© iStock/DNB
Nieuws
Lees ook
Rekeninghouders woonachtig in Nederland
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft op 22 april 2022 besloten tot toepassing van het depositogarantiestelsel (DGS) voor Amsterdam Trade Bank. DNB is namens de Nederlandse overheid uitvoerder van de Nederlandse Depositogarantie.
Als u rekeninghouder bent van Amsterdam Trade Bank vindt u hier informatie over de voortgang van de depositogarantie voor Amsterdam Trade Bank en wat u moet doen om een vergoeding te ontvangen.
Slapende/inactieve of gesloten rekeningen
Indien u van DNB een brief heeft ontvangen over slapende/inactieve of gesloten rekeningen en u wilt het formulier voor slapende rekeningen indienen, kunt u dit doen via een formulier. Het formulier vindt u op deze pagina:
Meer informatie over slapende rekeningen vindt u onderaan deze pagina bij Veelgestelde vragen.
Een vergoeding ontvangen voor depositogarantie Amsterdam Trade Bank
Alle rekeninghouders bij Amsterdam Trade Bank hebben per post bericht ontvangen over de activering van het depositogarantiestelsel voor Amsterdam Trade Bank met nadere informatie over de wijze waarop de vergoeding door DNB zal worden uitbetaald.
DNB heeft op 28 april 2022 een webportaal geopend. Via dit webportaal leest u of u in aanmerking komt voor een vergoeding en welk bedrag u ontvangt. U kunt in het webportaal aangeven op welke rekening u uw vergoeding wilt ontvangen.
Wat heeft u nodig om uw vergoeding te ontvangen?
- Het is belangrijk dat u een betaalrekening heeft bij een andere bank dan Amsterdam Trade Bank.
- Om in te kunnen loggen op het webportaal dient u te beschikken over de DigiD-app of DigiD met SMS-controle. Heeft u nog geen DigiD of een DigiD zonder SMS-controle, vraag die dan aan op www.digid.nl.
Let op: Als u een vergoeding ontvangt, gaat uw vordering op Amsterdam Trade Bank over op het Depositogarantiefonds, inclusief alle bijbehorende rechten waaronder aanspraak op rente, voor het bedrag dat aan u is uitgekeerd. Meer informatie vindt u in de veelgestelde vragen.
Hieronder vindt u de link naar het webportaal:
De snelste manier om uw vergoeding te ontvangen is via het webportaal. Mocht dit niet mogelijk zijn voor u, bijvoorbeeld als u of een van de vertegenwoordigers geen DigiD heeft, kunt u dit ook doen via een formulier. Ga hiervoor naar deze pagina.
Aanvraagformulier aanvullende vergoeding tijdelijk hoog bedrag aan- of verkoop eigen woning
Heeft u meer dan € 100.000 op uw rekening(en) bij Amsterdam Trade Bank staan en hangt dit samen met de aan- of verkoop van een eigen woning? Dan kunt u in aanmerking komen voor aanvullende bescherming van maximaal € 500.000 per persoon, voor een totaal tot € 600.000. De aanvullende bescherming geldt drie maanden en is gekoppeld aan het bedrag van de (ver)koopovereenkomst. Meer informatie hierover vindt u in de veelgestelde vragen. Om aanspraak te maken op de aanvullende vergoeding dient u DNB zelf op de hoogte stellen. Hiervoor kunt u gebruikmaken van onderstaand formulier. U kunt het formulier zowel digitaal als met pen op het geprinte formulier invullen. Indien u het formulier digitaal invult, dient u het te printen en met pen te ondertekenen. Instructies voor het versturen van het formulier en het aanleveren van de bewijsstukken vindt u op het formulier.
U kunt het formulier hier downloaden:
Aanvraagformulier aanvullende vergoeding tijdelijk hoog bedrag DGS ATB
Nieuws
Lees ook
Veelgestelde vragen
Categorieën
Depositogarantie Amsterdam Trade Bank
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft op 22 april 2022 het Depositogarantiestelsel (DGS) opgestart voor Amsterdam Trade Bank, waaronder ook de FIBR valt.
FIBR is een handelsnaam van Amsterdam Trade Bank. De bescherming geldt dus ook voor FIBR. Dit geldt ook voor de handelsnamen Amsterdam Trade Bank N.V., ATBANK, ATBConnect, ATBSavings, FIBR, FIBR Bank. De bescherming door de Nederlandse Depositogarantie geldt per bankvergunning. Mocht u rekeningen hebben bij zowel Amsterdam Trade Bank als FIBR, dan moet u het geld op deze rekeningen bij elkaar optellen. De maximale bescherming van € 100.000 is van toepassing op het totaalbedrag dat u bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR heeft.
Alle typen rekeningen bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR worden beschermd door de Nederlandse Depositogarantie.
Uw vergoeding wordt geautomatiseerd vastgesteld door De Nederlandsche Bank (DNB) op basis van rekeninginformatie per 22 april 2022 zoals wij die hebben ontvangen van Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR. Hierbij wordt ook de rente tot en met de dag vóór 22 april 2022 meegenomen.
Wie is beschermd en tot welk bedrag?
Ja, de Nederlandse Depositogarantie beschermt het geld van alle particulieren en vrijwel alle bedrijven en andere organisaties bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR, van 1 cent tot € 100.000. Wel gelden er een aantal uitzonderingen, zie de vraag Wie wordt niet beschermd door depositogarantie?”
Ja, de meeste bedrijven worden beschermd. Er zijn echter een aantal uitzonderingen, zie de vraag Wie wordt niet beschermd door depositogarantie?
Zowel uw privérekeningen als zakelijke rekeningen zijn beschermd tot € 100.000. Als u een bedrijf heeft, hangt de maximale bescherming wel af van de vorm van uw onderneming:
Bent u een zzp’er of een ondernemer met een eigen zaak? Ook geld op de zakelijke rekeningen is beschermd. Om de bescherming van het geld van uw onderneming te bepalen, moet u eerst weten wat de rechtsvorm is.
