Onderverdeling van sentiment naar onderwerp
Om de dynamiek van de sentimentsindicator te duiden, worden teksten onderverdeeld in vier hoofdonderwerpen: “economie”, “politiek”, “bedrijfsleven” en “financiële markten”. Dit kan worden gedaan op basis van woorden die belangrijk zijn voor ieder thema. Voor hoofdonderwerp “politiek” is dit bijvoorbeeld “kabinet” en voor “economie” is dit “inflatie”.
Figuur 2 laat de decompositie van de sentimentsindicator naar de vier hoofdonderwerpen zien. Bij verschillende episoden is in de figuur een interpretatie gegeven. Zo is het negatieve sentiment rondom de Covid-periode vanaf maart 2020 sterk en direct zichtbaar in elk hoofdonderwerp. Dit komt overeen met het beeld dat de Covid-crisis de gehele maatschappij raakt en dus ook zichtbaar is in tal van rubrieken in de krant. Dit verschilt duidelijk met de stand van de indicator rondom de financiële crisis. De aanloop naar de crisis is in 2007 hoofdzakelijk zichtbaar in het negatieve sentiment rondom financiële markten. Pas later in 2008 en 2009 is de omslag in sentiment ook zichtbaar in de andere hoofdonderwerpen.