Welke verzekeraars moeten beschikken over een voorbereidend crisisplan?
Op basis van artikel 26.5, eerste lid, Besluit prudentiële regels Wft beschikken verzekeraars, met uitzondering van zogenoemde basic-verzekeraars, over een voorbereidend crisisplan. Indien een verzekeraar deel uitmaakt van een groep en de holding een voorbereidend groepscrisisplan opstelt, kan deze verzekeraar worden meegenomen in het voorbereidend groepscrisisplan. In het voorbereidende crisisplan van de groep wordt vanzelfsprekend wel diepgaand aandacht geschonken aan het herstel van de individuele verzekeraar.
Hoe beoordeelt DNB de voorbereidende crisisplannen?
DNB stelt geen verplicht template voor een voorbereidend crisisplan beschikbaar. Verzekeraars zijn daarmee vrij om een eigen format te hanteren. DNB heeft wel een globale lijst met onderdelen voor de inhoud van een voorbereidend crisisplan opgesteld. Kort gezegd, betreft dit onderstaande zes punten. U kunt hierover meer lezen in de Good Practice voorbereidend Crisisplan.
- Beschrijving verzekeraar of groep
- Beschikbare herstelmaatregelen
- Potentiële stress-scenario’s
- Beoordeling herstelmaatregelen in relatie tot stress-scenario’s
- Crisismanagementgovernance
- Communicatieplan
Bij de beoordeling van een voorbereidend crisisplan houdt DNB rekening met de aard, omvang en complexiteit van een verzekeraar. Het toepassen van proportionaliteit kan er niet toe leiden dat een verzekeraar niet aan de eisen hoeft te voldoen, maar artikel 26.5 zesde lid Bpr geeft aan dat DNB wel kan toestaan om artikel 26.5 tweede tot en met zesde lid Bpr op vereenvoudigde wijze toe te passen.
Wat wordt van verzekeraars verwacht bij de minimaal driejaarlijkse evaluatie?
Op basis van artikel 26.5, tweede lid, Besluit prudentiële regels Wft moet een voorbereidend crisisplan ten minste elke drie jaar worden geëvalueerd en zo nodig bijgewerkt, alsook na elke significante verandering in de juridische structuur, de feitelijke bedrijfsuitoefening of de financiële positie van de verzekeraar. Is uw voorbereidend crisisplan bijvoorbeeld goedgekeurd in 2021, dan moet u dit uiterlijk in 2024 evalueren.
DNB verwacht dat verzekeraars die de evaluatie van hun voorbereidend crisisplan hebben afgerond hierover rapporteren, ook als de evaluatie niet heeft geleid tot een aanpassing van het voorbereidend crisisplan. Voor deze rapportage wordt gebruik gemaakt van MijnDNB (Dienst Toezicht aanvragen | De Nederlandsche Bank (dnb.nl)). Er wordt dus geen rapportageverplichting in de rapportagekalender aangemaakt door DNB. Van verzekeraars wordt verwacht dat zij hun rapportage indienen uiterlijk op 31 december van het kalenderjaar waarin de evaluatie dient plaats te vinden.
Voor de rapportage gebruikt u het formulier “Aanvraag voor een ontheffing of instemming voor verzekeraars”. Binnen de categorie ‘Instemming’ moet worden gekozen voor de optie ‘Voorbereidend crisisplan’. Wij vragen u, vervolgens aan te geven of de evaluatie heeft geleid tot een aanpassing van het voorbereidend crisisplan. Zo ja, dan vragen wij u om het integrale aangepaste voorbereidend crisisplan mee te sturen, alsmede een track-changes versie of een separaat overzicht van wijzigingen en ook een korte toelichting. Zo nee, dan vragen wij u deze conclusie te onderbouwen.
Indiening en rapportage via Mijn DNB
U kunt uw Voorbereidend Crisisplan, of uw rapportage met betrekking tot de evaluatie van uw voorbereidend crisisplan, indienen via Dienst Toezicht aanvragen | De Nederlandsche Bank (dnb.nl).
Rapporteert u over een voorbereidend groepscrisisplan (groeps-VCP)? Let er dan op dat u dit indient via het account van de groep. Vermeld bij de indiening duidelijk welke individuele verzekeraars binnen de reikwijdte van het groeps-VCP vallen.
Let op: voordat u een aanvraag indient, vragen wij u om contact op te nemen met uw toezichthouder.