Eenmanszaak - Heeft u een eenmanszaak, dus zonder rechtspersoonlijkheid? Dan wordt het geld op uw zakelijke rekening opgeteld bij uw privérekening. U bent dan voor het totaal beschermd tot € 100.000 per persoon, per bank.
Heeft uw onderneming of organisatie rechtspersoonlijkheid (bijvoorbeeld een besloten vennootschap, BV)? Dan is uw onderneming apart van uw privérekeningen beschermd tot € 100.000.
Heeft uw onderneming of organisatie geen rechtspersoonlijkheid (bijvoorbeeld personenvennootschappen? In dat geval zijn de uiteindelijke begunstigden (b.v. de vennoten bij een V.O.F.) beschermd door de depositogarantie.
Het geld van sommige ondernemingen en instellingen is niet beschermd door de Nederlandse Depositogarantie. Het gaat om:
- banken, voor zover het deposito’s betreft die door een bank in eigen naam en voor eigen rekening worden aangehouden;
- financiële instellingen;
- beleggingsondernemingen;
- depositohouders die zich niet hebben geïdentificeerd overeenkomstig artikel 4, eerste lid, van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme;
- verzekeringsondernemingen en herverzekeringsondernemingen (op bepaalde uitzonderingen na);
- beleggingsinstellingen, beheerders van beleggingsinstellingen, instelling voor collectieve belegging in effecten (icbe’s) en beheerders van icbe’s;
- pensioenfondsen;
- overheden.
Dit volgt uit artikel 29.01 lid 2 van het Besluit bijzondere prudentiële maatregelen, beleggerscompensatie en depositogarantie Wft.
Indien dit op u van toepassing is, vindt u dit terug in de besluitbrief van De Nederlandsche Bank (DNB), die u na het opvragen van de vergoeding (zie vraag Hoe krijg ik mijn geld terug?) van DNB ontvangt.
In een aantal zeer bijzondere gevallen wordt het geld van personen niet beschermd door de depositogarantie. Het gaat om:
- Deposito’s uit hoofde van transacties in verband waarmee een strafrechtelijke veroordeling is uitgesproken vanwege het witwassen van geld.
Ook in een aantal zeer bijzondere gevallen kan uitkering van een vergoeding door de depositogarantie worden uitgesteld of opgeschort. Namelijk wanneer:
- het onzeker is of een persoon gerechtigd is een terugbetaling te ontvangen, of het deposito onderwerp is van een rechtsgeschil;
- het deposito onderwerp is van beperkende maatregelen die zijn opgelegd door nationale regeringen of internationale organen;
- een depositohouder wordt vervolgd ter zake van een misdrijf dat voortvloeit uit of verband houdt met het witwassen van geld. De opschorting eindigt zodra de vervolging is beëindigd of de beslissing van de bevoegde rechterlijke instantie onherroepelijk is.
Het totaal van uw geld op bankrekeningen bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR wordt beschermd van 1 cent tot maximaal € 100.000 per persoon of onderneming, per bank.
Hierbij zijn vier belangrijk regels van toepassing:
Regel 1 – De bescherming geldt per persoon of onderneming, dus niet per rekening.
Als u meerdere rekeningen heeft bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR, moet u het geld op deze rekeningen bij elkaar optellen. De maximale bescherming van € 100.000 is van toepassing op het totaalbedrag dat u bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR heeft.
Regel 2 – Bij een gezamenlijke rekening is de dekkingslimiet van toepassing op iedere rekeninghouder afzonderlijk.
Als u bijvoorbeeld samen met uw partner een (en/of-) rekening heeft, bent u beiden door de depositogarantie beschermd tot maximaal € 100.000. Samen bent u dus beschermd tot maximaal € 200.000.
Regel 3 – De bescherming geldt per bankvergunning. Onder Amsterdam Trade Bank vallen ook de volgende handelsnamen Amsterdam Trade Bank N.V., ATBANK, ATBConnect, ATBSavings, FIBR, FIBR Bank. Mocht u meerdere rekeningen hebben bij verschillende handelsnamen van Amsterdam Trade Bank, moet u het geld op deze rekeningen bij elkaar optellen. De maximale bescherming van € 100.000 is van toepassing op het totaalbedrag dat u bij de bank heeft.
Regel 4 – Bij een tijdelijk hoog bedrag op rekening(en) dat samenhangt met de aan- of verkoop van een eigen woning kunt u in aanmerking komen voor aanvullende bescherming.
De Nederlandse Depositogarantie biedt gedurende drie maanden aanvullende bescherming voor een tijdelijk hoog bedrag op rekening(en) dat samenhangt met de nakoming van een (ver)koopovereenkomst – dat wil zeggen, aankoop of verkoop – van een eigen woning. De aanvullende bescherming is gekoppeld aan het bedrag van de (ver)koopovereenkomst en is aanvullend maximaal € 500.000 per persoon per bank. Voor meer informatie, zie de vraag Hoe werkt de aanvullende bescherming bij de aankoop of verkoop van mijn huis?
Ook voor gezamenlijke rekeningen, bijvoorbeeld een en/of rekening, geldt de bescherming van 1 cent tot € 100.000 per persoon. In dit geval geldt de garantie voor elk van de rekeninghouders afzonderlijk voor een evenredig aandeel in het deposito, tenzij contractueel anders is bepaald. Heeft u samen met uw partner een en/of-rekening en zijn er geen andere rekeningen? Dan heeft u dus samen tot € 200.000 aan bescherming. Zie ook de vraag Hoe zorg ik ervoor dat de vergoeding voor een gezamenlijke rekening wordt uitbetaald?
