Verouderde browser

U gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:

Een computerscherm waarop een valse mail wordt weergegeven

Tips om nepsites en phishing mails te herkennen

Criminelen proberen op veel manieren uw geld te stelen. Ze verleiden u naar een nepsite te gaan of vragen om uw inlogcode. Ga daar nooit op in en neem contact op met uw bank. DNB geeft tips om nepsites en phishing te herkennen.

Verdachte telefoontjes van DNB

Oplichters bellen u zomaar op en doen alsof ze bij DNB werken. Ze zeggen dat er iets mis is met uw bankrekening en vragen naar uw pincode. U ziet een telefoonnummer van DNB op uw mobiel. De oplichters verwijzen naar onze website waar u dat telefoonnummer ziet staan. Zo lijkt het alsof iemand van DNB u belt. Dit soort oplichting heet spoofing. Ga niet in op deze telefoontjes. Hang meteen op. Bel of mail naar DNB via 0800 020 1068 of  info@dnb.nl.

Nepsites herkennen

Twijfelt u of een website wel echt is? Controleer dan eerst of het webadres (de URL) van de bank klopt. Hoe doet u dat?

  • Kijk of het webadres van een bank volledig is. Dat adres begint altijd met “https://”. Ontbreekt de letter “s”? Ziet u geen hangslot in de adresbalk? Dan is het een valse site.
Illustratie phishing
  • Kijk of de naam van uw bank in het webadres juist is.
  • Twijfelt u? Ga dan nergens op in, sluit de site af en neem contact op met uw bank. Gebruik niet de contactgegevens van de site, want op nepsites staan onjuiste gegevens.
  • Op checkjelinkje.nl kunt u controleren of webadressen echt van de bank zijn.

Wat is phishing?

Phishing betekent dat criminelen vissen naar uw gegevens. Om daar geld mee te verdienen. Of om uw geld te stelen. Dat kan op veel manieren.  

  • Via een e-mail of brief. U ziet het logo van uw bank en leest dat u snel naar de site van uw bank moet gaan. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat ze uw rekening blokkeren. Via een link of QR-code komt u op een valse site die precies lijkt op die van uw bank. Dan vragen ze u om uw inlogcodes in te typen.
  • Via de telefoon, sms of chat zoals WhatsApp. Met een smoes vragen ze om uw gegevens en inlogcode. Of ze vragen u om uw geld over te boeken naar een veiligere rekening.

Krijgt u wel eens valse e-mails, appjes, sms’jes of een verdacht telefoontje van uw bank? Ga daar nooit op in en neem direct contact op met uw bank.

Op www.fraudehelpdesk.nl staan actuele waarschuwingen voor valse berichten.

Tips om valse e-mails te herkennen

Deze tips helpen u valse e-mails te herkennen. De volgende dingen zijn verdacht:

  • In het e-mail adres van de afzender staat achter het @-teken een andere naam dan die van uw bank.
  • Uw naam staat niet bovenaan.
  • De afzender vraagt u snel iets te doen, omdat het anders fout gaat. Of omdat u anders een kans misloopt.
  • U moet uw inloggegevens intypen nadat u op een link klikt of QR-code scant.
  • Het bericht heeft een zip of rar-bestand als bijlage.
  • Er staat een link naar een website die niet van uw bank is. Controleer daarom het webadres. Beweeg de muis over de link, maar klik er niet op. Het hele webadres is nu in beeld. Soms staat deze onderaan het scherm. Bekijk ook de tips om nepsites te herkennen, als u twijfelt of het adres echt is.
  • De contactgegevens van uw bank kloppen niet. Dit kunt u controleren op de echte website van uw bank.
  • Het bericht heeft spelfouten.

Tips om valse telefoontjes, appjes of sms’jes te herkennen

Iemand doet zich voor als een medewerker van een bank. U ziet soms zelfs het nummer of de naam van uw bank in beeld. Zo herkent u deze valse berichten. U moet:

  • snel geld overboeken
  • uw pincode of inloggegevens doorgeven

Uw bank zal dat nooit vragen. Verwijder het sms’je of appje. Of maak eerst een foto of schermprint van het bericht en neem contact op met uw bank. Maak een eind aan het telefoongesprek. Zeg de bankmedewerker dat u later terugbelt op het algemene nummer van de bank.   

Ga nooit in op verdachte berichten van uw bank

Vertrouwt u het niet? Ga er dan niet op in. Dus:

  • Geef geen persoonlijke informatie door.
  • Boek geen geld over naar een zogenoemde “veilige (kluis) rekening”.
  • Klik niet op bijlagen of links.
  • Meld bij uw bank dat u een verdacht bericht heeft gekregen.

Kijk op www.www.fraudehelpdesk.nl voor waarschuwingen voor valse berichten.

Verdachte berichten van DNB

Internetcriminelen sturen regelmatig e-mails, sms’jes of app-berichten uit naam van DNB of DNB-directieleden. Met het doel uw persoonsgegevens, bankrekeningnummer of inlogcodes te krijgen en uw geld te stelen. Ook sturen ze valse berichten uit naam van andere bedrijven, zoals een bank, met daarin de naam en het logo van DNB. Of ze noemen de naam van DNB-directieleden.              

DNB waarschuwt voor een valse e-mail met de naam en valse handtekening van DNB-directeur Olaf Sleijpen. Criminelen willen dat u een QR-code scant voor een “3D secure beveiliging”. Ga hier niet op in.

Ontvangt u verdachte mails uit naam van DNB of DNB-directieleden? Meldt deze via valse-email@dnb.nl. Kijk voor meer informatie op de website: Verdachte e-mail, SMS of app.

Wat als u toch bent ingegaan op een vals bericht?

Kom direct in actie: neem meteen contact op met uw bank en laat uw bankpasjes of creditcard blokkeren. Doe aangifte bij de politie als u schade heeft geleden. Ook kunt u contact opnemen met de Fraudehelpdesk.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op www.veiligbankieren.nl. Dit is een site van de Nederlandse Vereniging van Banken. Of op www.fraudehelpdesk.nl of veiliginternetten.nl van de Rijksoverheid.

De Nederlandsche Bank houdt toezicht op banken. Kijk voor meer informatie op Toezicht op financiële instellingen.

Ontdek gerelateerde artikelen