Jaarverslag 2019

Jaarverslag

Gepubliceerd: 27 maart 2020

Wandelaars voor het DNB gebouw

De Nederlandsche Bank (DNB) publiceert rond eind maart haar jaarverslag. De Engelstalige versie ervan verschijnt twee maanden later.

Op de drempel van het nieuwe decennium ziet de wereld er wezenlijk anders uit dan tien jaar geleden. Waar Nederland in 2010 ingeklemd zat tussen twee recessies, is inmiddels al jaren sprake van economische groei. Mede dankzij prudent begrotingsbeleid zijn de economische fundamenten goed en is de werkloosheid laag. De uitbraak van het coronavirus zorgt echter voor grote onzekerheid en een forse economische terugslag. Ondanks de lange periode van economische groei is niet te hoge, maar juist te lage inflatie de grootste zorg van de ECB. De rentes zijn in het afgelopen decennium onder nul beland, iets dat we lang voor onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk hielden. Los van de gevolgen van het coronavirus zijn de groeivooruitzichten voor de lange termijn gematigd, als gevolg van de vergrijzing en een achterblijvende arbeidsproductiviteitsgroei.

Jaarverslag DNB 2019

3,4MB PDF