Mocht u zowel een gezamenlijke rekening als een eigen rekening hebben bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR, dan wordt het saldo van de eigen rekening en het aandeel in de gezamenlijke rekening opgeteld en geldt vervolgens de maximale bescherming van € 100.000 per persoon. Zie ter illustratie het rekenvoorbeeld op Depositogarantie.nl - Tot welk bedrag is mijn geld beschermd?
Uw tegoed boven €100.000 wordt niet beschermd door de Nederlandse Depositogarantie. Voor het bedrag boven €100.000 geldt dat u een vordering houdt op Amsterdam Trade Bank. U kunt dit bedrag terugvragen (vorderen) bij de curatoren van Amsterdam Trade Bank. De gewone regels die gelden in het geval van faillissement zijn van toepassing. De curatoren hebben hierover alle rekeninghouders een brief gestuurd. De brief is gestuurd om u te informeren. U hoeft niets te doen. Alle rekeninghouders waarop dit van toepassing is, ontvangen later nog een brief van de curatoren. Als u meer dan €100.000 op uw rekening(en) had staan en u heeft deze brief niet ontvangen, neem contact op met de curatoren.
De rechtbank heeft A. van Hees en J.E.P.A. van Hooff als curatoren aangewezen. Bent u schuldeiser van Amsterdam Trade Bank en heeft u andere specifieke vragen met betrekking tot het faillissement, dan kunt u per e-mail contact opnemen met de informatiebalie van de curatoren via infoatb@stibbe.com.
Wanneer een rekeninghouder is overleden, is de uitbetaling afhankelijk van de situatie.
U dient De Nederlandsche Bank (DNB) hierover te informeren door gebruik te maken van een formulier. U vindt het formulier op de pagina Alternatieve manier vergoeding opvragen voor rekeninghouders in Nederland. Download het formulier voor personen, vul het in en voeg de gevraagde bewijsstukken bij (een kopie van de akte van overlijden en een verklaring van erfrecht). U kunt het formulier en de bewijsstukken aanleveren via het online webformulier of per post. Nadere instructies vindt u op het formulier en op de pagina Alternatieve manier vergoeding opvragen voor rekeninghouders in Nederland.
Alleen in uitzonderlijke gevallen kan DNB tegoeden op naam van een overleden familielid vergoeden zonder verklaring van erfrecht. Beschikt u niet over deze verklaring of heeft u specifieke vragen? Neem contact op met de Publieksvoorlichting van DNB, telefoonnummer: 0800 020 1068 (gratis) of + 31 20 5249111 (vanuit het buitenland). E-mail: info@dnb.nl.
Hoe krijg ik mijn geld terug?
- U ontvangt een brief van De Nederlandsche Bank (DNB) met informatie over de exacte stappen die u moet nemen voor het ontvangen van uw vergoeding. Indien u geen brief heeft ontvangen en één of meerdere rekeningen had bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR, lees bij vraag Wat als ik geen brief heb ontvangen van DNB over de depositogarantie voor Amsterdam Trade Bank? wat u moet doen.
- Om uw geld terug te krijgen, heeft u een betaalrekening bij een andere bank dan Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR nodig.
- Na activering van het depositogarantiestelsel (DGS) heeft DNB gegevens van de bank ontvangen. Nadat DNB deze gegevens heeft gecontroleerd en verwerkt, heeft DNB op 28 april 2022 een webportaal geopend op haar eigen website: www.dnb.nl. Op dit webportaal kunnen rekeninghouders (of hun vertegenwoordigers) aangeven op welke rekening ze hun vergoeding willen ontvangen. Al het geld dat u op rekeningen bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR heeft staan, verschijnt daar overzichtelijk in beeld. Om in te kunnen loggen op het webportaal dient u te beschikken over de DigiD-app of DigiD met SMS-controle. Heeft u nog geen DigiD of een DigiD zonder SMS-controle, vraag die dan meteen aan op www.digid.nl. Daarnaast is er een mogelijkheid om via een formulier het rekeningnummer door te geven.
- Het totale bedrag kunt u in één keer over laten schrijven. Nadat u het nieuwe rekeningnummer heeft ingevuld en dit heeft ondertekend met uw DigiD, start de uitbetaling en staat het geld binnen enkele werkdagen op de door u opgegeven bankrekening.
Let op: veilige communicatie is belangrijk. DNB stelt alles in het werk om de communicatie met u veilig te laten verlopen. Wat kunt u zelf doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van criminele activiteiten? Ga voor uw veiligheid altijd naar de officiele website van DNB www.dnb.nl. Bovendien zal DNB u nooit om uw inloggegevens vragen, geef deze dus nooit als hierom wordt gevraagd. Twijfelt u over een telefoontje of tekstbericht? Hang op, klik weg en bel het nummer van DNB.
De rekeninghouders dienen elk afzonderlijk de rekening waar De Nederlandsche Bank (DNB) de vergoeding naar mag overboeken, bekend te maken. In geval van een gezamenlijke rekening (zoals een en/of-rekening) geldt de garantie voor elk van de rekeninghouders afzonderlijk voor een evenredig aandeel in het deposito, tenzij contractueel anders is bepaald.
Bij bedrijven kan er sprake zijn van volledig bevoegde vertegenwoordigers. In dit geval kan je als vertegenwoordiger zelf de vergoeding laten uitbetalen. In andere gevallen is er sprake van een aantal gezamenlijk bevoegde vertegenwoordigers. In dit geval zijn alle gezamenlijke bevoegde vertegenwoordigers benodigd om de vergoeding te laten uitbetalen.
Na activering van het depositogarantiestelsel (DGS), ontvangt De Nederlandsche Bank (DNB) zo snel mogelijk gegevens van de bank. Zodra DNB deze gegevens heeft gecontroleerd en verwerkt, opent DNB zo snel mogelijk een webportaal op haar eigen website: www.dnb.nl. DNB streeft ernaar om dit binnen tien werkdagen na activering van het DGS te doen. Op dit webportaal kunnen rekeninghouders (of hun vertegenwoordigers) inloggen met hun DigiD en aangeven op welke rekening ze hun vergoeding willen ontvangen. Zodra u uw rekeningnummer heeft ingevuld en dit heeft ondertekend met uw DigiD, start de uitbetaling en staat het geld binnen enkele werkdagen op de door u opgegeven bankrekening.
