Er wordt in dit nieuwsbericht onder andere gekeken naar de Solvency Capital Requirement (SCR), het premievolume, de netto combined ratio (NCR) en het marktaandeel. De NCR is een belangrijke indicator voor de winstgevendheid. De NCR geeft de verhouding tussen de opbrengsten enerzijds en de kosten en claims van de bijbehorende line of business (LOB) anderzijds. Indien de NCR van een product hoger is dan 100%, dan is een product technisch verlieslatend.
De SCR-ratio geeft de verhouding tussen het eigen vermogen enerzijds en de SCR anderzijds. Een daling van de SCR-ratio impliceert een verslechterde kapitaalspositie. Tenzij anders benoemd, worden verzekeringen van verzekeraars met een zetel in Nederland beschouwd. Houd bij het lezen van deze nieuwsbrief in gedachten dat wij niet ingaan op individuele verzekeraars en dat verschillen kunnen bestaan tussen verzekeraars.
SCR-ratio
De SCR-ratio voor schade inclusief AOV is gedaald van 180% over 2022 naar 170% over 2023. Verlieslatende portefeuilles kunnen, naast andere drivers, een belangrijke driver zijn van de daling van de SCR-ratio. Het is daarom van belang dat verzekeraars een robuust premie- en voorzieningenproces hebben. DNB vindt het good practice om in deze processen ook rekening te houden met voorspellingen die lastig te maken zijn op basis van de beschikbare (historische) gegevens, zoals de impact van klimaatverandering op de verwachte schadelast. Daarnaast vindt DNB het good practice als ex ante ex post analyses worden uitgevoerd waarin onder andere premie- en voorzieningsmodellen worden gebacktest en gevoeligheden worden toegelicht. Een kritische en onafhankelijke tweede lijn kent een belangrijke plaats in deze processen.
Schade exclusief AOV
Schade exclusief AOV had een premievolume van 13,5 miljard euro over 2023 (2022: 12,8 miljard euro, +5,1%). De NCR van schade exclusief AOV is gestegen van 91,9% over 2022 naar 99,5% over 2023. Dit betekent dat schade exclusief AOV nog net technisch winstgevend was over 2023, met een zeer kleine marge. De NCR kwam over de jaren 2016 tot en met 2023 uit op 97,4%, waarmee schade exclusief AOV technisch winstgevend was over deze periode.