Ruim tien jaar onderzoek naar gedrag en cultuur bij banken. Veel gaat beter, maar door meer tijd en aandacht te besteden aan reflectie kunnen bestuurders en RvC-leden winnen aan effectiviteit.
Gedrag en cultuur
In 2011 werd het toezicht op gedrag en cultuur bij financiële instellingen geïntroduceerd bij DNB. Dat was hard nodig: een groot aantal incidenten bij banken liet zien dat voor een effectieve bedrijfsvoering meer nodig is dan goede financiële cijfers. Verkeerd gedrag was vaak de oorzaak van hardnekkige problemen, die het vertrouwen in de financiële sector beschadigden. Hoe staat het er nu voor? Gaat het beter?
Werk aan de winkel
Ingeborg Rademakers en Melanie de Waal deden er bij DNB de afgelopen jaren onderzoek naar en schreven er een rapport over[i]. Het rapport is onderdeel van een langlopende studie, dus is een vergelijking over een aantal jaren mogelijk. De conclusie van de onderzoekers: ‘Er gaat steeds meer goed, maar er is ook nog veel werk aan de winkel.’
Lange adem
‘In de financiële sector is meer structurele aandacht voor gedrag en cultuur dan tien jaar geleden. Hier zijn afdelingen op ingericht, er zijn boardroom-evaluaties, er is aandacht voor cultuur tijdens vergaderingen. Het is wel vaak een kwestie van lange adem: het is nooit zo dat er op één knop gedrukt wordt en dan is het klaar. En het gaat zeker niet overal goed. Te vaak schieten bestuurders nog in “de korte-termijn actiereflex”.’
[i]Ingeborg Rademakers en Melanie de Waal werken inmiddels niet meer bij DNB. Ingeborg is met pensioen en Melanie werkt bij de Monetary Authority of Singapore.
De Werkgroep Klimaatadaptatie van het Platform voor Duurzame Financiering heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan opvolging van aanbevelingen uit rapport ‘Klimaatadaptatie in een stroomversnelling’.
Betaaldienstaanbieders moeten aan een aantal nieuwe verplichtingen uit de Instant Payments Regulation voldoen, waarbij DNB gaat toezien op de naleving ervan. We zetten ze op een rijtje.
DNB heeft recentelijk de geschiktheidsmatrix voor banken, verzekeraars, betaalinstellingen, beleggingsholdings, wisselinstellingen, elektronisch geldinstellingen, central clearing counterparties, clearing instellingen en afwikkelondernemingen aangepast.
Deze gezamenlijke nieuwsbrief biedt een leidraad inzake de geactualiseerde vereisten die de Verordening betreffende de Europese marktinfrastructuur (EMIR)
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies. Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.