Update FATF-waarschuwingslijsten juni 2025
17 juni 2025
Nieuwsbericht toezicht
FATF heeft een update van haar ‘grijze’ en ‘zwarte’ lijsten gepubliceerd.
Lees meer Update FATF-waarschuwingslijsten juni 2025Mag een verzekeraar onderneming specifieke parameters gebruiken voor het vaststellen van het solvabiliteitkapitaalvereiste voor verzekeringstechnische risico’s en hoe kan een verzekeraar deze aanvraag indienen?
Gepubliceerd: 23 december 2022
Solvency II biedt verzekeraars de mogelijkheid om onderneming specifieke parameters te gebruiken voor de vaststelling van het solvabiliteitskapitaalvereiste (de SCR). Indien de standaardformule de onderliggende risico’s niet op passende wijze weergeeft, kunnen verzekeraars bij het berekenen van het solvabiliteitskapitaalvereiste voor levens-, schade- en ziektekostenverzekeringstechnische risico’s een deelverzameling van de parameters (standaardparameters) in de standaardformule vervangen door parameters die eigen zijn aan die verzekeraars. De deelverzameling bestaat uit de volgende parameters:
Bovengenoemde parameters worden gekalibreerd op basis van de interne gegevens van de betrokken verzekeraar of van gegevens die rechtstreeks relevantie hebben voor de verrichtingen van de desbetreffende verzekeraar die gebruikmaakt van standaardmethoden.
Een verzekeraar mag alleen onderneming specifieke parameters, ook wel USP’s (undertaking-specific parameters) genoemd, gebruiken wanneer dit expliciet door de toezichthouder is goedgekeurd. Bij de verlening van goedkeuring controleert DNB de volledigheid, juistheid en adequaatheid van de gebruikte gegevens. Voor de berekening van de USP’s kunnen verzekeraars een methode selecteren uit een aantal in Bijlage XVII van de Gedelegeerde Verordening 2015/35 voorgeschreven gestandaardiseerde methoden.
Het staat elke verzekeraar vrij om een aanvraag voor het gebruik van onderneming specifieke parameters (USP’s) in te dienen. Een aanvraag kan betrekking hebben op een solo-verzekeraar en/of een verzekeringsgroep.
Uw aanvraag kunt u indienen via Mijn DNB Toezichtdiensten. Daar vindt u het formulier “Ontheffing of Instemming voor verzekeraars". Daarin vult u de gegevens van uw instelling in en selecteert u vervolgens de aanvraag die u wilt doen. Bij de aanvraag voor gebruik van USP’s vragen wij u de volgende bijlage in te vullen en toe te voegen in Bijlage USP. Daarnaast verzoeken wij u om de volgende documenten als bijlage bij de aanvraag in Mijn DNB Toezichtdiensten toe te voegen:
Let op: voordat u een aanvraag indient, vragen wij u om contact op te nemen met uw toezichthouder.
De beoordeling start met een beoordeling of de aanvraag volledig is. Zodra de aanvraag volledig wordt geacht, vangt de inhoudelijke beoordeling aan.
DNB zal het aanvraagpakket toetsen aan de Solvency II regelgeving m.b.t. onderneming specifieke parameters. Het gaat dan om de Richtlijn Solvency II, de Uitvoeringsverordening Solvency II en de Richtsnoeren inzake onderneming specifieke parameters.
Het besluit over het gebruik van USP’s moet door de nationale toezichthouder genomen worden, eventueel in gezamenlijk overleg met het College of Supervisors indien het om een internationale verzekeringsgroep gaat. Hiervoor staat een termijn van 6 maanden na ontvangst van een volledige aanvraag.
17 juni 2025
Nieuwsbericht toezicht
FATF heeft een update van haar ‘grijze’ en ‘zwarte’ lijsten gepubliceerd.
Lees meer Update FATF-waarschuwingslijsten juni 202517 juni 2025
28 mei 2025
Nieuwsbericht toezicht
Per 17 januari 2025 is de Digital Operational Resilience Act (DORA) van toepassing. DORA is een belangrijke stap naar een veiliger en veerkrachtiger digitaal financieel landschap.
Lees meer Resultaten sectorbrede uitvraag naar DORA-implementatie28 mei 2025
23 mei 2025
Nieuwsbericht toezicht
Het ministerie van Financiën heeft een wijziging van de Regeling bekostiging financieel toezicht eenmalige handelingen ter consultatie voorgelegd.
Lees meer Consultatie ministerie van Financiën over bekostiging financieel toezicht23 mei 2025
16 mei 2025
Nieuwsbericht toezicht
Als instelling maakt u gebruik van Mijn DNB. Met de dienst Toezicht aanvragen heeft u nu óók de mogelijkheid om toezichtincidenten digitaal te melden bij DNB.
Lees meer Toezichtincident? Meld nu via MijnDNB!16 mei 2025
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.