Aanlevering DORA informatieregister
Op 23 januari kondigde DNB de uitvraag van de informatieregisters in april 2025 aan. De rapportage dient te gebeuren in het format xBRL-CSV.
Lees meer Aanlevering DORA informatieregisterOp grond van PSD2 dienen Account Servicing Payment Service Providers (hierna: ASPSPs) aan derde partijen (betaalinitiatie- en rekeninginformatiedienstverleners, Third Party Providors hierna: TPPs) op verzoek van de klant toegang te geven tot de betaalrekening. Deze pagina beschrijft de procedure die TPPs kunnen volgen in het geval van niet-functionerende interfaces die ASPSPs voor dit doel beschikbaar stellen, in het bijzonder geïdentificeerde obstakels in de speciale interfaces.
Gepubliceerd: 23 februari 2022
Volgens artikel 33(3) van de RTS on SCA en CSC dienen zowel ASPSPs als TPPs genoemd in artikel 30, lid 1, problemen met in lid 1 beschreven speciale interfaces bij hun respectieve bevoegde nationale autoriteiten te melden. De speciale interfaces die ASPSPs aan TPPs bieden om toegang te verkrijgen mogen “geen obstakels” opwerpen “voor het verlenen van betaalinitiatiediensten en rekeninginformatiediensten” (RTS on SCA & CSC, art. 32(3)). Tevens dienen ASPSPs eventuele problemen in de interfaces onverwijld op te lossen (art. 33(6)d).
In het geval van problemen met een interface voor toegang tot de rekening, kunnen TPPs in eerste instantie contact op te nemen met de ASPSPs via de daartoe door de ASPSP opgezette klachtenprocedure.
Wanneer de TPP en de ASPSP onderling niet tot een oplossing komen die voldoet aan de wet- en regelgeving, kunt u dit melden bij DNB. Wij vragen u wel eerst de klachtenprocedure bij de ASPSP te doorlopen (zie hiervoor de criteria in het DNB-klachtenformulier (tab 'Read_Me INFO'). Ook vragen wij u, uzelf ervan te vergewissen, dat een duidelijke juridische grondslag bestaat op basis waarvan van de ASPSP mag worden verlangd het geconstateerde probleem met de interface op te lossen.
U kunt het volledig ingevulde DNB-klachtenformulier (tabs A.1 en A.2) sturen naar denederlandschebank@dnb.nl of naar uw account-toezichthouder.
Indien onduidelijkheid bestaat over de praktische interpretatie of toepassing de van de wettelijke eisen die zijn gesteld aan de interface, kunt u gebruik maken van het Q&A-proces bij de Europese Bankenautoriteit (EBA), opdat deze pan-Europees kunnen worden verduidelijkt.
DNB betrekt uw melding in haar toezicht op de wettelijke eisen die zijn gesteld aan interfaces voor toegang tot de rekening. Het is mogelijk dat DNB contact met u opneemt voor nadere informatie.
Let wel: DNB is het aanspreekpunt voor problemen met de interfaces van ASPSPs die bij DNB onder toezicht staan, oftewel in gevallen waar DNB de bevoegde autoriteit is. TPPs die problemen willen melden over een interface van een ASPSP waar DNB geen toezicht op houdt, kunnen zich wenden tot de bevoegde autoriteit van de ASPSP.
Op 23 januari kondigde DNB de uitvraag van de informatieregisters in april 2025 aan. De rapportage dient te gebeuren in het format xBRL-CSV.
Lees meer Aanlevering DORA informatieregisterOp 31 mei 2023 heeft DNB een verhoging van de contracyclische kapitaalbuffer (CCyB) naar 2% aangekondigd. Banken met leningen in Nederland moeten sinds 31 mei 2024 aan deze eis voldoen.
Lees meer DNB handhaaft Contracyclische Kapitaalbuffer op 2 procent – maart 2025De Werkgroep Klimaatadaptatie van het Platform voor Duurzame Financiering heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan opvolging van aanbevelingen uit rapport ‘Klimaatadaptatie in een stroomversnelling’.
Lees meer Voortgangsrapport 2024: Werkgroep Klimaatadaptatie boekt vooruitgangBetaaldienstaanbieders moeten aan een aantal nieuwe verplichtingen uit de Instant Payments Regulation voldoen, waarbij DNB gaat toezien op de naleving ervan. We zetten ze op een rijtje.
Lees meer Instant Payments Regulation: nieuwe verplichtingenOm de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.