Lees voor meer informatie ook het antwoord op de vraag Hoe krijg ik mijn geld terug?.
Gedurende drie maanden na de datum van het besluit tot toepassing van het depositogarantiestelsel, kunnen rekeninghouders via het webportaal of via een formulier (te vinden op www.dnb.nl), aangeven op welke rekening zij hun vergoeding wensen te ontvangen.
De aangegroeide maar nog niet gecrediteerde rente tot en met 21 april 2022 wordt meegenomen in de vergoeding, tot een totaalbedrag van € 100.000 voor de gehele vergoeding.
Heeft u vragen over hoe uw rente tot stand is gekomen en heeft u nog géén besluitbrief ontvangen van DNB over uw vergoeding? Dan kunt u contact opnemen met de curatoren van Amsterdam Trade Bank. De rechtbank heeft A. van Hees en J.E.P.A. van Hooff als curatoren aangewezen. U kunt per e-mail contact opnemen met de informatiebalie van de curatoren via infoatb@stibbe.com.
Bent u het oneens met de renteberekening en heeft u al een besluitbrief over uw vergoeding van DNB ontvangen? Dan kunt u bezwaar maken tegen dit besluit. Hoe u dit kunt doen staat beschreven in de vraag Hoe kan ik bezwaar maken tegen het besluit van De Nederlandsche Bank (DNB) over mijn vergoeding?
Voor meer informatie over rente, zie ook de vragen Wat gebeurt er met de rente vanaf 22 april 2022? en Het rentebedrag dat ik te zien krijg in het webportaal bij mijn termijndeposito klopt niet, waarom?
De rente vanaf 22 april 2022 wordt niet vergoed door het depositogarantiestelsel (DGS). Hier moet de curator nog een beslissing over nemen. DNB weet dit nog niet. U kunt zich wenden tot de curatoren van Amsterdam Trade Bank. De rechtbank heeft A. van Hees en J.E.P.A. van Hooff als curatoren aangewezen. U kunt per e-mail contact opnemen met de informatiebalie van de curatoren via infoatb@stibbe.com
De aangegroeide maar nog niet gecrediteerde rente tot en met 21 april 2022 wordt meegenomen in de vergoeding door de depositogarantie, tot een totaalbedrag van € 100.000 voor de gehele vergoeding.
De rente van een termijndeposito wordt volgens de productvoorwaarden uitgekeerd door DNB, dit kan een maandelijkse uitkering op een andere (spaar)rekening zijn. De rente die u op het webportaal ziet is waarschijnlijk dus enkel de rente van april die is opgebouwd maar nog niet uitgekeerd (tot 21 april).
Bent u toch van mening dat de rente die u in het webportaal ziet niet klopt, en heeft u nog géén besluitbrief ontvangen van DNB over uw vergoeding? Dan kunt u contact opnemen met de curatoren van Amsterdam Trade Bank. De rechtbank heeft A. van Hees en J.E.P.A. van Hooff als curatoren aangewezen. U kunt per e-mail contact opnemen met de informatiebalie van de curatoren via infoatb@stibbe.com.
Bent u het oneens met het rentebedrag en heeft u al een besluitbrief over uw vergoeding van DNB ontvangen? Dan kunt u bezwaar maken tegen dit besluit. Hoe u dit kunt doen staat beschreven in de vraag Hoe kan ik bezwaar maken tegen het besluit van De Nederlandsche Bank (DNB) over mijn vergoeding?
Voor meer informatie over rente, zie ook de vragen Krijg ik nog rente uitgekeerd? en Wat gebeurt er met de rente vanaf 22 april 2022?
Indien de adresgegevens die u ziet in het webportaal niet (meer) kloppen, heeft dit geen consequenties voor de uitkering van uw tegoeden. U kunt gewoon doorgaan met het doorgeven van uw rekeningnummer in het webportaal. Wél ontvangt DNB graag via een e-mail naar info@dnb.nl de juiste adresgegevens, zodat we dit in ons systeem kunnen verwerken voor eventuele toekomstige correspondentie. Stuur uw e-mail indien mogelijk vanaf het e-mailadres zoals zoals bekend bij Amsterdam Trade Bank. Geef hierbij ook uw oude adres (zoals bekend bij Amsterdam Trade Bank) en uw telefoonnummer (zoals bekend bij Amsterdam Trade Bank) door.
Het webportaal van Amsterdam Trade Bank/FIBR was tot 3 mei toegankelijk voor klanten. De daarop getoonde bedragen bevatten boekingen van rente tot 3 mei. In werkelijkheid hebben deze boekingen niet meer plaatsgevonden. Door het faillissement van Amsterdam Trade Bank zijn de bedragen vastgezet op 22 april 2022. Dat zijn de bedragen die u ziet op het overzicht van DNB.
DNB kan uw rekening bij Amsterdam Trade Bank niet sluiten. De eenvoudigste en snelste manier om de relatie met Amsterdam Trade Bank te beëindigen is het opvragen van de vergoeding van de depositogarantie, omdat het Depositogarantiefonds in dat geval uw vordering overneemt.
Meer informatie over de overdracht van uw vordering vindt u in het antwoord op de vraag Kan ik nog een vordering indienen bij de curatoren van Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR?
