolgens een bezoekerspas, zodat we weten waar u op welk moment bij DNB bent.
We scannen uw identiteitsbewijs voor controle ook op echtheid. Hierbij kunnen we signaleringen vaststellen. Bijvoorbeeld dat het identiteitsbewijs gestolen is. Is dit het geval? Dan nemen we contact op met de Koninklijke marechaussee en/of de politie. We slaan de scans niet op. Overige (persoons)gegevens worden zes maanden na uw bezoek vernietigd. Meer informatie hierover vindt u in het privacystatement.

Parkeren bij DNB

Bezoekers kunnen niet parkeren bij DNB.

Bezwaar maken tegen een besluit van DNB

Als u het niet eens bent met een besluit van DNB, kunt u als u belanghebbende bent bezwaar maken tegen dat besluit. Dat doet u door een bezwaarschrift in te dienen.