Deadline Jaarlijkse IRAP-vragenlijst trustkantoren
Wij willen u via dit bericht wijzen op de nadere deadline van 5 juni 2023 voor het aanleveren van de jaarlijkse IRAP-vragenlijst.
Lees meerU gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:
De instellingen van de Europese Unie hebben op grond van het Verdrag [1] betreffende de werking van de Europese Unie verschillende instrumenten (rechtshandelingen) om Europese regelgeving op te stellen. Deze rechtshandelingen, te weten, Verordeningen, Richtlijnen, Besluiten, aanbevelingen en adviezen, hebben elk een andere werking. Het belangrijkste onderscheidende kenmerk is dat rechtshandelingen rechtstreeks bindend of niet-rechtstreeks bindend kunnen zijn.
De rechtshandelingen van de Europese Unie |
|||
---|---|---|---|
Bindend en rechtstreekse toepassing: | Bindend, maar implementatie in nationale wetgeving: | Niet bindend: | |
Level 1 Wetgevingshandeling |
- EU-Verordeningen - EU-Besluiten |
EU-Richtlijnen | |
Level 2 Niet-wetgevingshandeling |
Implementing Measures | Implementing measures | Aanbevelingen en adviezen |
- Uitvoerings-verordeningen - Uitvoerings-besluiten - Implementing _ Binding technical standards |
Uitvoeringsrichtlijnen | ||
Delegated Acts: | Delegated Acts: | ||
- Gedelegeerde Verordeningen - Gedelegeerde Besluiten - Regulatory _ Binding Technical Standards |
Gedelegeerde Richtlijnen | ||
Level 3 | Richtsnoeren |
(Binding Technical Standards zijn geen op zichzelf staande rechtshandelingen)
De Verordening (Regulation) is de belangrijkste rechtshandeling die rechtstreeks bindend is. Een Verordening ‘geldt’ en alle nationale regels die daarmee onverenigbaar zijn, gelden niet. De nationale wet speelt zelfs geen rol meer. Dit heeft ten eerste tot gevolg dat de Verordening niet omgezet mag worden in nationaal recht, zodat de betrokken rechtshandeling in ieder lidstaat op gelijke wijze wordt toegepast. Ten tweede moet de nationale wet plaats maken voor de Verordening.
De Richtlijn (Directive) is de enige rechtshandeling die niet-rechtstreeks bindend is. Personen en instellingen kunnen in principe geen rechten aan een Richtlijn ontlenen. Een Richtlijn bindt de lidstaten om de nationale wetgeving aan te passen en legt de lidstaten een resultaatverplichting op. De Richtlijnbepalingen moeten worden omgezet in nationaal recht, dat een dwingend karakter moet hebben. De lidstaten kunnen vrij kiezen in welke vorm en met welke middelen zij de Richtlijn ten uitvoer leggen. Richtlijnen voorzien altijd in een termijn, waarbinnen de lidstaten het voorgeschreven resultaat moeten hebben gerealiseerd. Wanneer een lidstaat deze termijn overschrijdt en dus te laat is met de uitvoering, dan schendt de lidstaat het gemeenschapsrecht. Hetzelfde geldt in het geval dat een lidstaat de Richtlijn op zodanige wijze omzet dat het voorgeschreven resultaat niet of niet geheel wordt verwezenlijkt. De lidstaat loopt dan het risico te worden veroordeeld door het Hof van Justitie als de Commissie daartoe een infractieprocedure (inbreukprocedure) begint.
Aanbevelingen (Recommendations) en Adviezen (Advices) zijn de rechtshandelingen die niet-bindend zijn. De Richtsnoeren (Guidelines) zijn in beginsel niet-bindend, maar de Raad en het Europees Parlement hebben de ESA-Richtsnoeren een verbindend karakter gegeven door te stellen dat de toezichthouders en de financiële instellingen zich tot het uiterste dienen te spannen om binnen een vastgestelde periode aan de Richtsnoeren te voldoen. Lukt dit niet of is de intentie om de Richtsnoeren niet op te volgen, dan moet de toezichthouder dit onder opgaaf van redenen melden bij ESA. De ESA houdt het Europees Parlement, de Raad en de Commissie op de hoogte van alle vastgestelde Richtsnoeren en Aanbevelingen en vermeldt tevens welke nationale toezichthouders deze niet hebben opgevolgd.
Sector(en)
Wij willen u via dit bericht wijzen op de nadere deadline van 5 juni 2023 voor het aanleveren van de jaarlijkse IRAP-vragenlijst.
Lees meerNederlandse beleggers zijn het nieuwe jaar goed begonnen: in het eerste kwartaal van 2023 steeg de waarde van beleggingen van Nederlandse huishoudens met EUR 7,8 miljard. Ondanks de onrust op de financiële markten belegden Nederlanders ook meer in aandelen en obligaties van banken.
Lees meerJaarlijks voert DNB samen met de Europese Bankautoriteit benchmarkexercities uit over de beloningen bij banken. Deze benchmarks voert DNB uit aan de hand van EBA-richtsnoeren. Vanaf 31 december 2022 zijn nieuwe richtsnoeren van toepassing met een aangepaste tijdslijn en twee nieuwe data-uitvragen.
Lees meer
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.