Bij het doorgeven van uw rekeningnummer aan De Nederlandsche Bank (DNB), bent u verplicht te verklaren dat het geld op uw rekening(en) bij Amsterdam Trade Bank geen verband houdt met transacties die te maken hebben met het witwassen van geld. Dit volgt uit artikel 29.01 tweede lid van het Besluit Bijzondere prudentiële maatregelen, beleggerscompensatie en depositogarantie Wft (Bbpm). Volgens dit artikel is het depositogarantiestelsel niet van toepassing op geld afkomstig van transacties in verband waarmee een strafrechtelijke veroordeling is uitgesproken vanwege witwassen. Als u deze verklaring niet geeft, kan DNB niet aan u uitkeren.
Bij het doorgeven van uw rekeningnummer aan De Nederlandsche Bank (DNB), bent u verplicht te verklaren dat het geld op de rekening(en) bij Amsterdam Trade Bank niet is verrekend, en niet zal worden verrekend, met eventuele schulden aan deze bank. Als u deze verklaring niet geeft, kan DNB niet aan u uitkeren. Rekeninghouders hebben het recht om hun tegoeden en schulden bij een faillissement te verrekenen. Als u overweegt om uw tegoed te verrekenen, kunt u hiervoor contact opnemen met de curator. De rechtbank heeft A. van Hees en J.E.P.A. van Hooff als curatoren aangewezen, u per e-mail contact opnemen met de informatiebalie van de curatoren via infoatb@stibbe.com. Als u kiest voor verrekening, dan kunt u dit bedrag niet meer uitgekeerd krijgen door het depositogarantiestelsel.
Heeft u meer dan € 100.000 op uw rekening(en) bij Amsterdam Trade Bank staan en hangt dit samen met de aan- of verkoop van een eigen woning? De Nederlandse Depositogarantie biedt gedurende drie maanden aanvullende bescherming voor een tijdelijk hoog bedrag op rekening(en) dat samenhangt met de nakoming van een (ver)koopovereenkomst – dat wil zeggen, aankoop of verkoop – van een eigen woning.
De aanvullende bescherming is gekoppeld aan het bedrag van de (ver)koopovereenkomst en is aanvullend maximaal € 500.000 per persoon per bank, voor een totaal tot € 600.000.
Het totale gegarandeerde bedrag kan nooit hoger zijn dan het totale saldo dat wordt aangehouden bij een bank en de aanvullende bescherming kan niet hoger zijn dan de (ver)koopprijs van de eigen woning.
Een tijdelijk hoog bedrag op rekening(en) dat samenhangt met de aankoop of verkoop van uw eigen woning wordt door banken niet apart geadministreerd. Om aanspraak te maken op de aanvullende vergoeding dient u De Nederlandsche Bank (DNB) dan ook zelf op de hoogte stellen. DNB heeft hiervoor een aanvraagformulier beschikbaar gesteld op de website. U kunt dit aanvraagformulier downloaden, invullen en samen met bewijsstukken aanleveren bij DNB.
Bij vragen, neem contact op met de Publieksvoorlichting van DNB, telefoonnummer: 0800 020 1068 (gratis) of + 31 20 5249111 (vanuit het buitenland) voor meer informatie indien u denkt aanspraak te kunnen maken op de aanvullende vergoeding.
Indien u één of meerdere rekeningen had bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR en géén brief heeft ontvangen van DNB over de depositogarantie voor Amsterdam Trade Bank, kunt u evengoed met uw DigiD inloggen in het webportaal dat DNB heeft geopend op haar eigen website: www.dnb.nl. Hierop kunt u aangeven op welke rekening u uw vergoeding zou willen ontvangen.
Wél ontvangt DNB graag via een e-mail naar info@dnb.nl de juiste adresgegevens, zodat we dit in ons systeem kunnen verwerken voor eventuele toekomstige correspondentie. Stuur uw e-mail indien mogelijk vanaf het e-mailadres zoals zoals bekend bij Amsterdam Trade Bank. Geef hierbij ook uw oude adres (zoals bekend bij Amsterdam Trade Bank) en uw telefoonnummer (zoals bekend bij Amsterdam Trade Bank) door.
Neem bij vragen contact op met Publieksvoorlichting van DNB, telefoonnummer: 0800 020 1068 (gratis) of + 31 20 5249111 (vanuit het buitenland). E-mail: info@dnb.nl.
Vindt u het besluit van DNB over uw vergoeding niet duidelijk? Denkt u dat er een fout is gemaakt? Of bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u het beste eerst contact opnemen met de Publieksvoorlichting van DNB: 0800 020 1068 (gratis) of + 31 20 5249111 (vanuit het buitenland). Of stuur een e-mail naar info@dnb.nl. Misschien kunnen uw bezwaren op die manier - zonder formele procedures - worden weggenomen.
Als u het nog steeds niet eens bent met uw vergoeding kunt bezwaar maken. Een bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de datum van bekendmaking van het besluit. Dit is de datum van de dagtekening van de brief die u van DNB heeft ontvangen met daarin het besluit over uw vergoeding. U kunt de brief met daarin het besluit over uw vergoeding downloaden nadat u alle stappen heeft doorlopen in het Webportaal.
Uw bewaarschrift moet ten minste het volgende bevatten:
- de vermelding ‘besluit DGS Amsterdam Trade Bank’;
- de vermelding van uw kenmerk, zoals vermeld rechtsboven op deze besluitbrief;
- uw handtekening;
- uw naam en adres;
- een dagtekening;
- een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;
- de redenen waarom u het niet eens bent met het besluit.
DNB zet zich altijd in voor een correcte afhandeling, maar als uw bezwaarschrift niet voldoet aan één of meer van deze eisen, kan DNB uw bezwaarschrift niet in behandeling nemen.
U kunt uw bezwaarschrift op 3 manieren indienen bij DNB. U kunt het ondertekende bezwaarschrift als PDF-bestand e-mailen naar: bezwarenbox@dnb.nl. Uw ondertekende bezwaarschrift kunt u daarnaast ook op een beveiligde manier bij DNB indienen, door gebruik te maken van het bezwaarformulier op de website: Bezwaar maken tegen een besluit van DNB.
