Doel
Het pensioenfonds krijgt middels een beschikking voor de beoogde invaardatum zekerheid over het oordeel van DNB over de invaarmelding. DNB streeft er naar om niet te wachten met het nemen van een besluit tot het einde van de wettelijke termijn (de beoogde invaardatum). Als DNB voorschriften opneemt in een beschikking om geen verbod op invaren op te leggen, dan is dat ook niet nodig. Na de beschikking van DNB op een invaarmelding kan het immers nog een paar maanden of langer duren voordat een pensioenfonds gaat invaren. In die periode zal het pensioenfonds zich verder voorbereiden op de transitie en het implementatieplan verder uitvoeren.
Inhoud
De voorschriften kunnen onder andere gaan over de volgende onderwerpen:
- Informeren: het pensioenfonds informeert DNB bij materiële wijzigingen in de informatie die het pensioenfonds bij de invaarmelding heeft aangeleverd. Voorbeelden hiervan zijn: de wijziging van de beoogde invaardatum en wijzigingen in de planning en uitvoering van het implementatieplan.
- Rapporteren: het pensioenfonds rapporteert periodiek over de naleving van de voorschriften, zodat DNB daarover de vinger aan de pols kan houden. De frequentie van de rapportages zal afhankelijk zijn van de tijd die tussen het besluit van DNB en de beoogde invaardatum ligt, bijv. eens per kwartaal of per maand.
- Verklaring bestuur: het bestuur van een pensioenfonds bevestigt op een vastgestelde datum voor de beoogde invaardatum aan DNB dat voldaan is, of dat op de invaardatum voldaan zal worden, aan de voorschriften.
- Uitvoeren implementatieplan: het pensioenfonds zal vaak nog onderdelen van het implementatieplan moeten uitvoeren vóór de beoogde invaardatum, bijvoorbeeld op het gebied van datakwaliteit of de beheersing van de risico’s van de uitbestede pensioenadministratie. Het voorschrift houdt dan in dat het pensioenfonds deze onderdelen van het implementatieplan moet uitvoeren voordat het kan invaren.
- Bevindingen: een voorschrift kan ook ingaan op bevindingen van DNB ten aanzien van de invaarmelding of naar aanleiding van toezichtonderzoeken. Het voorschrift behelst dan dat die bevindingen geadresseerd moeten worden vóór het invaren.
De eerste drie voorschriften zullen waarschijnlijk standaard worden opgenomen. Het voorschrift om te rapporteren zal waarschijnlijk niet opgenomen worden als de periode tussen de beschikking van DNB en de beoogde invaardatum zo kort is, dat dit niet zinvol is. De laatste twee voorschriften zullen maatwerk zijn. Ook andere – maatwerk- voorschriften kunnen mogelijk zijn.
In een voorschrift zal vermeld worden wanneer het pensioenfonds daaraan moet voldoen.
Voorschriften zijn ook gebruikelijk bij andere besluiten van DNB.
Proces
Het is van belang dat het pensioenfonds in staat is om de voorschriften tijdig na te leven. Voorafgaand aan het nemen van de beschikking zal DNB het pensioenfonds dan ook in de gelegenheid stellen om een zienswijze te geven op voorgenomen, voor het pensioenfonds bezwarende, voorschriften.
De voorschriften zullen zijn gebaseerd op de informatie die de fondsen bij de invaarmelding hebben aangeleverd. Voorschriften kunnen ook gebaseerd zijn op informatie waarover DNB beschikt op basis van het reguliere toezicht op pensioenfondsen. De voorschriften zullen gebaseerd zijn op de wettelijke criteria waarop DNB de invaarmelding beoordeelt.
Aard van de voorschriften
Voorschriften zijn geen (ontbindende of opschortende) voorwaarden. De beschikking van DNB staat vast. Maar voorschriften zijn niet vrijblijvend. Als een pensioenfonds niet voldoet aan een voorschrift, kan DNB de beschikking om geen verbod op invaren op te leggen, heroverwegen. Dit zal met name relevant zijn als het pensioenfonds het implementatieplan niet (volledig) kan uitvoeren of als er sprake is van nieuwe, materiële informatie die relevant is voor het invaren en die nog niet bekend was tijdens de beoordeling van de invaarmelding. DNB zal dan moeten afwegen of het niet naleven van de voorschriften alsnog tot een nieuwe beschikking met een verbod op invaren moet leiden. In dat geval zal DNB eerst de motivatie voor het opleggen van een verbod aan het pensioenfonds sturen. Het pensioenfonds zal de gelegenheid krijgen om daarop een zienswijze te geven. DNB zal de informatie uit de zienswijze wegen bij het nemen van de nieuwe beschikking.
Wettelijke grondslag
- artikel 150m, tweede lid Pensioenwet
- artikel 46b, eerste lid Besluit uitvoering Pensioenwet en Wet verplichte beroepspensioenregeling
Voor de status van deze beleidsuiting en uitleg daarover kunt u de leeswijzer beleidsuitingen DNB raadplegen.