Inclusieve bankdiensten
Ook op sociaal vlak zijn oudere generaties uitgesproker. De Stille generatie en de Babyboomers vinden het heel belangrijk dat banken hun financiële diensten voor iedereen toegankelijk houden, ook voor digitaal minder vaardige klanten. Deze generaties zijn opgegroeid met persoonlijke service en willen niet dat minder digitaal vaardige mensen afhaken of buitengesloten raken. Millennials en Gen Z’ers vinden de inspanningen van hun bank op dit vlak maar matig belangrijk. Deze digital natives voelen zich helemaal thuis in de online wereld en beschouwen financiële en digitale inclusiviteit vaak als iets vanzelfsprekend. De Pragmatische generatie en Generatie X nemen qua waardering voor inclusieve bankdiensten een middenpositie in. Zij vinden toegankelijkheid van bankdiensten en persoonlijke ondersteuning belangrijk, maar zijn net iets minder uitgesproken dan de Stille en Babyboom generaties.
Duurzaamheid: breed gedragen
Een vergelijkbaar patroon zien we bij duurzaam bankieren. Alle generaties bankklanten waarderen een ‘groene bank’, die rekening houdt met natuur en klimaat, maar de Stille en Babyboom generaties doen dit vaak net iets meer dan de andere generaties.
Vertrouwen als gedeelde basis
Tot slot zijn alle generaties het erover eens dat de kerntaken van banken gegarandeerd moeten zijn. Ondanks de aandacht voor nieuwe maatschappelijke taken hebben deze kerntaken absolute prioriteit. Iedere generatie bankklanten vindt het uiterst belangrijk dat ze altijd bij hun spaargeld kunnen, dat betaalsystemen altijd soepel functioneren en dat hun bankgegevens goed beveiligd zijn. Het correct uitvoeren van deze basisdiensten vormt het fundament van vertrouwen in banken.