Ga verder naar hoofdinhoud
Logo DNB De Nederlandsche Bank - Home
  • Zoek

  • Lees voor
  • Aanmelden

    Mijn DNB

    Mijn DNB is uw persoonlijke portaal bij De Nederlandsche Bank (DNB). Hier kunt u gebruikmaken van verschillende diensten zoals de Dienst rapportages, de Toezicht diensten en de dienst Omwisselverzoeken. 

    Meer informatie over mijn DNB 

  • Postadres

    Postbus 98

    1000 AB Amsterdam

    Bezoekadres

    Frederiksplein 61

    1017 XL Amsterdam

    Publieksvoorlichting

    Bel 0800 020 1068 (gratis) op werkdagen van 09.00 – 15.30 uur.  

    Of e-mail naar info@dnb.nl.

    Social media

    Kom met ons in contact via social media.

    • LinkedIn
    • X
    • Instagram

    !! Waarschuwing: oplichters actief !!

    Oplichters bellen u zomaar op en zeggen dat ze bij DNB werken. Zij zeggen bijvoorbeeld dat er iets mis is met uw bankrekening en vragen uw pincode. Ga hier nooit op in. Lees onze tips.

    Veelgestelde vragen

    Hoe dien ik een verzoek in op grond van de Wet open overheid? Waarvoor kan ik terecht bij het DNB Meldpunt Misstanden? Hoe herken ik een valse e-mail? Hoe meld ik een valse e-mail, sms of app-bericht?
    Contact en veelgestelde vragen
      • Nieuws
      • Nieuws voor de sector
      • Publicaties
      • DNB Nieuwsservice
          • Actuele economische vraagstukken

              • Woningmarkt

              • Eigen woning naar box 3 –wat zou dat kunnen betekenen?
              • Onze hoge hypotheekschulden – risico’s en oplossingen
              • Familiehypotheken
              • Overheidsfinanciën

              • Waarom houdt DNB zich bezig met overheidsfinanciën?
              • Waarom voert Nederland trendmatig begrotingsbeleid?
          • Inflatie
          • Rente
          • Arbeidsmarkt
              • Pensioen

              • Ons pensioenstelsel nu
              • Het pensioenstelsel straks
              • Een zienswijze op een invaarmelding
              • Een zienswijze op een overbruggingsplan
              • Een zienswijze op een collectieve waardeoverdracht
              • Een zienswijze op een herstelplan
              • De stand van onze economie

              • DNB-conjunctuurindicator
              • DNB-nowcasting model
          • De euro en Europa

              • Monetair beleid ECB

              • Aankoopprogramma's
              • ECB-maatregelen coronacrisis
              • Beleidsinstrumenten voor banken
              • ECB-rentetarieven
              • Inflatie

              • Waarom moet inflatie nodig omlaag?
          • De stand van de Europese economie
          • Groene economie

          • Klimaatverandering
          • Energietransitie
          • CO2-beprijzing
          • Duurzame financiering versterken
          • Duurzaam beleggen
          • Eurobankbiljetten van duurzaam katoen
          • Sustainable Finance Office
              • Platform voor Duurzame Financiering

              • Werkgroep Partnership for Carbon Accounting Financials
              • Kopgroep Circulair Financieren
              • Werkgroep Klimaatadaptatie
              • Werkgroep Biodiversiteit
              • Werkgroep Communicatie duurzaamheid
              • Werkgroep Social
              • Werkgroep Sturen op impact
          • Network for Greening Financial System
          • Inclusieve samenleving

          • Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer
          • Innovatie in betalen en bankieren

          • Waarom komt er misschien een digitale euro?
              • Fintech, AI en innovatie

              • Wat u moet weten over PSD2
          • Cybercrime
          • Betrouwbare financiële sector

              • Toezicht op financiële instellingen

              • Gedrag en cultuur in de financiële sector
              • Toezicht op governance, gedrag en cultuur
              • Europees toezicht op grote banken
              • Data delen met financiële sector
              • Risico’s voor het financiële stelsel

              • Hoe bevordert DNB de financiële stabiliteit?
              • Wat u moet weten over crypto’s

              • Blockchain: de techniek achter crypto’s
          • Witwassen en crimineel geld bestrijden
          • Financiële sancties
          • Toetsingen van bestuurders en commissarissen
              • Nederlandse Depositogarantie

              • Is het geld bij mijn bank beschermd?
              • Tot welk bedrag is mijn geld beschermd?
              • Is het geld van iedereen beschermd?
              • Geldt depositogarantie ook voor mijn bedrijf?
              • Hoe krijg ik mijn geld terug?
              • Waarom depositogarantie?
              • Vragen Nederlandse Depositogarantie
          • Resolutie – wat als een bank of verzekeraar omvalt?
          • Beleggerscompensatie
          • Openbare registers
          • Polis zoek, verzekeraar kwijt
          • Tips om nepsites en phishing mails te herkennen
          • Betalen

              • Hoe werkt betalen?

