TRANSITIENIEUWS – DNB publiceert factsheet over voorschriften in DNB-beschikking over invaarmelding
DNB heeft een factsheet gepubliceerd over de voorschriften in een beschikking van DNB rond een invaarmelding.
Lees meerU gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:
Gepubliceerd: 24 februari 2020
Wat verwacht De Nederlandsche Bank (DNB) als toelichting bij de besluitvorming door pensioenfondsen?
Bij de melding van een collectieve waardeoverdracht (CWO) bij DNB verstrekken de betrokken pensioenfondsen een onderbouwing van de impact van de voorgenomen CWO op betrokken (gewezen) deelnemers en pensioengerechtigden van respectievelijk het overdragende en het ontvangende pensioenfonds. DNB verwacht dat hier een adequate cijfermatige onderbouwing aan ten grondslag ligt en kan deze opvragen als onderdeel van het meldingsproces. Deze cijfermatige onderbouwing is uitdrukkelijk onderdeel van de besluitvorming en onderbouwing van de evenwichtige belangenafweging door het pensioenfonds.
Besluitvorming en impact van de CWO op de betrokken (gewezen) deelnemers en pensioengerechtigden
Bij de melding van een CWO wordt door de betrokken pensioenfondsen een adequate (cijfermatige) onderbouwing geleverd van de impact van de voorgenomen CWO op de betrokken (gewezen) deelnemers en pensioengerechtigden van respectievelijk het overdragende en het ontvangende fonds. Door de pensioenfondsen wordt de cijfermatige onderbouwing van de impact van de CWO uitdrukkelijk meegewogen in de besluitvorming en in de toelichting op de evenwichtige belangenafweging aan DNB.
Indien de omvang van de CWO relatief beperkt is ten opzichte van de omvang van het ontvangende en/of overdragende pensioenfonds, kan een cijfermatige onderbouwing van de effecten van de CWO op de ontvangende en/of overdragende populatie achterwege blijven. DNB beoordeelt dit op basis van een onderbouwd verzoek.
Het overdragende pensioenfonds moet een voorgenomen CWO melden bij DNB. Bij deze melding dient een uitgebreide toelichting te worden verstrekt van de betrokken pensioenfondsen over de wijze waarop door deze pensioenfondsen de belangen van alle bij de CWO betrokken groepen op evenwichtige wijze zijn afgewogen. Zie hiervoor ook de toelichting op het meldingsformulier bij het Digitaal Loket Toezicht. In de self-assessments gaan de betrokken pensioenfondsen in ieder geval in op:
De cijfermatige onderbouwing heeft ten doel inzicht te krijgen in de effecten die de CWO heeft voor de bij het overdragende, respectievelijk ontvangende pensioenfonds betrokken groepen deelnemers, gewezen deelnemers en pensioengerechtigden. DNB verwacht dat bij elke CWO de impact ervan op verschillende groepen deelnemers, gewezen deelnemers en pensioengerechtigden cijfermatig wordt onderbouwd.
De cijfermatige onderbouwing voldoet aan de volgende drie eisen:
Als onderdeel van de beoordeling van de self-assessment kan DNB de cijfermatige onderbouwing opvragen en toetsen aan de hierboven geformuleerde eisen.
Idealiter wordt de cijfermatige onderbouwing door de betrokken pensioenfondsen gebaseerd op een nettoprofijtberekening. Nettoprofijt wil zeggen dat voor de deelnemersgroepen inzichtelijk gemaakt wordt wat de waarde is van de toekomstige pensioenuitkeringen (het bruto profijt) ten opzichte van de waarde van de toekomstige ingelegde premies (wat het bruto profijt netto maakt). Daarbij wordt het nettoprofijt in de ene situatie afgezet tegen het nettoprofijt in de andere situatie.
Andere berekeningsraamwerken die uitkomsten kunnen genereren waarmee soortgelijke vergelijkingen gemaakt kunnen worden, zijn ook mogelijk. Voorbeelden van andere raamwerken zijn bijvoorbeeld het raamwerk van een ALM-berekening of de haalbaarheidstoets (HBT), waarin de verandering in het pensioeninkomen in (minimaal) het mediane en het 5e percentiel scenario van belang is, dat in twee verschillende situaties wordt gegenereerd: in de situatie mét en in de situatie zónder de CWO (bij gebruik van het raamwerk van de HBT is alleen de teller van het daar gedefinieerde pensioenresultaat van belang).
Bij de besluitvorming door het bestuur van de betrokken pensioenfondsen en bij het medezeggenschap en intern toezicht zal het pensioenfonds de cijfermatige onderbouwing en de inzichten die hieruit voortkomen moeten betrekken. Die cijfermatige onderbouwing geeft inzicht in de impact van de CWO op de betrokken deelnemers, gewezen deelnemers en pensioengerechtigden. Die cijfermatige onderbouwing en inzicht in de impact sluit bijvoorbeeld ook goed aan op de benodigde informatie die moet worden verstrekt bij het vragen van een advies aan een verantwoordingsorgaan. Zie bijvoorbeeld artikel 115a, lid 6 Pensioenwet: bij het vragen van een advies aan het verantwoordingsorgaan wordt een overzicht verstrekt van de beweegredenen van het besluit van een pensioenfonds en van de gevolgen die het besluit naar verwachting zal hebben voor de deelnemers, gewezen deelnemers en pensioengerechtigden.
DNB heeft een factsheet gepubliceerd over de voorschriften in een beschikking van DNB rond een invaarmelding.
Lees meerVoor pensioenbestuurders en uitvoeringsorganisaties organiseert DNB op 9 april het jaarlijkse pensioenseminar. Het seminar is geheel gewijd aan de pensioentransitie, die van ons als sector een ongekend grote inspanning vraagt.
Lees meerIn de partiële beoordeling risicohouding neemt DNB voortaan de vormgeving van de toedelingsregels voor beschermings- en overrendement (SPR) en het beleggingsbeleid mee (SPR en FPR).
Lees meerIn een tijdperk waarin digitalisering een steeds grotere rol speelt, is het belangrijk dat de financiële sector weerbaar is tegen cyberdreigingen. Om harmonisatie binnen de Europese markt te stimuleren, heeft de Europese Unie daarom de Digital Operational Resilience Act (DORA) ingevoerd.
Lees meerOm de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.