Update FATF-waarschuwingslijsten juni 2025
17 juni 2025
Nieuwsbericht toezicht
FATF heeft een update van haar ‘grijze’ en ‘zwarte’ lijsten gepubliceerd.
Lees meer Update FATF-waarschuwingslijsten juni 2025Gepubliceerd: 15 november 2022
© shutterstock
DNB geeft u inzicht in de gegevens die DNB over uw organisatie heeft, zoals bestuurders en contactpersonen.
Met ingang van 1 november 2022 is voor vrijgestelde betaaldienstverleners (aanbieders van betaaldiensten en elektronisch geld) de dienst Toezicht organisatiegegevens beschikbaar in Mijn DNB. Via deze dienst krijgt u inzicht in de gegevens die DNB over uw organisatie heeft vastgelegd, waaronder naam- en adresgegevens en contactpersonen. Ook biedt de dienst de mogelijkheid om bepaalde documenten voortaan digitaal aan te leveren.
Vrijgestelde betaaldienstverleners kunnen via de dienst Toezicht organisatiegegevens zelf hun gegevens wijzigingen, voor zover DNB deze gegevens niet zelf vastlegt of uit een derde bron haalt. Als bron voor het vestigings- en postadres gebruikt DNB bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel gegevens. Adreswijzigingen hoeven derhalve niet meer aan DNB te worden doorgegeven. Melding van de adreswijziging aan de Kamer van Koophandel volstaat. Het kan voorkomen dat de gegevens over uw organisatie in Mijn DNB onjuistheden bevatten of incompleet zijn. Graag willen we vrijgestelde betaaldienstverleners verzoeken om de eigen gegevens te controleren en indien nodig te wijzigen of aan te vullen.
Vanaf 1 november 2022 is het tevens voor vrijgestelde betaaldienstverleners mogelijk om de volgende documenten via Mijn DNB, dienst Toezicht organisatiegegevens, bij DNB aan te leveren:
Alle betaaldienstverleners zijn uit hoofde van de (herziene) richtlijn betaaldiensten (PSD2) verplicht om jaarlijks de risicoanalyse inzake operationele en beveiligingsrisico’s aan DNB te overleggen. Wij vragen vrijgestelde betaaldienstverleners de actuele risicoanalyse vóór 31 december 2022 via Mijn DNB, dienst Toezicht organisatiegegevens bij DNB aan te leveren.
Alle vrijgestelde betaaldienstverleners zullen tevens een brief van DNB ontvangen waarin bovenstaande aanvullend wordt toegelicht.
Als u technische vragen heeft over de dienst Toezicht organisatiegegevens kunt u een e-mail sturen aan dit-servicedesk@dnb.nl of per telefoon via 020 524 6111. U kunt natuurlijk ook een vraag stellen via de feedback functie. Meer informatie over Mijn DNB en de hiervoor benodigde eHerkenning kunt u vinden op DNB.nl
17 juni 2025
Nieuwsbericht toezicht
FATF heeft een update van haar ‘grijze’ en ‘zwarte’ lijsten gepubliceerd.
Lees meer Update FATF-waarschuwingslijsten juni 202517 juni 2025
23 mei 2025
Nieuwsbericht toezicht
Het ministerie van Financiën heeft een wijziging van de Regeling bekostiging financieel toezicht eenmalige handelingen ter consultatie voorgelegd.
Lees meer Consultatie ministerie van Financiën over bekostiging financieel toezicht23 mei 2025
16 mei 2025
Nieuwsbericht toezicht
Als instelling maakt u gebruik van Mijn DNB. Met de dienst Toezicht aanvragen heeft u nu óók de mogelijkheid om toezichtincidenten digitaal te melden bij DNB.
Lees meer Toezichtincident? Meld nu via MijnDNB!16 mei 2025
16 mei 2025
Nieuwsbericht toezicht
Derdenbetalingen – facturen die worden betaald door derden waardoor de werkelijke oorsprong en begunstigde van de transactie verborgen blijven – zijn al langer een belangrijk aandachtspunt binnen het integriteitstoezicht van DNB.
Lees meer Derdenbetalingen in de schijnwerpers16 mei 2025
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.