Ondertekende bezwaarschriften kunnen ook per post worden ingediend bij:
De Nederlandsche Bank N.V.
Divisie Juridische Zaken afdeling TP&P
Postbus 98
1000 AB Amsterdam
Als u een bezwaarschrift indient, zult u er rekening mee moeten houden dat dit bezwaar (kennelijk) niet-ontvankelijk dan wel (kennelijk) ongegrond kan worden verklaard. Zie de vraag Wat zijn voorbeelden van niet-ontvankelijke of ongegronde bezwaren?
In de vraag Hoe kan ik bezwaar maken tegen het besluit van De Nederlandsche Bank (DNB) over mijn vergoeding? leest u hoe u bezwaar kunt maken tegen het besluit van DNB over uw vergoeding indien u het niet eens bent met dit besluit. Als u een bezwaarschrift indient, zult u er rekening mee moeten houden dat dit bezwaar (kennelijk) niet-ontvankelijk dan wel (kennelijk) ongegrond kan worden verklaard. Hieronder vindt u voorbeelden van niet-ontvankelijke of ongegronde bezwaren:
- U dient bezwaar in na het verstrijken van de bezwaartermijn van zes weken na bekendmaking van de beschikking van DNB en er is geen gegronde reden waarom u uw bezwaar te laat indient. Dat een bezwaar tijdig is ingediend, geldt als een belangrijke regel in het Nederlandse bestuursrecht. Dient u een bezwaar in na het verstrijken van de termijn dan zal uw bezwaar om die reden (kennelijk) niet-ontvankelijk worden verklaard;
- U bent niet de rekeninghouder waaraan deze beschikking is gericht en u treedt evenmin namens deze rekeninghouder op. In dat geval bent u geen belanghebbende bij deze beschikking en zal uw bezwaar om die reden (kennelijk) niet-ontvankelijk worden verklaard;
- Uw verzoek om een vergoeding onder het depositogarantiestelsel Amsterdam Trade Bank is volledig ingewilligd. In dit geval heeft u geen belang bij het maken van bezwaar tegen deze beschikking en zal een bezwaar (kennelijk) niet-ontvankelijk worden verklaard;
- U meent recht te hebben op een vergoeding van uw saldo boven € 100.000. Iedere persoon komt in aanmerking voor maximaal een vergoeding van € 100.000, zodat uw bezwaar om die reden (kennelijk) niet-ontvankelijk zal worden verklaard;
- U meent recht te hebben op een hogere vergoeding, omdat u kosten heeft moeten maken voor het indienen van uw aanvraag. Dergelijke kosten komen nimmer voor vergoeding in aanmerking, zodat uw bezwaar om die reden (kennelijk) ongegrond zal worden verklaard. Uitsluitend het rekeningsaldo en de rente komen in aanmerking voor vergoeding;
- U meent recht te hebben op vergoeding van rente over de periode van 22 april 2022 tot het moment van uitbetaling van de vergoeding waarop u aanspraak heeft. De rentevergoeding geldt tot de dag waarop voor Amsterdam Trade Bank is bepaald dat de vangnetregeling van toepassing is; dat wil in dit geval zeggen tot 22 april 2022. Ook in dit geval zal uw bezwaar (kennelijk) ongegrond worden verklaard.
Indien u ervoor kiest een aanspraak te maken op een vergoeding door de Nederlandse Depositogarantie, kunt u voor het bedrag van de vergoeding die u van het Depositogarantiefonds ontvangt, geen vordering meer indienen bij de curatoren van Amsterdam Trade Bank. De vergoeding die u ontvangt van de Nederlandse Depositogarantie wordt gefinancierd uit het Depositogarantiefonds. Lees meer over de rol van het Depositogarantiefonds onder de vraag Wie betaalt de Nederlandse Depositogarantie?
Het volgt uit de wet dat het Depositogarantiefonds, voor zover een vergoeding aan de rekeninghouder is uitgekeerd, in de rechten treedt van de rekeninghouder ten opzichte van Amsterdam Trade Bank. Dit heet subrogatie. Door subrogatie gaan de vordering(en) van de rekeninghouders met alle bijbehorende rechten (inclusief rente) over op het Depositogarantiefonds en kan het Depositogarantiefonds het bedrag dat onder het depositogarantiestelsel aan u is uitgekeerd verhalen op de boedel van Amsterdam Trade Bank.
Mocht u na deze uitkering nog een vordering hebben op Amsterdam Trade Bank (bijvoorbeeld wanneer u meer dan € 100.000 op rekeningen had staan bij Amsterdam Trade Bank) dan bent u zelf verantwoordelijk voor het indienen van uw vorderingen bij de curatoren van Amsterdam Trade Bank. De curatoren hebben hierover alle rekeninghouders een brief gestuurd. De brief is gestuurd om u te informeren. U hoeft niets te doen. Alle rekeninghouders waarop dit van toepassing is, ontvangen later nog een brief van de curatoren. Als u meer dan €100.000 op uw rekening(en) had staan en u heeft deze brief niet ontvangen, neem contact op met de curatoren. Zie ook de vraag Wat gebeurt er met mijn tegoed boven € 100.000 op mijn rekeningen bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR?
De rechtbank heeft A. van Hees en J.E.P.A. van Hooff als curatoren aangewezen. Bent u schuldeiser van Amsterdam Trade Bank en heeft u andere specifieke vragen met betrekking tot het faillissement, dan kunt u per e-mail contact opnemen met de informatiebalie van de curatoren via infoatb@stibbe.com.
Slapende/inactieve of gesloten rekeningen
Uit de administratie van Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR blijkt dat er rekeningen zijn die door de bank gesloten zijn in de periode voorafgaand aan het faillissement op 22 april 2022. Deze rekeningen zijn daarom niet meer actief. Op basis hiervan behandelt DNB de rekeningen als slapende rekeningen. Dit zijn rekeningen ten aanzien waarvan in de 24 maanden voorafgaand aan 22 april 2022 geen transacties namens de rekeninghouder hebben plaatsgevonden. Ook het geld op slapende rekeningen valt onder de Nederlandse Depositogarantie.
