Omwisselen euro’s en guldens
U kunt onder voorwaarden een vergoeding vragen voor beschadigde eurobiljetten, euromunten en sommige biljetten van guldens. Dat kan op twee manieren: per post of bij de Kas van De Nederlandsche Bank (DNB).
Vergoeding
U kunt een vergoeding krijgen als:
- meer dan de helft over is van het eurobankbiljet
- het biljet per ongeluk is beschadigd.
U krijgt geen vergoeding als:
- de helft of minder over is van het eurobankbiljet
- het biljet met opzet is beschadigd.
Vul het formulier in
Wilt u een vergoeding aanvragen? Download eerst het juiste formulier, vul het in, print en onderteken het. We hebben formulieren voor:
Opsturen per post
Als u de biljetten en/of munten per post wilt inleveren, stuur dan het volgende op:
- het ingevulde en ondertekende formulier
- de biljetten en/of munten
- een kopie van uw legitimatiebewijs
Bovenstaande stuurt u naar:
DNB
Afdeling Cash Operations L&S
Postbus 98
1000 AB Amsterdam
De verzendkosten en het risico van verlies zijn voor uw rekening. Het is mogelijk om het aangetekend te versturen. Hiervoor kunt u informeren bij het postbedrijf.
Inleveren bij DNB: maak eerst een afspraak
Wilt u met bankbiljetten of munten langskomen bij DNB? Maak eerst een afspraak. Daarvoor belt u +31 20 524 2727 op werkdagen van 09.00 - 12.00 uur.
Neem het volgende mee naar uw afspraak:
- het ingevulde en ondertekende formulier
- de biljetten of munten
- uw legitimatiebewijs
Grote bedragen of veel munten
Gaat het om meer dan EUR 2.000, 4.000 guldens of grote hoeveelheden munten, dan moet u eerst een verzoek voor een vergoeding mailen naar: omwisselverzoek@dnb.nl. Noot: wacht op een reactie voordat u het geld per post opstuurt of langskomt.
Omwisselen echte en onbeschadigde eurobankbiljetten
Bij DNB kunt u ook eurobankbiljetten omwisselen. Bijvoorbeeld een 100-eurobankbiljet voor vijf 20-eurobankbiljetten. Als het om meer dan EUR 2.000 gaat, dien ook dan eerst verzoek in bij omwisselverzoek@dnb.nl. Wacht op een reactie voordat u het geld per post opstuurt of langskomt
Vragen en controle
Of het nu gaat om een vergoeding voor beschadigde munten of biljetten of het omwisselen van biljetten, DNB behandelt elk verzoek zorgvuldig. We controleren of de biljetten en munten echt zijn. En we gaan na of u op een internationale sanctielijst voorkomt. U krijgt ook vragen over:
- waar het geld vandaan komt
- de oorzaak van de beschadiging van een biljet of munt
Als uw aanvraag wordt goedgekeurd
U krijgt een vergoeding als aan alle voorwaarden wordt voldaan. DNB bepaalt de waarde van de door u ingeleverde biljetten en munten. Dit bedrag wordt meestal binnen twee maanden overgemaakt op uw bankrekening, u krijgt daar geen bericht van. Als we meer informatie nodig hebben, nemen we contact op en kan het langer duren. Als u de Kas van DNB bezoekt, kunt u ook vragen om een vergoeding in contant geld.
Afgewezen aanvraag
Als u niet aan alle voorwaarden voldoet, krijgt u geen vergoeding. We kunnen de door u ingeleverde biljetten inhouden. Dat doen we als aannemelijk is dat de biljetten met opzet zijn beschadigd. Of als er sprake is van een strafbaar feit. Denk aan diefstal, drugshandel en witwassen. In dat laatste geval kunnen de biljetten worden overgedragen aan de politie. U kunt bezwaar maken tegen dit besluit.
Let op: DNB is wettelijk verplicht een transactie te melden die kan duiden op witwassen of terrorismefinanciering. Die melding moet worden gedaan bij de Nederlandse Financial Intelligence Unit.
Cheques
Het is niet mogelijk om cheques te verzilveren bij DNB. U kunt contact opnemen met commerciële banken om na te gaan of zij cheques accepteren. U kunt ons register van banken raadplegen voor een overzicht van de commerciële banken in Nederland. Als het verzilveren niet lukt, kunt u de uitgevende partij vragen om het geld voortaan via een (internationale) overboeking te verstrekken.
Aanvraag voor vergoeding beschadigde eurobankbiljetten
Aanvraag voor omwisselen van eurobankbiljetten
Aanvraag voor omwisselen van guldenbankbiljetten
Aanvraag voor vergoeding beschadigde euromunten
Aanvraag voor omwisselen verzamelaarsmunten
Omwisselen en vergoeding beschadigde biljetten en munten
Ja, u kunt uw geld aangetekend versturen. Indien het om meer dan EUR 2.000 of 4.000 gulden gaat, dan moet u eerst een verzoek indienen bij omwisselverzoek@dnb.nl. Hierboven leest u meer over het versturen van uw biljetten.
In veel gevallen krijgt de aanvrager zonder bericht het bedrag binnen twee maanden overgemaakt op de rekening. Als we meer informatie nodig hebben om een besluit te nemen over de aanvraag, nemen we contact op en kan het langer duren.
Heeft u het geld meer dan twee maanden geleden verstuurd en is het geld nog niet op uw rekening gestort? Wij controleren graag wat de status van uw aanvraag is. Neem gerust contact met ons op.
U kunt geen biljetten bestellen, maar het is wel mogelijk om bankbiljetten om te wisselen bij de Kas van DNB. Maar dit geeft niet de garantie op biljetten van de nieuwste serie. Wel kunt u bij de Kas uw voorkeur uitspreken. U kunt hiervoor een afspraak maken. Daarvoor belt u +31 20 524 2727 op werkdagen van 09.00 - 12.00 uur.
Gaat het om meer dan EUR 2.000, 4.000 gulden of grote hoeveelheden munten? Dan moet u eerst een verzoek voor een vergoeding mailen naar omwisselverzoek@dnb.nl. Wacht op een reactie voordat u langskomt of het geld per post opstuurt.
U kunt contact opnemen met andere banken om na te gaan of zij cheques nog wel accepteren. U kunt ons openbaar register raadplegen voor een overzicht van de commerciële banken in Nederland. Ook kunt u vragen aan de partij die u de cheque heeft gegeven of zij u op een andere manier kunnen betalen.
Cookie-instellingen
DNB maakt gebruik van cookies
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.