Groei zakt in door minder wereldhandel en hogere rentes
Dat er dit jaar vrijwel geen economische groei overblijft, komt vooral door een lagere groei van de wereldhandel en door de snel gestegen rentes de afgelopen periode. Centrale banken verhoogden overal in de wereld de rente. Dat maakt lenen duurder, belemmert de economische activiteit en drukt zo de economische groei. In Nederland is die op jaarbasis nog net positief, maar in de eerste drie kwartalen van dit jaar was telkens sprake van krimp.
De groei wordt nog positief gehouden door hogere bestedingen van de overheid, vooral in de vorm van koopkrachtmaatregelen. Die ondersteunen de consumptie van huishoudens. Ook door loonstijgingen – inmiddels iets hoger dan de inflatie – houden mensen meer geld over, wat de consumptie ondersteunt.
Overheidstekort loopt komende jaren hard op
Het begrotingstekort van de overheid blijft dit jaar nog beperkt tot 0,9% van het bruto binnenlands product. Maar dat beeld verslechtert de komende jaren snel, mede doordat meer rente moet worden betaald over de eigen overheidsschuld. Het tekort stijgt dan richting de EU-grens van 3%.
In 2024 (0,2%) en 2025 (0,2%) komt de werkgelegenheidsgroei bijna tot stilstand, terwijl het arbeidsaanbod wat sterker groeit. Daardoor loopt de werkloosheid de komende jaren iets op, naar 4,2% in 2025. Maar de arbeidsmarkt blijft krap.
Alternatief scenario
Als de economische omstandigheden in het buitenland verslechteren, onder andere door toenemende onzekerheid en geopolitieke spanningen, dan wordt Nederland als handelsland hard geraakt. Dit hebben we beschreven in een alternatief scenario, waarin de groei volgend jaar 0,7 procentpunt slechter uitvalt dan in het basisscenario en in 2025 0,4 procentpunt slechter (resulterend in -0,4% en 0,6% groei).
Begrotingsdiscipline nodig om schokken op te kunnen vangen
De risico’s op negatieve economische ontwikkelingen zijn groter dan de kansen op positieve ontwikkelingen. Het alternatieve scenario is niet denkbeeldig. Dat maakt begrotingsdiscipline voor de overheid eens te meer van groot belang. De afgelopen jaren hebben bewezen dat Nederland dankzij financiële buffers bij de overheid de schokken van de coronapandemie en van de energiecrisis goed op kon vangen.
Naar verwachting loopt het begrotingstekort de komende twee jaar op tot 2,9% van het bbp en vanaf 2025 stijgt de schuldquote (overheidsschuld als percentage van het bbp). Dit komt onder meer door de fors stijgende rentelasten en de oplopende kosten die te maken hebben met vergrijzing, zorg en klimaatmaatregelen.
Het is daarom van belang om het tekort aan het einde van de nieuwe kabinetsperiode te beperken tot 2% van het bbp. Dit is ook het advies van de Studiegroep Begrotingsruimte. Alleen dan houden we de buffers die nodig zijn om schokken op te vangen en bovendien hoeft de overheid bij tegenvallers dan niet meteen te bezuinigen of lasten te verzwaren, wat leidt tot stabieler beleid. Het beperken van het tekort betekent dat een nieuw kabinet keuzes moet maken. Niet alles kan tegelijk.
Weeg internationale handel en samenwerking mee in beleidskeuzes
Naast begrotingsdiscipline kan ook Europese economische samenwerking bijdragen aan de veerkracht en schokbestendigheid van onze economie. Nederland is als kleine open economie sterk afhankelijk van handel met andere (Europese) landen. Juist handel en samenwerking met onze Europese partners kan Nederland beschermen tegen verbrokkeling van de wereldwijde handel.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Bouke Bergsma (bouke.bergsma@dnb.nl, tel. 06-53 25 84 00).