Gezamenlijke nieuwsbrief van DNB en de AFM inzake EMIR rapportages

Nieuwsbericht toezicht

Op 11 december 2025 heeft de European Securities and Markets Authority (ESMA) een verklaring  gepubliceerd waarin nadere toelichting wordt gegeven over de naleving van twee nieuwe rapportageverplichtingen die zijn ingevoerd onder de herziene Europese Verordening betreffende de Europese marktinfrastructuur (EMIR 3). De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) steunen deze verklaring en willen de aandacht van onder toezicht staande instellingen vestigen op de gevolgen hiervan.

Gepubliceerd: 24 december 2025

Salarisonderhandeling met werknemer.

Rapportage uit hoofde van de actieve rekening voor FC’s en NFC’s (Art. 7 ter EMIR)

De verplichting om een actieve rekening aan te houden bij een centrale tegenpartij (CTP) die in de Europese Unie is gevestigd, geldt voor financiële tegenpartijen (FC) en niet-financiële tegenpartijen (NFC) die onder de clearingverplichting vallen en voldoen aan de voorwaarden van artikel 7 bis, lid 1 van EMIR 3.

Op basis van de recente communicatie van ESMA verwachten DNB en de AFM dat de eerste rapportage met betrekking tot artikel 7 ter EMIR, anders dan voorheen, pas uiterlijk in juli 2026 wordt ingediend. ESMA verzoekt instellingen om bij deze eerste indiening gegevens op te nemen die aantonen dat vanaf 25 juni 2025 aan de verplichting is voldaan, evenals gegevens over het kalenderjaar 2026. ESMA zal op een later moment aanvullende instructies publiceren ter ondersteuning van consistente rapportages.

Rapportage voor clearingactiviteiten bij niet in de EU gevestigde Centrale Tegenpartijen (CTP's) voor clearingleden en cliënten (artikel 7 quinquies EMIR)

EMIR 3 introduceert tevens een jaarlijkse rapportageverplichting met betrekking tot clearingactiviteiten bij erkende CTP’s in derde landen. Deze verplichting, vastgelegd in artikel 7 quinquies van EMIR 3, geldt voor EU-clearingleden en cliënten van clearingdiensten die transacties afwikkelen via CTP’s in derde landen. De inhoud en het formaat van deze rapportage zullen worden vastgelegd in nog te publiceren technische standaarden. In afwachting van deze standaarden wordt de eerste rapportage over de referentieperiode 2025 uitgesteld tot de rapportagecyclus van 2026. Dit om inconsistenties en onnodige nalevingslasten voor onder toezicht staande instellingen te voorkomen.

Niettegenstaande het voorgaande, dienen instellingen vanaf de relevante ingangsdata te voldoen aan de onderliggende vereisten van EMIR 3, zoals hierboven aangegeven. DNB en AFM blijven in gesprek met onder toezicht staande instellingen om een soepele en effectieve implementatie van EMIR 3 te bevorderen. Instellingen met vragen over de toepassing van deze verplichtingen worden aangemoedigd contact op te nemen met hun bevoegde autoriteit.