Meer kaartbetalingen in 2022
Nederlanders betaalden in 2022 zo'n 6,1 miljard keer met een betaalkaart, voor een gezamenlijk bedrag van EUR 182 miljard, blijkt uit nieuwe cijfers van DNB over het betalingsverkeer.
Lees meerU gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:
© iStock
Nu steeds meer betalingen elektronisch verlopen, staat de distributie van biljetten en munten onder druk omdat de daling van de kosten van de chartale keten geen gelijke tred houdt met de afname van het aantal contante betalingen. Daarom bereidt DNB samen met 21 andere organisaties die betrokken zijn bij het betalingsverkeer afspraken voor met betrekking tot de beschikbaarheid en de acceptatie van contant geld.
Deze inspanningen dienen op korte termijn te resulteren in een ‘Convenant Contant Geld’. Het doel van deze afspraken is dat mensen die nog steeds met contant geld willen betalen dit ondanks de voortgaande digitalisering van het retailbetalingsverkeer kunnen blijven doen.
Als onderdeel van het Convenant hebben het ministerie van Financiën en DNB toegezegd om in 2022 een extern, onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren. Dit onderzoek zal ingaan op de verschillende opties, met elk hun voor- en nadelen, om de chartale keten in de toekomst te bekostigen en aan te sturen. Op basis van dit onderzoek zal de minister van Financiën een voorstel doen aan de Tweede Kamer over een eventuele aanpassing van de marktordening van de chartale keten.
DNB zal de convenantafspraken monitoren en hierover periodiek rapporteren aan het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer.
U kunt zelf kiezen of u deze nieuwsberichten direct, wekelijks of maandelijks ontvangt. U kunt de frequentie wijzigen: in de mail waarin u dit bericht heeft gekregen, bij ‘Wilt u uw gegevens wijzigen?’
Sector(en)
Nederlanders betaalden in 2022 zo'n 6,1 miljard keer met een betaalkaart, voor een gezamenlijk bedrag van EUR 182 miljard, blijkt uit nieuwe cijfers van DNB over het betalingsverkeer.
Lees meerHet Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) verwelkomt het versterkte commitment van banken om de toegankelijkheid van het betalingsverkeer onder diverse klantgroepen te verbeteren.
Lees meerDe toegang tot zakelijke betaaldiensten staat onder druk. Dit vraagt aandacht van banken, brancheverenigingen en De Nederlandsche Bank. In het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) kwam duidelijk naar voren dat ondernemers niet tevreden zijn over diverse aspecten van de dienstverlening.
Lees meer
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.