Tips om valse e-mails te herkennen
Deze tips helpen u valse e-mails te herkennen. De volgende dingen zijn verdacht:
- In het e-mail adres van de afzender staat achter het @-teken een andere naam dan die van uw bank.
- Uw naam staat niet bovenaan.
- De afzender vraagt u snel iets te doen, omdat het anders fout gaat. Of omdat u anders een kans misloopt.
- U moet uw inloggegevens intypen nadat u op een link klikt of QR-code scant.
- Het bericht heeft een zip of rar-bestand als bijlage.
- Er staat een link naar een website die niet van uw bank is. Controleer daarom het webadres. Beweeg de muis over de link, maar klik er niet op. Het hele webadres is nu in beeld. Soms staat deze onderaan het scherm. Bekijk ook de tips om nepsites te herkennen, als u twijfelt of het adres echt is.
- De contactgegevens van uw bank kloppen niet. Dit kunt u controleren op de echte website van uw bank.
- Het bericht heeft spelfouten.
Tips om valse telefoontjes, appjes of sms’jes te herkennen
Iemand doet zich voor als een medewerker van een bank. U ziet soms zelfs het nummer of de naam van uw bank in beeld. Zo herkent u deze valse berichten. U moet:
- snel geld overboeken
- uw pincode of inloggegevens doorgeven
Uw bank zal dat nooit vragen. Verwijder het sms’je of appje. Of maak eerst een foto of schermprint van het bericht en neem contact op met uw bank. Maak een eind aan het telefoongesprek. Zeg de bankmedewerker dat u later terugbelt op het algemene nummer van de bank.
Ga nooit in op verdachte berichten van uw bank
Vertrouwt u het niet? Ga er dan niet op in. Dus:
- Geef geen persoonlijke informatie door.
- Boek geen geld over naar een zogenoemde “veilige (kluis) rekening”.
- Klik niet op bijlagen of links.
- Meld bij uw bank dat u een verdacht bericht heeft gekregen.
Kijk op www.www.fraudehelpdesk.nl voor waarschuwingen voor valse berichten.