              • SEPA en IBAN-discriminatie
          • Contant betalen
          • De digitale euro voor jou
          • Valse biljetten herkennen en laten onderzoeken
              • Bijzonder geld: de Nationale Numismatische Collectie

              • Munt gevonden: melden en reinigen
              • Bruikleen van de Nationale Numismatische Collectie
              • Formulier Muntvondst
          • Verzamelaarsmunten
          • Geld omwisselen

          • Guldenbiljetten
          • Beschadigde eurobiljetten en euromunten
          • Niet-beschadigde eurobankbiljetten
          • Verzamelaarsmunten
      • Nieuws voor de sector
      • Publicaties voor de sector
          • Open Boek Toezicht

              • Sectoren

              • Aanbieders cryptodiensten
              • Afwikkelondernemingen
              • Banken
              • Beleggingsinstellingen
              • Beleggingsondernemingen
              • Betaalinstellingen
              • Clearinginstellingen
              • Elektronischgeldinstellingen
              • Pensioenfondsen
              • Premiepensioeninstellingen
              • Trustkantoren
              • Uitgever Activagerelateerde Tokens
              • Verzekeraars
              • Wisselinstellingen
              • Thema's

              • Bestuurderstoetsing
              • Duurzaamheid
              • Einde individueel toezicht
              • Governance
              • Handhaving
              • Innovation
              • Integriteitstoezicht
              • Markttoegang
              • Melden van toezichtincidenten
              • Prudentieel toezicht
              • Verklaring van geen Bezwaar
              • Overzicht wet- & regelgeving

              • CRR, CRD en Single Rule Book
              • EMIR
              • Handhaving
              • IFR/IFD
              • PSD2
              • Sanctiewet 1977
              • Solvency II
              • Wet- & regelgeving pensioenfondsen
              • Wet- & regelgeving premiepensioeninstellingen
              • Wft
              • Wtt 2018
              • Wwft
              • Zorgverzekeringswet
              • Overige wetgeving
          • Caribisch Nederland

              • Toezicht

              • Toezicht Kredietinstellingen
              • Toezicht Verzekeraars
              • Toezicht Pensioenfondsen
              • Toezicht Casino's
              • Toezicht Trustkantoren
              • Toezicht Geldtransactiekantoren
              • Toezicht op financieel-economische criminaliteit (integriteitstoezicht)
              • Toetsingen
              • Handhaving
              • Markttoegang
          • Betalingsverkeer
              • Depositogarantie Caribisch Nederland

              • Welke banken?
              • Ben ik beschermd?
          • Afwikkeling en Garantiestelsels

              • Resolutie

              • Resolutie van banken
              • Resolutie van verzekeraars
              • Resolutie van CCP's
              • Publieksinformatie over resolutie
              • Depositogarantie

              • Individueel klantbeeld
              • Reikwijdte en uitvoering
              • Premieheffing
              • Rapportages
              • Publieksbekendheid Nederlandse Depositogarantie
              • Meerjarenstrategie
              • DGS-verplichtingen bij bankmutaties
              • Depositogarantie voor consumenten
              • Mediamiddelen
          • Beleggerscompensatie
          • Betalingsverkeer

          • Oversight
              • TARGET Services T2-T2S-TIPS

              • Wat zijn de TARGET services
              • Registratie TARGET
              • Consolidatieproject TARGET
              • Juridische documentatie
              • Presentaties en andere documenten
          • Collateral management
          • Betalen: onderzoek en ontwikkeling
          • Begeleiding cyberweerbaarheidstesten door DNB
          • Online training eurobankbiljetten voor winkeliers
          • Monetaire operaties

          • Beleenbare activa
          • Reservebeheer
          • Informatie voor wederpartijen
          • Veilingen onder de aankoopprogramma's
          • QE en securities lending
          • Weekstaat Eurosysteem
          • Transitienieuws Wet toekomst pensioenen

          • Financieel
          • Operationeel
          • Governance
          • Toezichtaanpak en overige
          • Invaarmeldingen
  • Onderzoek
      • Statistiek Homepage
      • Data zoeken
      • Dashboards
      • Publicatiekalender
      • Statistiekdata via API Services
          • Achtergrond & informatie

          • Taak en samenwerking
          • Nationale en internationale samenwerking
          • Methodologie & richtlijnen
          • Microdata
          • Macrodata voor IMF
          • Disclaimer
          • Digitaal Loket Rapportages
      • Veelgestelde vragen
      • Missie, taken en strategie
      • Organisatie
      • Directie
      • Renovatie hoofdkantoor DNB
      • Diversiteit en inclusie
          • De Nieuwe Schatkamer

          • Geldcollectie
          • Kunstcollectie
          • Financiële voorlichting en onderwijs
          • Slavernijverleden DNB

          • DNB-fonds lokale initiatieven slavernijverleden
          • Bijdragen educatieve en historische projecten slavernijverleden
          • Onderzoek slavernijverleden DNB
          • Excuses voor betrokkenheid en maatregelen
      • Samenwerking
      • Beeldmateriaal
  • Werken bij DNB
  • De Nieuwe Schatkamer
  • English This page is not available in English.

