Er is daarmee ruimte voor verbetering. Het gaat met name om de bekendheid met het bestaan van depositogarantie en de kenmerken van de dekking, zoals de reikwijdte (is mijn geld op de bank beschermd?), de hoogte (tot welk bedrag?) en de snelheid waarmee consumenten hun geld terugkrijgen na het faillissement van hun bank.
De bekendheid met depositogarantie in Nederland is vergelijkbaar met andere Westerse landen zoals Canada, Finland en Frankrijk. Tegelijkertijd toont de praktijk in andere landen ook dat verbetering mogelijk is. Zo heeft de Britse uitvoerder van depositogarantie (FSCS) haar bekendheid binnen vijf jaar vergroot van 60% naar 76%. Uit internationaal onderzoek blijkt dat het belangrijk is om te zorgen dat in ieder geval 65% van het publiek in algemene zin bekend is met depositogarantie.
Lagere bekendheid onder jongeren en vrouwen
Uit het periodiek onderzoek blijkt dat er in Nederland substantiële verschillen zijn in de mate van bekendheid met depositogarantie tussen verschillende groepen. Hoe ouder men is, hoe beter bekend met depositogarantie. En binnen alle leeftijdsgroepen is de bekendheid onder mannen groter dan onder vrouwen. Dit leidt ertoe dat oudere mannen (77%) meer dan twee keer zo bekend zijn met depositogarantie dan jonge vrouwen (34%). Daarnaast is ook opleidingsniveau een onderscheidende factor. Onder lager opgeleiden is 39% algemeen bekend met depositogarantie. Onder hoger opgeleiden neemt dit toe tot 73%. De verschillen in bekendheid tussen groepen geeft aanleiding om gericht te werken aan het verbeteren van de bekendheid.