Achtergrondinformatie Regular Supervisory Report en tussenrapportages
Solvency II-verzekeraars moeten ten minste eens in de drie jaar een Regular Supervisory Report (RSR) inleveren bij DNB, tenzij wij verzoeken een andere frequentie te hanteren. Deze rapportageverplichting is vastgelegd in de Solvency II-regelgeving in artikel 312 lid 1a, lid 2 en lid 3 van de Solvency II Gedelegeerde Verordening. In de tussenliggende jaren verzoekt DNB de grotere Solvency II-verzekeraars en groepen jaarlijks enkele specifieke hoofdstukken van de RSR in te leveren. De kleinere verzekeraars hoeven alleen een RSR in te leveren indien zich materiële wijzigingen hebben voorgedaan die de besluitvorming of het oordeel van de toezichthoudende autoriteiten zouden kunnen beïnvloeden als zij niet of onjuist worden weergegeven.
Omdat over boekjaar 2022 de meeste verzekeraars en groepen een volledige RSR in moesten leveren, geldt, net als 2023, ook 2024 weer als een ‘tussenliggend jaar’. Voor kleinere verzekeraars is het daarom niet nodig om een RSR in te leveren indien er geen sprake is van materiële wijzigingen,tenzij zij een specifiek verzoek van toezichthouder ontvangen.
Indien het niet nodig is om een RSR in te leveren, dient men wél een verklaring in te zenden dat er geen materiële wijzigingen zijn. Grote verzekeraars en groepen leveren een deel van de RSR in. De (gedeeltelijke) RSR of de verklaring van geen materiële wijzigingen dient te worden ingezonden via MijnDNB.