Zoek

Uitgebreid zoeken
  • DNB.nl
    • Open Boek Toezicht
    • Sectoren
  • Toezicht op Banken
  • FAQ's

FAQ's

Lees voor

IMAS portal

The IMAS portal completely replaces the existing the Digital Supervision Portal (Digitaal Loket Toezicht) of De Nederlandsche Bank (DNB) when, for passporting and qualifying holding procedures regarding new appointments, the ECB is competent (e.g. only for notification pursuant to section 3:95(1) under b. of the Dutch Financial Services Act (Wet op het financieel toezicht).

You are welcome to send your feedback to IMAS-Portal@ecb.europa.eu. Please structure the subject of your message as follows: “Feedback IMAS portal – [name of your (less) significant bank/group]”.

  • For business related questions (e.g. the actual fit and proper applications), please contact your contact persons at DNB. Contact details can be found on the help page of the IMAS portal.
  • For technical questions (e.g. access to the IMAS portal, navigating the portal), please contact the ECB Support Centre at supportcenter@ecb.europa.eu or on +49 69 1344 7766.

No, the rights of a DUA are technically granted for an entire group and can therefore not be limited to a single institution within a group. However, a bank/group can request the creation of several DUAs and then internally define the scope of intervention of each user administrator. However, each DUA will have the technical possibility to create users for the entire bank/group.

In principle, there is no limit on the number. It depends on the needs of your bank/group. Please remember that your bank/group cannot create more DUAs/DAAs administrators itself – every DUA/DAA is created by the ECB. In the case of a group, it is irrelevant where the DUA/DAA works within the group, i.e. at parent or subsidiary level. Every DUA can create users across the whole group (in the ECB Identity Portal). DAAs can set, within the remit of their application (e.g. IMAS portal), granular permissions for users.

In the first instance, DUAs/DAAs can only be requested by parent entities, as they are the sole recipients of the launch letter which contains the registration form. Subsequently, existing DAAs/DUAs can contact the ECB Support Centre (supportcenter@ecb.europa.eu) to request adjustments at any point in time.

Access rights/permissions in the IMAS portal are personal and granular, meaning that access rights are specified for each person. Permissions are defined for each type of procedure (currently only fit and proper) and for each legal entity. Thus, a user’s access rights can be restricted to a single entity, to several entities or to all entities within the group. The only people who have access to everything are the DAAs, who set up the access rights for all users within the group, including, potentially, themselves.

Yes. Access to final decisions depends on the access rights to the relevant procedures. For example, if a user in Bank A has only been granted access rights for this bank, the user will not be able to access any information, including the copy of the final decisions, about Bank B in the portal. Only users with “read, write and submit” rights can access a courtesy copy of a final ECB decision in the IMAS portal.

Yes. The ECB requires a mobile number for security reasons. Protection systems such as the two-factor authentication – which requests both a personal password and the security code sent to the user’s mobile phone when accessing the portal – could not be enforced without this information.

To comply with the internal regulatory requirements, a voice code may be used as alternative to SMS. Please do not hesitate to contact the ECB Support Centre (supportcenter@ecb.europa.eu) if you have any technical issues.

PDF, Word or Excel files are currently accepted.

DNB maakt gebruik van cookies

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies. 
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.

Om de website goed te laten werken plaatst De Nederlandsche Bank (DNB) zogeheten functionele cookies en analytics cookies. Maatregelen zijn genomen teneinde zeker te stellen dat deze cookies geen of maar weinig gevolgen heeft voor de privacy van bezoekers.

Op sommige pagina's wordt content van externe websites ingesloten. Deze websites kunnen gebruik maken van eigen (tracking) cookies. Hiermee kunnen derde partijen bijvoorbeeld bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen en gerichte advertenties tonen. U kunt zowel bij uw eerste bezoek aan de website als op het moment dat u op een pagina met ingesloten content komt, uw keuze maken over het toestaan van deze optionele cookies.

  • Over ons
  • Sitemap
  • Archief
  • Privacy en beveiliging
  • Verantwoording
  • Contact
  • RSS
  • Instagram
  • Linkedin
  • X

Wij maken ons sterk voor financiële stabiliteit en dragen daarmee bij aan duurzame welvaart in Nederland. 

De Nederlandsche Bank - Home