Voor deze rekeningen gelden in principe dezelfde voorwaarden als voor de andere rekeningen, zoals een maximale vergoeding van EUR 100.000 per persoon. Er zijn echter twee verschillen. Ten eerste mag DNB het toekennen van een vergoeding voor slapende rekeningen uitstellen. Voor deze rekeningen is dus een langere uitkeringstermijn van toepassing dan de reguliere tien werkdagen. Ten tweede mag DNB geen vergoeding uitkeren wanneer de kosten voor het uitkeren van de vergoeding hoger zijn dan de vergoeding zelf. Daarom heeft DNB een grensbedrag van EUR 5 bepaald waaronder geen vergoeding door het DGS plaatsvindt. Meer informatie over dit grensbedrag vindt u onder de vraag Waarom heeft DNB een grensbedrag van EUR 5 per persoon bepaald voor slapende rekeningen?
DNB stuurt houders van slapende rekeningen een brief naar het adres dat is opgenomen in de administratie van Amsterdam Trade Bank. In deze brief staat het saldo dat u op de slapende rekening(en) bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR had staan. Bij de brief krijgt u een formulier, waarmee u kunt aangeven op welke betaalrekening u uw vergoeding wilt ontvangen. U kunt het formulier voor slapende rekeningen ook digitaal invullen, in dat geval kunt u het formulier hier downloaden.
Dit formulier kunt u ingevuld, ondertekend en met bijlage per post indienen bij DNB.
Let op: u kunt voor slapende rekeningen geen gebruik maken van het webportaal.
Mogelijk doet de situatie zich voor dat u een slapende rekening heeft bij Amsterdam Trade Bank omdat u in het verleden klant bent geweest, maar van DNB geen brief heeft ontvangen. Dit is bijvoorbeeld het geval als u recentelijk bent verhuisd. Wat u dan kunt doen vindt u in het antwoord op de vraag Ik heb geen brief ontvangen van DNB, maar ik denk dat ik een slapende/inactieve of gesloten rekening had bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR, wat nu?
Mogelijk doet de situatie zich voor dat u een slapende rekening heeft bij Amsterdam Trade Bank omdat u in het verleden klant bent geweest, maar van DNB geen brief heeft ontvangen. Dit is bijvoorbeeld het geval als u recentelijk bent verhuisd.
Indien u meent een aanspraak te kunnen maken op een vergoeding voor een gesloten/inactieve of slapende rekening, maar heeft u geen brief ontvangen? Dan verzoeken wij u contact op te nemen met de Publieksvoorlichting van DNB, 0800 020 1068 (gratis) of + 31 20 5249111 (vanuit het buitenland) of e-mail naar info@dnb.nl.
U kunt het formulier voor slapende rekeningen ook direct downloaden en indienen. Hoe het formulier kunt indienen vindt u in het antwoord op de vraag Hoe krijg ik mijn geld op slapende rekeningen terug?
DNB heeft een grensbedrag van EUR 5 bepaald waaronder geen vergoeding door het DGS plaatsvindt voor slapende rekeningen. De reden hiervoor is dat DNB geen vergoeding mag uitkeren voor slapende rekeningen wanneer de kosten voor het uitkeren van de vergoeding hoger zijn dan de vergoeding zelf. Het grensbedrag van EUR 5 omvat de minimale kosten die DNB per depositohouder moet maken om een vergoeding beschikbaar te stellen. Dit hangt onder andere samen met de complexiteit van het beoordelen van vergoedingen voor slapende rekeningen.
De Nederlandse Depositogarantie is een wettelijke regeling gebaseerd op een Europese richtlijn. Op 26 november 2015 is de Europese richtlijn voor depositogarantiestelsels in de Nederlandse wet- en regelgeving ingevoerd. Met betrekking tot de slapende/inactieve of gesloten rekeningen bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR zijn de volgende artikels in het bijzonder relevant:
- Artikel 8(5)(c) en artikel 8(9) van de Richtlijn 2014/49/EU inzake depositogarantiestelsels.
- Artikel 29.05 (5) van het Besluit bijzondere prudentiële maatregelen, beleggerscompensatie en depositogarantie Wft.
Overige informatie voor klanten bij Amsterdam Trade Bank
U kunt geen geld meer overmaken van of naar bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR.
U kunt ook geen krediet meer opnemen bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR.
Betaalopdrachten die zijn binnengekomen bij de Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR tot 22 april 2022 zijn nog verwerkt. Opdrachten die binnenkwamen na 22 april 2022, konden niet meer worden verwerkt.
Automatische overboekingen van en naar Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR kunnen na 22 april 2022 niet meer verwerkt worden. Zet deze daarom om naar een rekening bij een andere bank.
Uw krediet of lening bij Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR blijft een schuld aan de bank. Alle bijbehorende verplichtingen blijven bestaan, inclusief het betalen van rente en aflossingen. Heeft u hierover vragen? Neem hiervoor contact op met (de curator van) Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR.
De rechtbank heeft A. van Hees en J.E.P.A. van Hooff als curatoren aangewezen. Bent u schuldeiser van Amsterdam Trade Bank en heeft u andere specifieke vragen met betrekking tot het faillissement, dan kunt u per e-mail contact opnemen met de informatiebalie van de curatoren via infoatb@stibbe.com.
Heeft u een specifieke vraag voor DNB over de depositogarantie voor Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR? U kunt altijd contact opnemen met onze Publieksvoorlichting. Bel 0800 020 1068 (gratis) of + 31 20 5249111 (vanuit het buitenland) op maandag t/m vrijdag van 09:00 – 19.00 uur. Of e-mail naar info@dnb.nl.
