Update FATF-waarschuwingslijsten juni 2025
17 juni 2025
Nieuwsbericht toezicht
FATF heeft een update van haar ‘grijze’ en ‘zwarte’ lijsten gepubliceerd.
Lees meer Update FATF-waarschuwingslijsten juni 2025Pensioenuitvoerders zijn op grond van artikel 150b Pensioenwet (Pw) verplicht om een implementatieplan op te stellen indien wordt voldaan aan de drie cumulatieve voorwaarden uit artikel 150b, eerste lid Pw. Deze voorwaarden zijn:
Gepubliceerd: 29 juni 2023
Dit geldt voor alle pensioenuitvoerders, ook voor verzekeraars en premiepensioeninstellingen (PPI). Artikel 150i, vierde lid Pw bepaalt dat een pensioenuitvoerder in principe een implementatieplan opstelt per pensioenregeling. Een verzekeraar of PPI mag echter ook een implementatieplan opstellen dat zich uitstrekt tot meerdere pensioenregelingen, voor zover de pensioenregelingen dezelfde karakteristieken hebben en de pensioenregelingen zijn gebaseerd op hetzelfde producttype. Artikel 150i Pw schrijft voor welke onderbouwingen, analyses en informatie in een implementatieplan moet zijn opgenomen (zie Factsheet Implementatieplan verzekeraar en premiepensioeninstelling). Pensioenuitvoerders zijn vrij in de wijze waarop zij hun implementatieplan structureren en in de volgorde waarin de verschillende onderdelen in dat plan aan bod komen.
In deze Good Practice staat een voorbeeld van een inhoudsopgave voor een implementatieplan van een verzekeraar of PPI. DNB ziet deze inhoudsopgave als een good practice, omdat alle voor het implementatieplan wettelijk voorgeschreven onderdelen evenals additionele elementen die naar het oordeel van DNB goed in een implementatieplan passen, zijn opgenomen.
In het implementatieplan zelf kan op compacte en zorgvuldige wijze de essentie van analyses en besluiten worden beschreven. Het is niet nodig alle inhoudelijke details op te nemen, hiervoor kan worden verwezen naar bijlagen, zolang het implementatieplan wel zelfstandig leesbaar blijft. Daar waar de onderdelen in het implementatieplan overeenkomen met het reeds doorlopen productontwikkelingsproces kan daar naar verwezen worden. DNB zal de achterliggende documenten risicogebaseerd opvragen.
Als onderdeel van het implementatieplan maken pensioenuitvoerders ook een communicatieplan. Het implementatieplan, zonder het communicatieplan, wordt bij DNB ingediend; het communicatieplan wordt gelijktijdig ingediend bij de AFM.
Inhoudsopgave implementatieplan verzekeraar of PPI
In dit hoofdstuk worden risico’s beschreven, op waarde geschat en worden beheersingsmaatregelen benoemd. Waar nodig, wordt expliciet aandacht besteed aan het (tijdelijk) beheersen van meerdere pensioenomgevingen. De na beheersing resterende risico’s worden afgezet tegen de risicobereidheid van de pensioenuitvoerder om vast te stellen of aanvullende maatregelen gewenst zijn.
3.1 Operationele en IT-risico’s en beheersingsmaatregelen
- Analyse van operationele en IT-risico’s, waaronder de continuïteit en betrouwbaarheid van de dienstverlening voor, tijdens en na de transitie (inclusief de borging van voldoende capaciteit aan mensen en middelen).
- Toelichting op de beheersingsmaatregelen ten aanzien van deze risico’s (opzet, bestaan en werking ).
4.1 Beschikbaarheid, juistheid en volledigheid van data
4.2 Risicoanalyse en beoordeling van de datakwaliteit
Toelichting hoe het implementieplan beschikbaar wordt gesteld voor de deelnemers.
DISCLAIMER
Good practices bevatten suggesties of aanbevelingen voor onder toezicht staande instellingen. Het zijn voorbeelden van mogelijke toepassingen die naar het oordeel van DNB goede invulling geven aan de verplichtingen uit wet- en regelgeving. Good practices zijn indicatief van aard en instellingen zijn vrij om een andere toepassing te kiezen, zo lang men anderszins voldoet aan de wet- en regelgeving. Voor een nadere toelichting op de status van de beleidsuitingen van DNB zie de Leeswijzer beleidsuitingen DNB op Open Boek Toezicht.
Deze Good Practice heeft betrekking op de volgende wet- en regelgeving:
17 juni 2025
Nieuwsbericht toezicht
FATF heeft een update van haar ‘grijze’ en ‘zwarte’ lijsten gepubliceerd.
Lees meer Update FATF-waarschuwingslijsten juni 202517 juni 2025
28 mei 2025
Nieuwsbericht toezicht
Per 17 januari 2025 is de Digital Operational Resilience Act (DORA) van toepassing. DORA is een belangrijke stap naar een veiliger en veerkrachtiger digitaal financieel landschap.
Lees meer Resultaten sectorbrede uitvraag naar DORA-implementatie28 mei 2025
23 mei 2025
Nieuwsbericht toezicht
Het ministerie van Financiën heeft een wijziging van de Regeling bekostiging financieel toezicht eenmalige handelingen ter consultatie voorgelegd.
Lees meer Consultatie ministerie van Financiën over bekostiging financieel toezicht23 mei 2025
16 mei 2025
Nieuwsbericht toezicht
Als instelling maakt u gebruik van Mijn DNB. Met de dienst Toezicht aanvragen heeft u nu óók de mogelijkheid om toezichtincidenten digitaal te melden bij DNB.
Lees meer Toezichtincident? Meld nu via MijnDNB!16 mei 2025
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.