Update FATF-waarschuwingslijsten juni 2025
17 juni 2025
Nieuwsbericht toezicht
FATF heeft een update van haar ‘grijze’ en ‘zwarte’ lijsten gepubliceerd.
Lees meer Update FATF-waarschuwingslijsten juni 2025Kan de verzekeraar een kortere contractgrens dan de einddatum van de verzekeringsovereenkomst hanteren bij een individuele arbeidsongeschiktheidsverzekering wanneer hij bij het sluiten van de verzekeringsovereenkomst een individuele risicobeoordeling heeft gedaan?
Gepubliceerd: 09 november 2021
Nee.
Individuele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV’s) worden onder Solvency II behandeld als levensverzekeringsverplichtingen. AOV’s kennen doorgaans een lange looptijd en verzekeraars kunnen deze overeenkomsten in beginsel niet opzeggen gedurende de looptijd. Bij aanvang vergaart de verzekeraar meestal met een medische vragenlijst en soms een medische keuring informatie over het gezondheidsrisico van de verzekerde, welke informatie mede bepalend is voor de acceptatie, voorwaarden en/of premie. Dit kwalificeert als een individuele risicobeoordeling in de zin van artikel 18 lid 3 van de Gedelegeerde Verordening.
Deze individuele risicobeoordeling mag gedurende de looptijd van de overeenkomst niet worden herhaald. Artikel 940 lid 5 van boek 7 Burgerlijk Wetboek verbiedt de verzekeraar om de voorwaarden of premie van de AOV te wijzigen op grond van verzwaring van het gezondheidsrisico van de verzekerde. Voor zover de verzekeraar al gedurende de looptijd van de overeenkomst (bijvoorbeeld per contractvervaldatum) de voorwaarden en/of de premie van de AOV en bloc mag aanpassen, loopt de verzekeraar daarbij in ieder geval het risico op antiselectie.
Gedurende de looptijd van de overeenkomst heeft de verzekeraar dus niet het unilateraal recht om de uit hoofde van de overeenkomst te betalen premies of uitkeringen zodanig te wijzigen dat de premies de risico’s volledig weerspiegelen in de zin van artikel 18 lid 3 onder c van de Gedelegeerde Verordening. De verzekeraar hanteert daarom de einddatum (eindleeftijd) van de overeenkomst als de contractgrens.
Deze Q&A heeft betrekking op de volgende wet- en regelgeving:
De overgang op de lange contractgrens kan significante veranderingen inhouden voor de modellen en systemen die verzekeraars gebruiken voor AOV. DNB geeft verzekeraars de tijd voor het doorvoeren van de aanpassingen, waarbij dit expliciet ook geldt voor het uitwerken en documenteren van de eventueel te voeren toekomstige beheeractiviteiten. DNB zal de wetsuitleg zoals opgenomen in deze Q&A vanaf 1 juli 2023, te beginnen bij de beoordeling van de kwartaalstaten 2023 Q2, betrekken in haar toezicht.
17 juni 2025
Nieuwsbericht toezicht
FATF heeft een update van haar ‘grijze’ en ‘zwarte’ lijsten gepubliceerd.
Lees meer Update FATF-waarschuwingslijsten juni 202517 juni 2025
28 mei 2025
Nieuwsbericht toezicht
Per 17 januari 2025 is de Digital Operational Resilience Act (DORA) van toepassing. DORA is een belangrijke stap naar een veiliger en veerkrachtiger digitaal financieel landschap.
Lees meer Resultaten sectorbrede uitvraag naar DORA-implementatie28 mei 2025
23 mei 2025
Nieuwsbericht toezicht
Het ministerie van Financiën heeft een wijziging van de Regeling bekostiging financieel toezicht eenmalige handelingen ter consultatie voorgelegd.
Lees meer Consultatie ministerie van Financiën over bekostiging financieel toezicht23 mei 2025
16 mei 2025
Nieuwsbericht toezicht
Als instelling maakt u gebruik van Mijn DNB. Met de dienst Toezicht aanvragen heeft u nu óók de mogelijkheid om toezichtincidenten digitaal te melden bij DNB.
Lees meer Toezichtincident? Meld nu via MijnDNB!16 mei 2025
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.