Publieksbekendheid onder verschillende doelgroepen
Uit dezelfde jaarlijkse onderzoeken komt ook naar voren dat nog terrein te winnen valt bij verschillende groepen in de Nederlandse samenleving. Zo blijkt het kennisniveau over de Nederlandse Depositogarantie met name onder jongeren en vrouwen achter te blijven bij de bekendheid met deze beschermingsmaatregel onder oudere mannen. Uit de meest recente meting eind 2024 blijkt dat 53% van de jongeren en 59% van de vrouwen wel eens gehoord heeft van de Nederlandse Depositogarantie, tegenover 78% van de ouderen en 74% van de mannen.
In de afgelopen jaren is de communicatiestrategie steeds meer gericht op deze doelgroepen door de inzet van onlinevideo en door gebruik te maken van sociale media. Dit voorjaar en najaar gaat DNB verder met de publieksvoorlichting. Nieuw is de grote tentoonstelling over geld, goud en de economie bij DNB in haar nieuwe pand op het Frederiksplein in Amsterdam. Hier krijgen bezoekers op interactieve wijze meer informatie over de depositogarantie. Lees meer over De Nieuwe Schatkamer.
Volgende stappen
Hoewel er goede resultaten zijn behaald, zijn we er nog niet. De doelstelling blijft om de publieksbekendheid te vergroten naar 70% en deze op peil te houden. Hoe meer mensen bekend zijn met de Nederlandse Depositogarantie, hoe beter. DNB ziet mogelijkheden om verder met de Nederlandse bankensector na te denken over wegen om de Nederlandse depositohouder nog beter te informeren. Het toenemende gebruik van internetbankieren en bankierenapps is in dat opzicht wellicht een relevante ontwikkeling.
Meer informatie
Alle informatie over publieksbekendheid voor de sector, zoals de toolkit voor banken, is te vinden op de pagina Publieksbekendheid Nederlandse Depositogarantie | De Nederlandsche Bank. Hier vind je ook nieuwste video die in de recente publieksvoorlichting is gebruikt.