Meer informatie over wat depositogarantie is, waarom het bestaat en wie de Nederlandse Depositogarantie betaalt, vindt u onder ‘Waarom depositogarantie’ bij de veelgestelde vragen op depositogarantie.nl.
De Nederlandse Depositogarantie is een wettelijke regeling gebaseerd op een Europese richtlijn. Op 26 november 2015 is de Europese richtlijn voor depositogarantiestelsels in de Nederlandse wet- en regelgeving ingevoerd. De volgende wet- en regelgeving is relevant:
- Richtlijn 2014/49/EU inzake de depositogarantiestelsels;
- Afdeling 3.5.6 van de Wet op het financieel toezicht; en
- Besluit bijzondere prudentiële maatregelen, beleggerscompensatie en depositogarantie Wft.
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft zelf ook nadere regels vastgelegd met betrekking tot elementen waarvoor de wet- en regelgeving discretionaire ruimte geeft aan DNB, of waarvoor verduidelijking noodzakelijk is. DNB heeft deze regels vastgelegd in de Beleidsregel Reikwijdte en Uitvoering depositogarantiestelsel.
De in de vraag “Waar vind ik de wet- en regelgeving over de Nederlandse Depositogarantie?” genoemde wet- en regelgeving geeft De Nederlandsche Bank (DNB) diverse bevoegdheden ten aanzien van de Nederlandse Depositogarantie. Zo besluit DNB over de toepassing van de depositogarantiestelsel en de gebruikmaking van de financiële middelen die daarvoor beschikbaar zijn.
DNB is onder andere bevoegd om vergoedingen aan depositohouders toe te kennen en het bestaan en de waarde van depositovorderingen op Amsterdam Trade Bank vast te stellen. De uitkeringen van vergoedingen aan depositohouders komen ten laste van het Depositogarantiefonds (DGF). Het DGF maakt de toegekende vergoedingen onverwijld beschikbaar voor uitkering. Lees meer over de rol van het DGF onder de vraag “Wie betaalt de Nederlandse Depositogarantie?”.
De financiering van de Nederlandse Depositogarantie vindt plaats door middel van een gezamenlijk fonds: het Depositogarantiefonds (DGF). Alle Nederlandse banken zijn verplicht om deel te nemen aan de Nederlandse Depositogarantie. Ook zijn de banken verplicht om geld te storten (premies) in het gezamenlijke fonds. Op deze manier wordt de Nederlandse Depositogarantie gefinancierd.
Het DGF is eind 2015 opgericht, als publieke rechtspersoon, voor de financiering van de Nederlandse Depositogarantie. Het DGF is een aparte juridische entiteit die in de taakuitvoering wordt ondersteund door DNB. Het DGF heeft tot taak het beheer van en het tijdig beschikbaar maken van de financiële middelen voor de uitvoering van het DGS. Als het depositogarantiestelsel wordt toegepast, financiert het DGF de door De Nederlandsche Bank (DNB) vastgestelde vergoedingen aan depositohouders.
Eind 2021 heeft het depositogarantiefonds een omvang van drie miljard euro bereikt. Dit is voldoende voor de uitkering van tegoeden onder het depositogarantiestelsel (DGS) voor Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR.
Lees meer in dit nieuwsbericht: Depositogarantiefonds doorbreekt grens van drie miljard euro (dnb.nl)
Deze mail is onbedoeld verstuurd. Er zal geen boete worden geïnd door Amsterdam Trade Bank of FIBR. U kunt voor het deposito een vergoeding door de depositogarantie opvragen. Hoe u dit kunt doen, vindt u onder de vraag Hoe krijg ik mijn geld terug?
Mocht u na de uitkering door de depositogarantie nog een vordering hebben op Amsterdam Trade Bank (bijvoorbeeld wanneer u meer dan € 100.000 op rekeningen had staan bij Amsterdam Trade Bank) dan ontvangt u op korte termijn bericht van de curatoren van Amsterdam Trade Bank. De rechtbank heeft A. van Hees en J.E.P.A. van Hooff als curatoren aangewezen. Bent u schuldeiser van Amsterdam Trade Bank en heeft u specifieke vragen met betrekking tot het faillissement, dan kunt u per e-mail contact opnemen met de informatiebalie van de curatoren via infoatb@stibbe.com.
Beleggerscompensatie Amsterdam Trade Bank
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft naast het Depositogarantiestelsel (DGS) ook het Beleggerscompensatiestelsel (BCS) geactiveerd voor Amsterdam Trade Bank. Dit betekent dat personen die in verband met beleggingsdiensten of nevendiensten geld of financiële instrumenten hebben toevertrouwd aan Amsterdam Trade Bank, mogelijk recht hebben op een vergoeding (tot maximaal EUR 20.000 per persoon) onder bepaalde voorwaarden.
Klanten van Amsterdam Trade Bank kunnen geen aanvraag meer indienen voor Beleggerscompensatie. De termijn voor het indienen van een aanvraag voor compensatie was tot vijf maanden na de publicatie van het bericht over de activering van het BCS in de Staatscourant. Die termijn is verstreken op 3 oktober 2022.
Meer informatie over Beleggerscompensatie vindt u op Beleggerscompensatie (dnb.nl). Bij specifieke vragen kunt u terecht bij de Publieksvoorlichting van DNB, telefoonnummer: 0800 020 1068 (gratis) of + 31 20 5249111 (vanuit het buitenland).
Contact opnemen
Heeft u een specifieke vraag voor DNB over de depositogarantie voor Amsterdam Trade Bank inclusief FIBR? U kunt altijd contact opnemen met onze Publieksvoorlichting. Bel 0800 020 1068 (gratis) of + 31 20 5249111 (vanuit het buitenland) of e-mail naar info@dnb.nl.
De Publieksvoorlichting is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.
DNB maakt gebruik van cookies
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.