Toezicht op crypto-aanbieders

Nu crypto’s zo populair zijn, worden regelgeving en toezicht nóg belangrijker.

Crypto’s zijn enorm populair geworden: bijna twee miljoen Nederlanders zitten in crypto’s. Om verschillende redenen. We kennen allemaal wel mensen die met crypto’s winst hebben gemaakt. En dat wakkert het Fear Of Missing Out (FOMO)-gevoel aan. Maar het kan ook minder goed gaan. Een koers kan sterk dalen, een cryptoplatform kan failliet gaan. Dan kan je jouw geld verliezen want er is geen garantieregeling. DNB waarschuwt voor deze risico’s van crypto’s.

Registratie crypto-aanbieders

Crypto-aanbieders in Nederland moeten een registratie hebben bij DNB. Als een crypto-aanbieder geen registratie heeft, dan kan DNB daarvoor een boete opleggen. In 2022 kreeg bijvoorbeeld Binance een boete. De wel geregistreerde crypto-aanbieders staan onder ons toezicht. Dat is wel een beperkt toezicht. We controleren of zij genoeg doen om witwassen tegen te gaan en zich aan de sanctiewetgeving houden. Maar DNB controleert niet of een crypto-aanbieder financieel gezond is of niet. En er zijn geen regels die gebruikers van crypto’s beschermen. Meer internationale regelgeving is op komst. Maar strengere regels en strenger toezicht kunnen niet alle risico's wegnemen. Er zijn grenzen aan wat het toezicht kan. Iedereen die in crypto’s stapt, moet daarom altijd zelf scherp zijn op de risico’s. Lees meer over crypto’s en onze visie op crypto’s.