Rekeninghouders hebben de afgelopen dagen een brief ontvangen met informatie over de activering van het depositogarantiestelsel. Vanaf vandaag kunnen klanten met DigiD inloggen op het webportaal van DNB (bereikbaar via Rekeninghouders woonachtig in Nederland (dnb.nl)) om de beschikbaar gestelde vergoeding in te zien en aan te geven op welke betaalrekening zij hun geld willen ontvangen. De vergoeding is gelijk aan het totaal van het saldo op alle rekeningen en alle opgebouwde rente (tot en met 21 april 2022) bij ATB, tot maximaal EUR 100.000 per persoon. Na het doorgeven van een nieuw rekeningnummer maakt DNB de vergoeding binnen enkele werkdagen over. De eerste rekeninghouders hebben hun geld vandaag al ontvangen.
Snelle uitbetaling
Met het openen van het webportaal voldoet DNB aan de nieuwe Europese termijnen voor het terugbetalen van rekeninghouders bij een bankfaillissement. Waar klanten ten tijde van de financiële crisis in 2008 en 2009 tot drie maanden op een vergoeding moesten wachten, zorgt de Nederlandse Depositogarantie er nu voor dat klanten binnen maximaal tien werkdagen weer over hun geld kunnen beschikken. De snelle uitbetaling is mede mogelijk doordat ATB snel een goed bestand heeft aangeleverd met de gegevens van rekeninghouders.
Opvragen vergoeding buitenlandse klanten
Voor buitenlandse klanten geldt een andere procedure. Vanaf 27 april is het voor deze groep van bijna 6.000 rekeninghouders, waarvan de meesten woonachtig zijn in Duitsland, mogelijk om via de DNB-website (Kontoinhaber, die außerhalb der Niederlande wohnen (dnb.nl)) de formulieren in te dienen die zij per post hebben ontvangen en waarmee zij hun vergoeding kunnen opvragen. Het formulier is ook te downloaden. Ook deze groep klanten ontvangt zo spoedig mogelijk na indiening van het formulier hun vergoeding.
Aanvraagformulier vergoeding voor tijdelijk hoge bedragen
Voor klanten met een tijdelijk hoog bedrag op hun rekening(en) dat direct verband houdt met de aankoop of verkoop van een eigen woning is er een aanvullende bescherming tot maximaal EUR 500.000 extra per persoon. Deze bescherming komt bovenop de reguliere bescherming tot EUR 100.000 per persoon.
DNB heeft voor klanten een aanvraagformulier beschikbaar gesteld om de aanvullende vergoeding aan te vragen. Een aanvraag is nodig omdat dergelijke tijdelijke hoge bedragen door banken niet apart worden geadministreerd. Klanten kunnen het aanvraagformulier downloaden, invullen en samen met bewijsstukken aanleveren bij DNB.
DNB ondersteunt bij aanvraag
Op vrijdag 22 april 2022 heeft DNB besloten tot toepassing van het depositogarantiestelsel voor rekeninghouders van ATB. Daarmee komen rekeninghouders met rekeningen bij ATB, onder andere handelend onder de naam FIBR, in aanmerking voor een vergoeding vanuit de Nederlandse Depositogarantie, uitgevoerd door DNB namens de overheid.
Op de website van DNB www.dnb.nl vinden rekeninghouders meer informatie over de procedure voor het opvragen van de vergoeding en alle bijbehorende bepalingen. Rekeninghouders kunnen ook contact opnemen met de afdeling Publieksvoorlichting van DNB (bereikbaar op werkdagen van 9.00 – 19.00 uur), telefoon: 0800-020 1068 (gratis) of + 31 20 5249111 (vanuit het buitenland). E-mail: info@dnb.nl.